شناسهٔ خبر: 51228393 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مخالفت وزیران خارجه قطر و ترکیه با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

زینب غلامی

وزیر خارجه قطر تأکید کرد که روابط این کشور با ترکیه شاهد شراکت استراتژیک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای وی در دوحه گفت: در نشست میان امیر قطر و رئیس جمهوری ترکیه توافق‌های زیادی امضا خواهد شد. روابط دو کشور شراکت استراتژیک و استثنایی است و شاهد تحول در تمام زمینه‌هاست. قرار است ۱۲ توافق‌نامه جدید در نشست هفتم کمیته استراتژیک ترکیه و قطر امضا شود.

وی گفت: امیر قطر و اردوغان درباره تحولات سیاسی و انسانی پرونده افغانستان بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. این نشست بر تحولات پرونده فلسطین نیز متمرکز خواهد بود.

وی گفت که با چاووش‌اوغلو درباره تحولات عراق، سوریه و پرونده‌های منطقه‌ای دیگر گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد که زمان سفر رئیس جمهوری ترکیه و ولیعهد عربستان به قطر تصادفی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر اظهار کرد: دلایل تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب تغییری نکرده و عادی سازی روابط با سوریه در حال حاضر منطقی نیست.

او تصریح کرد: ما از همان ابتدا توضیح دادیم که دلایلی وجود دارند که باعث تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شده‌اند و این دلایل همچنان به قوت خود باقی هستند و رویکرد نظام سوریه هم تغییر نکرده است.

وزیر خارجه قطر افزود: اگر آوارگان و پناهجویان به منازلشان بازنگردند، نظام سوریه تغییر رویه ندهد عادی سازی روابط با این نظام منطقی نیست و تصور نمی‌کنم در شرایطی باشیم که به نظام سوریه اجازه دهیم در اجلاس سران عرب حضور یابد.

چاووش‌اوغلو نیز گفت: ما مواضع و فعالیت مشترکی با قطر در پرونده‌های مهم در منطقه مثل فلسطین، سوریه و افغانستان داریم.

چاووش‌اوغلو افزود: اعتقاد داریم بازگشت و حضور نظام سوریه در اجلاس سران عرب و یا هر نشست دیگری بدون راه حل ریشه‌ای این نظام را به ادامه تجاوزاتش ترغیب می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما