شناسهٔ خبر: 51229106 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

‍ با افزایش قیمت نان، حقوق کارگران نانوایی‌ها هم اضافه شود

رکنا: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به زودی قیمت انواع نان افزایش می یابد، از آن جا که قیمت کالاها طی دو، سه سال اخیر از ۱۰ تا ۵۰۰ درصد و بلکه بیشتر افزایش داشته اند طبیعی است قیمت نان هم اگر چه یارانه به آن تعلق بگیرد افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رکنا از لرستان، محمد فیضی_با چند واحد نانوایی آشنا هستم و تقریبا از نوع، کیفیت آرد مصرفی، ترش یا مایه خمیر، دستمزد کارگر و... شناخت دارم، با توجه به اینکه شغل نانوایی از شریف ترین و سخت ترین مشاغل است لذا با افزایش قیمت نان موافقم به شرطی که به هر کسی اجازه راه اندازی واحد نانوایی ندهند. و بعد از افزایش قیمت، نظارت بیشتری بر مجموعه فعالیت نانوایی ها بشود.

می گویند در استان ۲ هزار و ۳۰۰ واحد نانوایی فعال است اگر در هر واحد ۳ نفر مشغول به کار باشند حدود ۷ هزار نفر قوت لایموت هم استانی ها را پخت می کنند.

 

در کنار ثابت ماندن قیمت نان، قیمت ملزومات وابسته به نان مثل مایه خمیر، نمک، گاز، آب، برق، بیمه و... طی این سال ها چند و چندین برابر اضافه شده اند اما در این پازل کارگران نانوایی بی پناه ترین کارگران این مملکت هستند و اندک دستمزد یک روز شان کفاف هزینه های لحظه ای از زندگی شان را نمی دهد در حالی که دستمزد روزانه یک کارگر میدانی بیش از ۱۵۰ هزارتومان است.

کارگران نانوایی ها هوا تاریک از منزل بیرون می زنند و شب هنگام به منزل بر می گردند به عبارتی بخش زیادی از شبانه روز را درگیر کار هستند و کمتر در خدمت خانواده شان می باشند.

ساعات کاری کارکنان نانوایی ها به گونه ای است که برخی از آنها قبل از ساعت ۵ صبح از منزل خارج و در نانوایی حاضر می شوند تا خمیر را آماده کنند، بقیه کارکنان نیز قبل از ساعت ۶ صبح در محل کار هستند و تا ساعت ۱۳ مشغول پخت نان می باشند شیفت صبح آنها برابری می کند با شیفت کارکنان دولتی، حتی آنها که تا ساعت ۴ بعد از ظهر سر کار هستند و پنجشنبه و جمعه تعطیل می باشند.

 آنها مجددا برای شیفت عصر قبل از ساعت ۴ در نانوایی حاضر می شوند و تا ساعت ۸ شب نان می پزند یعنی به طور میانگین یک کارگر نانوایی روزی بیش از ۱۰ ساعت کار می کند اما دستمزدش به تعداد پخت نان های آن روز محاسبه می شود و روزهایی که نانوایی تعطیل است حقوق ندارد حالا به اینها عوارضی چون خشکی قرنیه، سوختگی دست وصورت، دیسک  کمر و گردن، دست و پا درد و مشکلات تنفسی را هم اضافه کنید، راحت بگویم نا امن ترین شغل را کارگران نانوایی ها دارند.

با آن چه در بالا ذکر شد می بایست قانون سختی کار برای همه کارگران نانوایی ها لحاظ گردد مهمتر از همه قبل از افزایش قیمت نان، متولیان شورای آرد و نان و مسئولان ذی ربط  وضع معیشتی کارگران نانوایی ها را هم ببینند و با دعوت از کارشناسان اداره کار و تامین اجتماعی تثبیت حقوق ماهانه، مزایا و مرخصی سالانه آنها را در این طرح آورده آن گاه قیمت نان را افزایش دهند.

 امیدوارم با افزایش قیمت نان، هم نانوا و هم کارگران نانوایی ها به نوایی برسند و این افزایش قیمت دستاویزی برای نظارت بیشتر و تک نرخی شدن قیمت نان سنگک، شود نه اینکه یک قرص نان سنگک که وزنش ۱۰۰گرم بیشتر از وزن نان معمولی باشد و کمی کنجد بر روی آن بپاشند را به قیمت چهار هزار تومان بفروشند.

گلاره پروازی/لرستان

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • زندگی زن تهرانی با نوزاد مرده اش در هتل شهر شمالی ! / یک هفته جسد را تر و خشک می کردم

    زندگی زن تهرانی با نوزاد مرده اش در هتل شهر شمالی ! / یک هفته جسد را تر و خشک می کردم

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما