شناسهٔ خبر: 51227572 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

نیما رهنما

جمعی از مدیران رسانه‌های خراسان رضوی در گفت‌وگویی صریح با شهردار مشهد مطالبات و اولویت‌های شهر را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، در نشست هم‌اندیشی قرارگاه رسانه‌ای خراسان رضوی با شهردار مشهد که شامگاه یکشنبه، ۱۴ آذر، در شهرداری مرکز برگزار شد با بیان اینکه پیوست رسانه‌ای یکی از دغدغه‌های جدی ما است، اظهار کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های ما توجه بیش از اندازه رسانه‌های خارجی به شهر مشهد است به این شکل که نقاط مثبت ناگفته می‌ماند و کوچکترین خطا برجسته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نگاه به جهان‌شهر برکت است طبیعتاً باید بر تمدن نوین اسلامی متمرکز شویم و برای آن استراتژی مناسبی تدوین کنیم. سبک زندگی رضوی استراتژی است که به صورت بالقوه در شهر مشهد وجود دارد. بر این اساس انتظاری که زائر از کلان‌شهر مذهبی مشهد دارد در قالب استراتژی سبک زندگی رضوی تحقق پیدا می‌کند. مدیریت شهری در چنین شرایطی باید زمینه رسانه‌ای انقلابی را در این شهر ایجاد کند.

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با ظرفیت رسانه‌ای قومی و منسجم موجود در شهر مشهد این فرصت برای مدیریت شهری فراهم است که در اجرایی کردن سبک زندگی رضوی عمل کند.

سمیع: به رسانه‌های مشهد بیشتر توجه شود

محسن سمیع، سرپرست اداره مطبوعات و تبلیغات معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، در ادامه این نشست، گفت: مشهد و خراسان قطب رسانه‌ای کشور هستند و رسانه‌های ما ثابت کردند که تأثیرگذار هستند و این امر نشان‌دهنده عیار خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای این شهر است.

وی با تأکید بر اینکه باید به رسانه مشهد توجه بیشتری شود، افزود: نبود مراکز مناسب توزیع یکی از موضوعاتی است که رسانه‌های مکتوب سالیان سال با آن مواجه هستند.

سمیع بیان کرد: ما در شهر مشهد برای زائران ایرانی و خارجی برنامه‌ای نداریم و بخش خصوصی با هزینه خود برخی کارها را آغاز کرده است.

سرپرست اداره مطبوعات و تبلیغات معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه پاسداشت زبان فارسی یکی از موضوعاتی است که برای آن برنامه‌ریزی نشده، گفت: در حال حاضر حوزه‌های زیادی وجود دارد که شهرداری می‌تواند به آن ورود کرده و تحول بیافریند.

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

محمودی: شهرداری باید گوش شنیدن داشته باشد

مجتبی محمودی، عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی در این نشست، گفت: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی منجر به ایجاد جرم و جنایت نشود، باید به این موضوع اهمیت دهیم. درخواست من این است که کمک کنیم و با همین رویکرد پیش برویم تا چهره الهام‌بخش و نورانی مشهد مخدوش نشود.

وی ادامه داد: همانقدر که مسائل اجتماعی دارای اهمیت است باید رسانه‌های اجتماعی و بستر اتفاقات در فضای مجازی نیز که سلیقه مردم در آن دخیل است را در اولویت قرار دهیم.

محمودی با بیان اینکه سید عبدالله ارجائی شهرداری است که با کسی تعارف ندارد و بر جوان‌گرایی و شایسته‌سالاری تاکید دارد، تصریح کرد: کسانی که سالیان سال در شهرداری مدیر بودند در حال تغییر هستند مهم است که در حوزه ارتباطات به سمت استراتژی ارتباطات گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه حوزه ارتباطات باید گوش‌شنیدن داشته باشد، ادامه داد: گوش شنیدن حرف‌های مردم چه ابزارهایی دارد و در کجاست؟ در این امر فقط مرکز ۱۳۷ کافی نیست. داشتن گوش شنوا برای مسائل اهمیت دارد و باید این امر را مدنظر قرار دهیم.

عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی افزود: جهان‌شهر برکت ابزار ارتباطی می‌خواهد. اخیراً پس از مدت‌ها دیدم که یکی از مصاحبه‌های شما ترجمه انگلیسی هم داشت، این امر بسیار مهم است باید در چیزهایی که تعریف می‌کنیم از ابزارها و ارتباطات جهانی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در مجموع باید زمانی که زائری وارد شهر مشهد می‌شود، حرف دل آن شنیده شود. امید دارم در آن بازآرایی فرهنگی رسانه‌ای به سبک زندگی رضوی و مشهد الهام‌بخش دست پیدا کنیم.

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

مروتی: تصمیمات باید فرا دوره‌ای باشد

ابراهیم مروتی، مدیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان رضوی، در این نشست، گفت: کار شهرداری به گونه‌ای است که باید در اقدامات خود از مشارکت مردم استفاده کند؛ چراکه اگر مردم مشارکت نکنند، کارها به سرانجام نمی‌رسد.

وی  با بیان اینکه تصمیمات ما باید به گونه‌ای طراحی شود که فرا دوره‌ای باشد و در هر دوره ادامه پیدا کند، تأکید کرد: اگر این امر رخ ندهد دچار اتلاف هزینه خواهیم شد.

مروتی تصریح کرد: قطعاً هر چه مردم در تصمیمات مشارکت داشته باشند، در حوزه اجرا کمک زیادی به شما خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه روز دانشجو قرار داریم ارتباط شهرداری با دانشجویان و دانشگاهیان می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

نصرپور: شهرداری مشهد نقدپذیری خود را افزایش دهد/ نا امیدی در شهر بالاست

محسن نصرپور، مدیر کل صدا وسیمای خراسان رضوی، در این نشست گفت: در یک نگاه اجمالی به نظر می‌رسد که هم اصحاب رسانه و هم شهرداری از یک وجه مشترک برخوردار هستند و آن ارتباط روزمره با زندگی مردم در تمامی سطوح است.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری شهر مشهد و رشد و توسعه آن در طول تاریخ به برکت وجود مضجع نورانی حضرت رضا(ع) است، ادامه داد: بر همین اساس با توجه به روحیه‌ای که از شهردار مشهد و شورای اسلامی شهر سراغ داریم انتظار می‌رود تمامی برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگ رضوی انجام شود. بر این اساس باید تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری، اجرایی، عمرانی، اقتصادی، تفریحی و خدماتی شهر متأثر از فرهنگ رضوی باشد به نحوی که وقتی زائری وارد شهر مشهد می‌شود تفاوت را با سایر شهرها احساس کرده و تحت تاثیر آن قرار گیرد. این مهم می‌تواند با همکاری و اشتراک نظر میان شهرداری، شورای شهر و اهالی رسانه و ضریب‌دادن آن در رسانه‌های مختلف، فضای مجازی و... تبدیل به مطالبه عمومی شده و زمینه‌های مشارکت مادی و معنوی را بیش از پیش فراهم کند.

نصرپور با اشاره به چند پیشنهاد در این راستا، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که شهرداری مشهد می‌تواند به آن توجه داشته باشد این است که رفع نیازها بر اساس مطالبات مناطق نباشد، بلکه بر اساس مطالعات میدانی و کارشناسی از سوی مدیران باشد، زیرا اقشار مستضعف که بخش زیادی از بار انقلاب بر دوش آن‌ها است به دلایل مختلف زبان مطالبه‌گری ندارند و اگر به این موضوع توجه نشود توزیع امکانات به صورت عادلانه انجام نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بزرگترین انتظار مردم از اصحاب رسانه طرح مشکلات آن‌ها در رسانه‌ها و اخذ پاسخ مسئولان است، بیان کرد: این عرصه‌‍ای است که اصحاب رسانه و صداوسیما از شهردار مشهد، معاونان شهردار و شهرداران مناطق توقع دارند که ضمن پاسخگویی به مطالبات مردم توان نقدپذیری خویش را نیز افزایش دهند تا از این طریق زمینه‌های تقویت و تسهیل گردش کار مردم در مدیریت شهری فراهم شود.

مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: یکی از عوامل بروز ناهنجاری‌های اجتماعی نداشتن الگوی مناسب و جهل نسبت به مهارت زندگی و آموزش حقوق شهروندی در مشهد است که پیشنهاد می‌شود شهرداری مشهد با کمک رسانه‌ها نسبت به آموزش حقوق شهروندی اقدام کند.

وی افزود: تعامل و هم‌افزایی اصحاب رسانه با شهرداری برای چگونگی توسعه فضای معنوی در شهر مشهد، اشاعه فرهنگ رضوی، امیدبخشی و نشاط اجتماعی به ویژه نسل جوان، ارتقاء هویت ملی و معماری اسلامی، حراست از زبان و ادبیات فارسی، تکریم لهجه خراسانی و گویش مشهدی و... یکی دیگر از پیشنهادات است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

نصرپور اضافه کرد: نکته بعدی اطلاع‌رسانی هنرمندانه از عملکرد مدیریت شهری است. بر اساس آماری که مرکز نظرسنجی صداوسیما داشته نا امیدی در شهر بالا است که به بهانه‌های مختلف از جمله اقدامات شهرداری که قابل توجه است می‌توان مردم را امیدوار کرد و رسانه‌ها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی مناسب در این مسیر به شهرداری کمک کنند.

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

رحیمی: بازتعریف هزینه‌ها در شهرداری ضروری است

فرهاد رحیمی، معاون اطلاعات و اخبار صداوسیمای خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه، گفت: باز تعریف هزینه‌ها در پروژه‌های شهری در مشهد امری ضروری است. ما به عنوان خبرنگار در گذشته هزینه‌هایی را می‌شنیدیم که سرسام‌آور بود. به طور مثال بازپیرایی بوستان ملت هزینه‌ای سرسام‌آور داشت که هرکس آن را می‌شنید تعجب می‌کرد.

وی اضافه کرد: فوتبال امروز در جامعه فراتر از یک ورزش است و آنقدر اهمیت دارد که معاون رئیس جمهور در خصوص تبلیغات محیطی در ورزشگاه‌ها نظر می‌دهد. ما از شما نمی‌خواهیم تیم‌داری کنید، اما می‌خواهیم از نماینده فوتبال این شهر حمایت کنید، زیرا باعث ایجاد نشاط در جمعیت جوان و ورزش دوست این شهر می‌شود. امیدواریم شرایطی فراهم شود که این تیم در شهر خودمان باشد. چند هفته‌ای است که با صداوسیما وارد عمل شده و آقایانی را پای کار آوردیم تا این سهمیه برای مردم مشهد و خراسان رضوی باقی بماند. توقع ما این است که شما نیز به عنوان فردی جوان و علاقمند به ورزش این خواسته را مورد توجه خود قرار دهید.

جمال رستم‌زاده، مدیر خبر و رسانه‌های نوین مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در این نشست، بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما تصویر و سیمای شهر مشهد در نگاه دیگران است.

وی اضافه کرد: نگاه رسانه‌ها به شهر باید نگاهی مشاوره‌ای و راهگشا باشد، زیرا سید عبدالله ارجائی نماینده ما در شهر است و نگاه دیگران به این شهر نتیجه عملکرد ما است. بر این اساس ما نسبت به نگاهی که از شهر ارائه می‌دهیم مسئولیت داریم و در این راستا باید به یکدیگر کمک کنیم تا تصویری در شأن شهر امام رضا(ع) را ترسیم کنیم. شهرداری باید بسازد و ما منعکس کنیم در مجموع رسانه‌ها باید در نشان‌دادن زیبایی‌ها اهتمام بیشتر داشته و برخی بدی‌ها را کم‌رنگ کنند.

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

یعقوبی: شهرداری‌ها با ۷۰ درصد مردم ارتباط دارند

علی یعقوبی، مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس، در این نشست گفت: مقام معظم رهبری در دهه قبل مفهومی تحت عنوان تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند و فرمودند که این مفهوم از دو جنبه دارای اهمیت است؛ جنبه حقیقی تمدن‌ها که شامل پارادایم فکری فلسفه و محتوا و دیگری جنبه ابزاری تمدن‌سازی شامل هنر، معماری، تولید علم و تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه هر دوره تمدنی مظاهری دارد، ادامه داد: معتقدم در عصر انقلاب اسلامی با وجود فلسفه، تاریخ و رویدادهای مهم به لحاظ تمدن‌سازی خیلی حقیر هستیم. در این شرایط شهرداری‌ها به عنوان نهادی که شهرها و هویت بصری را در اختیار دارند در حوزه جنبه‌های ابزاری تمدن می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

یعقوبی تصریح کرد: شهرداری‌ها به لحاظ ارتباطات ۷۰ درصد جمعیت مردم را در اختیار دارند، همچنین شهرداری‌ها معماری شهری و شهرسازی، اعتبارات و ارتباطات خوبی نیز با مردم و سرمایه‌گذاران دارند و اگر بخواهیم یک نهاد مستعد برای آغاز حرکت تمدن‌سازی در کشور را نام ببریم این نهاد شهرداری‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: شهر مشهد به عنوان یک شاهراه ارتباط با جهان اسلام، قلب تپنده تشیع و بارانداز فرهنگی کشور و پایتخت معنوی ایران بهترین جغرافیای حرکت تمدن‌سازی است و فکر می‌کنم دوره ششم بهترین دوره برای آغاز این حرکت است و خوشبختانه همکاری خوبی میان دولت، نمایندگان مجلس و شهرداری وجود دارد. اگر بخواهیم تاریخ‌ساز باشیم و در جریان تمدن‌ساز نقش مهمی ایفا کنیم شاید لازم باشد مأموریت جدیدی برای این موضوع در شهرداری ایجاد شود.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی قدس بیان کرد: یکی از دغدغه‌های ما موازی‌شدن برخی گفتمان‌ها است. مفهوم پایتخت معنوی ایران با یک اجماع ایجاد شده و کارگروه ملی زیارت و معاون زیارت استاندار از دل همین مفهوم ایجاد شده است و گفتمانی است که شامل همکاری همه نخبگان، رسانه‌ها، دولت و نمایندگان بود و من فکر می‌کنم با روی کار آمدن دولت قبل این موضوع فراموش شد و به عقیده بنده بهتر است به جای گفتمان‌سازی جدید احیاء گفتمان قبلی در دستور کار قرار بگیرد.

حجت‌السلام و المسلمین محمدعلی محمدی، سرپرست خبرگزاری فارس در خراسان رضوی، نیز در این نشست گفت: رسانه‌ها اصحاب رصد کننده مدیریت شهری در شهر و زبان گویای مردم هستند.بر همین اساس از شهردار مشهد درخواست دارم این جایگاه را برای رسانه‌ها بپذیرند کما اینکه می‌دانیم شما سعه صدر خوبی دارید.

وی ادامه داد: از زمانی که شعار مشهدالرضا جهان‌شهر برکت و کرامت برای مشهد انتخاب شده هیچ پیوست رسانه‌ای برای آن ایجاد نشده و هویتی برای آن ساخته نشده است که گویا این موضوع در حال تحقق است.

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

میرشکار: دست مافیای کار از شهرداری کوتاه شود

علی میرشکار، سرپرست خبرگزاری ایلنا در خراسان رضوی نیز در ادامه، گفت: شعار این دوره از مدیریت شهری جهان‌شهر برکت و کرامت است و باید جهانی فکر کنیم تا برکت در زندگی‌های ما وارد و کرامت انسانی پاس داشته شود.

وی اضافه کرد: واقعیت امر این است که سال ۱۳۶۹ قانون کاری تصویب شد که در سال ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ عده‌ای از کارفرمایان در صدد اجرا نکردن قانون بر آمدند و قرار داد موقت را ترویج دادند که در حال حاضر ۷۵ تا ۸۵ درصد نیروهای شاغل دارای این نوع قرارداد هستند و در میان کارفرما و کارگر شرکت‌های واسطه‌ای وجود دارند که متاسفانه مافیا هستند. اگر شهردار مشهد دستور دهند تا دست این مافیا کوتاه شود، دعای خانواده پرسنل شهرداری بدرقه راهتان خواهد بود و بهره‌وری کارکنان نیز دوچندان خواهد شد.

علی اردکانیان، مدیرکل روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه رسانه‌ها در مقاطع مختلف تاثیرگذاری خود را نشان داده‌اند، عنوان کرد: نگاه ما به مجموعه شهرداری و سایر نهادها صرفا مطالبه‌گری نیست، بلکه ما چه به عنوان شهروند و چه فعال رسانه‌ای وظیفه داریم به شهرداری مشهد کمک کنیم. امیدوارم در کنار این هم‌اندیشی‌ها به نقاط مشترک برسیم و شاهد ارتقاء مشهد در سطح ملی باشیم و در این مسیر ایجاد هویت جدید برای مشهد باید با جدیت دنبال شود.

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

مولایی: نشاط مومنانه مورد توجه شهرداری قرار گیرد

امید مولایی، سردبیر پایگاه خبری خبر فوری با بیان اینکه یکی از مطالبات ما این است که انتصابات با سرعت بیشتری انجام شود، گفت: یکی از موضوعات مهم در شهر مشهد ترافیک است و زمان زیادی از مردم صرف ماندن در ترافیک می‌شود که درخواست دارم این مسئله حل شود. موضوع دیگر اختلافات میان شهرداری و شورای شهر است. مردم میان شورای شهر و شهرداری تفکیکی قائل نیستند و بهتر است اختلافات در رسانه‌ها منعکس نشود.

وی ادامه داد: تاکنون کمتر در شهر مشهد به موضوع نشاط مومنانه توجه شده و امیدواریم در دوران مدیریت شما به این موضوع توجه ویژه شود.

مولایی با اشاره به اینکه موضوع بعدی پیوند رسانه‌ها با شهرداری و شورای شهر است، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از پیام‌های شهروندان خطاب به شهرداری و شخص شهردار است و می‌توانیم با کمک روابط عمومی شهرداری این پیام‌ها را پایش و از ظرفیت پیام‌های مردمی استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، وی ادامه داد: معتقدیم شورای اندیشه‌ورزی رسانه‌ای می‌تواند کمک کند تا شعار جهان‌شهر برکت و کرامت محقق شود و مشهد می‌تواند مبدا جشنواره‌های فیلم، شعر و کتاب در سطح کشوری و بین‌المللی با محور زیارت باشد. موضوع پیوست رسانه‌ای بسیار خوب است و رویکرد دیده‌شدن پاکبان‌ها اتفاق خوبی است که امیدوارم ادامه‌دار باشد.

خزائیان، مسئول فضای مجازی سپاه امام رضا(ع) نیز در نشست، افزود: آموزش مطالبه‌گری به مردم باید سریعتر انجام شود. در این راستا مساجد و بسیج مردمی ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند مطالبات را به مردم آموزش و آن را از مردم دریافت کنند.

در دیدار مدیران رسانه‌ها با شهردار مشهد چه گذشت؟

انتهای پیام

نظر شما