شناسهٔ خبر: 51227699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

افزایش فاصله طبقاتی در استان یزد؛

فاصله رفاه در یزد از زمین تا آسمان/۳۰درصد یزدی ها در رویای ماشین دار شدن

دریک تناقض بزرگ که حاکی از گسترش فاصله طبقاتی بین خانوارهای استان یزد می باشد،حدود۲۵درصد خانوارهای یزدی دارای بیش از یک خودرو بوده و در نقطه مقابل آن بیش از۳۲درصد خانوارهای یزدی فاقد خودرو می باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزد رسا،براساس آمار و گزارشاتی که توسط مراکز رسمی کشور در مورد استان یزد منتشر می شود به نظر می رسد فاصله طبقاتی در بین خانوارهای یزدی در حال شدت گرفتن بوده و حتی این موضوع به شهرستانهای استان یزد نیز سرایت کرده است به نحوی که  تعدادی از شهرستانهای استان به دلایل سیاسی و استفاده از رانت و.... دچار توسعه یافتگی افسارگسیخته ای شده اند که مردم آن شهرستانها را امروز با چالش هایی مانند آلودگی هوا و مهاجر پذیر شدن این شهرستانها، افزایش تعداد اتباع بیگانه و... مواجه کرده است و در نقطه مقابل تعدادی از شهرستانهای استان یزد به دلایل غیر معقول و علیرغم اینکه زمینه های فراوانی برای توسعه دارند همچنان با مشکلات عدیده ای به مانند بیکاری و مهاجرت و ... روبه رو هستند.

درهمین زمینه یکی از آمارهایی که توسط اطلس رفاه ایرانیان در مورد استان یزد منتشر و به صورت کاملا واضح این فاصله طبقاتی را نشان می دهد را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
حدود۲۵درصد خانوارهای یزدی دارای بیش از یک خودرو
 
 براساس آمارهای منتشر شده در اطلس رفاه ایرانیان، حدود۲۵درصد خانوارهای یزدی دارای بیش از یک خودرو می باشند که در این زمینه رتبه اول را در بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است که بیش از ۱۰.۸درصد از متوسط کشوری بالاتر می باشد.
 
براساس این گزارش ۷۶هزارو۷۶۹خانوار یزدی دارای بیش از یک خودرو می باشند که در این زمینه ، شهرستان یزد با ۲۵.۸درصد بالاترین و شهرستان میبد با ۲۰.۲درصد پائین ترین درصد را در بین شهرستانهای استان به خود اختصاص داده اند.
 
بیش از ۳۲درصد خانوار های یزدی فاقد خودرو
 
همچنین براساس این گزارش ۳۲.۶درصد خانوارهای یزدی یعنی معادل ۱۰۷هزارو۹۲۳خانوار فاقد خودرو می باشند که در این زمینه رتبه اخر را در بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است و حتی ۱۶.۴۴درصد کمتر از متوسط کشوری می باشد.
 
شهرستان خاتم با ۴۲.۳درصد در بین شهرستانهای استان یزد دارای بالاترین نسبت خانوارهای فاقد خودرو می باشد و شهرستان یزد با۲۹.۹درصد رتبه اخر دربین شهرستانهای استان را به خود اختصاص داده است.
 
نکته جالب توجه اینکه علیرغم اینکه بیش از۳۲درصد خانوارهای یزدی فاقد خودرو می باشند اما ۱۶.۴۴درصد کمتر از متوسط کشوری بوده و در بین استانهای کشور رتبه آخر در این زمینه به خود اختصاص داده است.
 
قیمت خودرو بیش از ۵۴درصد یزدی ها کمتر از ۵۰میلیون تومان(قیمت خودرو در آبان ۹۸)
 
براساس این گزارش قیمت خودروی  ۱۲۰هزارو۹۷۱خانوار یزدی زیر ۵۰میلیون تومان (براساس قیمت آبان ۹۸) می باشد که در این زمینه و در بین استانهای کشور رتبه ۲۲را به خود اختصاص داده است و ۱.۸۹درصد کمتر از متوسط کشوری می باشد، که نشان دهنده آن است که علیرغم اینکه یزدی ها در بین استانهای کشور دارای بیشترین درصد خانوار صاحب خودرو هستند اما خودروهای تحت اختیار آنها معمولی است و علت ان شاید به ویژگی اخلاقی و رفتاری یزدی ها بر میگردد که ترجیح می دهند دارای دوخودروی معمولی باشند اما صاحب یک خودروی لوکس نباشند.
 
در بین شهرستانهای استان، خانوارهای تفتی با ۵۹.۵درصد رتبه اول را در بین شهرستانها در این زمینه به خود اختصاص داده و شهرستان بافق با۵۲.۵درصد کمترین را به خود اختصاص داده اند.
 
قیمت خودرو ۱۱درصد یزدی ها بالای ۱۵۰میلیون تومان(براساس قیمت آبان۹۸)
 
براساس این گزارش قیمت خودروی۱۱.۷درصد معادل ۲۵هزار و۷خانوار یزدی بالای ۱۵۰میلیون تومان ارزش دارد که در این زمینه۱.۵۳درصد کمتر از متوسط کشوری می باشد.
 
همچنین شهرستان ابرکوه در بین شهرستانهای استان با ۱۲.۷درصد رتبه اول را به خود اختصاص داده است و شهرستان بهاباد با ۶.۴درصد کمترین میزان را در بین شهرستانهای استان به خود اختصاص داده است.
 
 
آمارهای موجود در این زمینه و دیگر شاخص های اقتصادی استان یزد، نشان دهنده آن است که فاصله طبقاتی بین خانوارهای یزد و حتی بین شهرستانهای استان یزد روز به روز درحال شدت گرفتن است و در شرایطی که عده ای به فکر افزایش سرمایه های خود هستند، عده ای دیگر از خانوارهای یزدی با مشکلاتی مانند بیکاری، عدم رفاه و ... دست به گریبان می باشند که به نظر می رسد مسئولین دولت سیزدهم در یزد باید راه حلی اساسی برای برطرف کردن این مشکل بزرگ که در محلات و شهرستانهای گوناگون استان قابل مشاهده است بردارند، امید که موضوعات در دولت سیزدهم مرتفع گردد.
 
انتهای پیام/ک

نظر شما