شناسهٔ خبر: 51227513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توکیو به دنبال تقویت توانمندی‌های نظامی و گسترش همکاری با روسیه است/آغاز مانورهای نظامی ۹ روزه

محمدحسین خدائیان

نخست وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) علاوه بر وعده افزایش شدید حقوق کارگران برای حفاظت از آن‌ها در برابر تورم فزاینده جهانی، متعهد شد که توان دفاعی این کشور را در مواجهه با اقدامات قاطعانه چین و اقدامات غیرقابل پیش‌بینی کره شمالی، افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، این سخنان را در آغاز جلسه پارلمان این کشور با محوریت بودجه‌ تکمیلی برای کاهش اثرات مخرب همه‌گیری کرونا مطرح کرد؛ کیشیدا قصد دارد اقتصاد این کشور را احیا کرده و سپس به اصلاح مالیاتی رسیدگی کند.

افزایش شدید حقوق، مهره اصلی کیشیدا در مقابله با «تورم منفی» است؛ او قصد دارد «افزایش کنترل‌شده و قاعده‌مند حقوق» و «هزینه‌های پایین مصرف‌کننده» را برهم زده و با افزایش حقوق‌ها (و نتیجتا افزایش نقدینگی)، اقتصاد ژاپن را از وضعیت تورم منفی و رکود، خارج کند. کیشیدا از شرکت‌های ژاپنی خواسته تا نقدینگی‌های انبوه خود را صرف افزایش حقوق و سرمایه‌گذاری کنند.

کیشیدا از زمان آغاز به کار در ماه اکتبر، شرکت‌های ژاپنی را که اوضاعشان بهبود یافته و درآمدهایشان به دوران پیش از همه‌گیری کرونا بازگشته است، به افزایش حداقل سه درصدی حقوق سوق داده است.

دولت ژاپن در حال زمینه‌سازی برای ترغیب شرکت‌های خصوصی به افزایش حقوق، از طریق اصلاح قوانین مالیاتی و در نظر گرفتن کسورات‌ چشم‌گیر مالیاتی برای شرکت‌هایی است که حقوق کارکنان خود را افزایش دهند.

توان دفاعی

به گفته کیشیدا، ژاپن در سیاست‌های امنیتی خود، رویکرد دفاعی‌اش را با بررسی گزینه‌هایی از جمله «کسب توانایی حمله به پایگاه‌های دشمن» تقویت خواهد کرد.

این توانایی، از تغییر رویکرد ارتش ژاپن خبر می‌دهد؛ به نظر می‌رسد در ائتلاف امنیتی ژاپن و آمریکا، توکیو، که قانون اساسی صلح‌ محوری که در روزهای پس از جنگ جهانی دوم نوشت، دست و پاگیرش شده، نقش یک سپر دفاعی را ایفا کند و آمریکا در مقابل، نقش نیزه را.

رهگیری موشک‌ها هر روز سخت‌تر می‌شود و ایده کسب توانایی حمله به پایگاه‌های دشمن، که در دولت‌های سابق ژاپن نیز مطرح شده بود، مورد استقبال کیشیدا قرار گرفت.

نخست وزیر ژاپن گفت که دولت، در تلاش برای تقویت توان دفاعی این کشور، سه سند مهم را، که سنگ‌بنای سیاست‌های امنیتی این کشور هستند، ظرف یک سال آینده مورد بازنگری قرار خواهد داد.

همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، کیشیدا این سخنان را در حالی مطرح کرد که ارتش این کشور از امروز، به مدت ۹ روز، تمریناتی نظامی با حضور صدها سرباز و ده‌ها تانک در جزیره هوکایدو برگزار می‌کند.

ژاپن تمرین نظامی «نیروهای دفاع از خود» این کشور را از امروز آغاز کرده و اجازه پوشش رسانه‌ای این مانور را نیز داد. این اقدام همزمان با افزایش تحرکات نظامی اخیر روسیه و چین در اطراف مرزهای ژاپن صورت می‌گیرد.

این تمرینات به مدت ۹ روز ادامه خواهند داشت و شامل ۱۳۰۰ نیروی زمینی «نیروهای دفاع از خود» می‌شود. تانک‌های ژاپن در تمرینات امروز خود، اهدافی را که نشان‌دهنده موشک‌های دشمن و خودروهای زرهی بودند، هدف قرار دادند.

ژاپن در حالی به دنبال تقویت نظامی خود است، که به عنوان پنجمین قدرت نظامی جهان، در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هواپیمای جنگی، ۴۸ ناو و سامانه دفاعی «ایجیس» و ۲۰ زیردریایی دارد. این کشور همچنین در حال خرید ۱۴۷ فروند جنگنده «اف-۳۵» از جمله ۴۲ فروند «اف-۳۵ بی» است؛ قراردادی که ژاپن را به بزرگترین استفاده کننده جنگنده‌های رادارگریز آمریکا تبدیل می‌کند.

اما در کشوری که هنوز که هنوز است، بخاطر اقدامات نظامی گذشته خود مورد انتقاد شدید همسایگانش قرار دارد و از داخل نیز، شاهد افزایش جریان‌های صلح‌طلبانه است، تقویت نظامی، موضوع جنجال برانگیری به نظر می‌رسد.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از کیشیدا گزارش داد، توکیو به دنبال توسعه جامع روابطش با مسکو خواهد بود. او گفت: در مورد روسیه، ما حل و فصل مناقشات ارضی خود با روسیه و دستیابی به یک عهدنامه صلح، به دنبال توسعه جامع و فراگیر روابط بر اساس موقعیت خود خواهیم بود.

کیشیدا تاکید کرد که دولتش، بر اساس منافع ملی خود و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، در روابط دیپلماتیک خود با همسایگانش قاطع و ثابت‌قدم خواهد بود.

مسکو و توکیه چندین دهه است که با پایان جنگ جهانی دوم، در حال رایزنی برای دستیابی به یک عهدنامه صلح هستند و مهم‌ترین مسئله دو کشور، مناقشه مربوط به حاکمیت یک سری جزایر تحت کنترل روسیه در نزدیکی هوکایدو است که در سال ۱۹۴۵ بعد از تسلیم توکیو در پایان جنگ جهانی دوم، توسط شوروی تصرف شدند.

ژاپن که از این جزایر با لفظ "سرزمین‌های شمالی" یاد می‌کند، می‌گوید الحاق آن‌ها از سوی روسیه "غیرقانونی" بوده و خواستار بازگردانی آنها شده است؛ در حالی که روسیه الحاق این جزایر را از نتایج "مشروع" جنگ می‌داند. مسکو از این جزایر با لفظ "کوریل جنوبی" یاد می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما