شناسهٔ خبر: 51226945 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

برای توسعه آموزش‌های عالی فنی در عرصه بین‌المللی؛

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و جامعةالمصطفی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از امضای تفاهم‌نامه همکاری با جامعه المصطفی العالمیه به منظور توسعه آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای در عرصه بین المللی و افزایش قابلیت‌های مهارتی طلاب خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ تفاهم‌نامه میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامعةالمصطفی العالمیه، به منظور توسعه آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای در عرصه بین المللی و فرصت سازی برای ارتقاء سطح دانش، مهارت، تحصیل، توانمندسازی و افزایش قابلیت‌های مهارتی طلاب و دانش آموختگان با حضور رؤسای دو مجموعه، در سازمان مرکزی المصطفی به امضای طرفین رسید.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این جلسه، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دولتی کشور به شمار می‌آید که هم‌اکنون در آن نزدیک به ۲۰۰ دانش‌پژوه در حال تحصیل هستند. ۱۸۱ دانشکده دانشگاه فنی و حرفه‌ای در همه شهرستان‌های کشور فعال است و کادر آموزشی این دانشگاه، حدود هزار نفر کادر آموزشی ثابت و هجده‌هزار نفر کادر آموزشی مدعو را شامل می‌شود.

وی، با اشاره به ارائه نزدیک به نود رشته کاردانی و بیش از شصت رشته کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اذعان داشت: اشتغال و حضور مستقیم در بازار کار، هدف اصلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و برنامه درسی این دانشگاه تا هفتاد درصد در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها تدریس می‌شود.

صالحی عمران ارتباط با بخش صنعت را به منظور اشتغال مهارت‌آموزان، یکی از راهبرد‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه، با رویکرد مثبت جامعه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اکنون نزدیک به هشتاد درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه پس از پایان تحصیلات، مستقیماً وارد بازار کار می‌شوند.

وی کاربردی‌سازی آموزش‌های دانشگاهی را ضروری دانست و گفت: ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ارائه مهارت‌های اشتغال‌پذیر از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و امروز بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیز به دنبال استفاده از این ظرفیت هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهترین دیپلماسی در عرصه بین‌المللی را دیپلماسی مهارتی دانست و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند با همکاری جامعةالمصطفی، دوره‌های مهارتی خود را وارد صحنه بین‌المللی نماید و این همکاری می‌تواند فرصت دیپلماسی مهارتی بسیار خوبی برای کشور پدید آورد و موجب اعتلای بیشتر جمهوری اسلامی ایران گردد.

این مقام مسئول در پایان اظهار داشت: برگزاری دوره‌های تحصیلی مشترک آموزشی و ایجاد میان رشته با گرایش‌های مختلف در رشته‌های مورد علاقه طرفین با استفاده از فضا‌های آموزشی یکدیگر، همکاری در برگزاری دوره‌های تخصصی و کوتاه مدت و کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی (حضوری و مجازی) برای کارکنان، طلاب، دانشجویان المصطفی و دانشگاه و فرزندان و خانواده آن‌ها و ارائه مدرک، همکاری در تأسیس مراکز فنی و حرفه‌ای و شعبات دانشگاهی در کشور‌های هدف از جمله اهداف اصلی تفاهم نامه همکاری فی ما بین خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی عضویت اتحادیه‌های بین‌المللی دانشگاهی را در اختیار دارد و مدارک و رشته‌های تحصیلی این مرکز به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است.

وی، در ادامه، با اشاره به واحد‌های آموزشی و پژوهشی داخل و خارج از کشور جامعةالمصطفی، ابراز داشت: علاوه بر مراکز آموزش حضوری، دانشگاه مجازی المصطفی خدمات آموزشی خود را به دانش‌پژوهانی که امکان حضور مستقیم در واحد‌های جامعةالمصطفی را ندارند، ارائه می‌نماید. همچنین مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، سالانه میزبان هزاران دانش‌پژوه از سراسر جهان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی جامعةالمصطفی را یکی از مراکز پیشرو حوزوی در زمینه تدوین متون آموزشی برشمرد و یادآور شد: هم‌اکنون، ده‌هاهزار نفر از بیش از ۱۳۰ ملیت مختلف در جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند و امروز تقریباً در همه کشور‌های مهم جهان، دانش‌آموختگان المصطفی حضور دارند که ظرفیت ارزشمندی برای نهاد‌های آموزشی، دانشگاهی و فرهنگی فعال کشور در عرصه بین‌الملل به شمار می‌آیند.

وی ارائه آموزش‌های مهارتی و کاربردی جانبی به دانش‌پژوهان المصطفی را به منظور خوداتکایی آنان ضروری دانست و ابراز داشت: به منظور پاسخ‌گویی به این ضرورت، جامعةالمصطفی مرکز آموزش‌های مهارتی بیان را راه‌اندازی نمود. در این مرکز، بیش از صد بسته آموزشی- مهارتی طراحی شده است که بخش عمده‌ای از آنها، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای هستند.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به ظرفیت بسیار خوب دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اظهار داشت: زمینه مناسبی برای تعریف فرصت‌های همکاری میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامعةالمصطفی وجود دارد که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه، شاهد آغاز همکاری‌های مشترک میان دو مرکز باشیم.

گفتنی است در این جلسه، که با حضور مسئولان دو دانشگاه برگزار گردید، مقرر شد کارگروه مشترکی به منظور عملیاتی‌سازی مفاد تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامعةالمصطفی تشکیل گردد.

لازم به ذکر است بعد از این دیدار صالحی عمران با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور دیدار و گفتگو کرد.

نظر شما