شناسهٔ خبر: 51226918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان در پاسخ به ایلنا:

هدف ما در مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها و انجام تعهدات کلیه طرفین است/ توافق موقت را یک توافق خوب برای کشور نمی‌دانیم/ مشاور رسانه‌ای بی‌نام و نشان نداریم

وزیر امور خارجه گفت: هدف ما پای میز مذاکرات وین برداشته شدن تحریم ها و انجام تعهدات کلیه طرفین است. سه کشور اروپایی هیچ ابتکار قابل بررسی نداشتند و گویا به منظور ارزیابی حضور داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بحثی با عنوان «پلن بی» از سوی یکی از مشاوران رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده مطرح شده که ایران در صورت شکست مذاکرات توسعه برنامه هسته‌ای خود را در دستور کار دارد و این مسأله شائبه ساخت سلاح هسته‌ای در چهارچوب دکترین دفاعی را ایجاد کرده، موضع رسمی ایران در این خصوص چیست، گفت: ما مشاور رسانه‌ای بی نام و نشان نداریم و مواضع رسمی ایران و تیم مذاکره کننده ما توسط خودم، سخنگوی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد اعلام می‌شود. 

وی ادامه داد: مایلم با استفاده از این فرصت ارزیابی خودمان را از دور اول مذاکرات اعلام کنم؛ ما با حسن نیت، جدیت و برنامه در دور جدید حضور پیدا کردیم و از چند روز قبل در تماس‌های من با وزرای خارجه کشورهای حاضر در توافق و با جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردیم که شما اینقدر در هفته‌های گذشته علاقمند و مشتاق برپا شدن میز مذاکرات هستید باید ابتکار عمل و برنامه‌ای برای رفع تحریم از سوی کشورهای اروپایی مطرح شود. هدف ما پای میز مذاکرات وین برداشته شدن تحریم ها و انجام تعهدات کلیه طرفین است. سه کشور اروپایی هیچ ابتکار قابل بررسی نداشتند و گویا به منظور ارزیابی حضور داشتند. علی رغم حمایت روسیه و چین از موضع مذاکراتی ایران، سه کشور اروپایی نتوانستند ابتکار خاصی ارائه کنند. گفتیم دولت آقای رییسی عملگرا است و اگر شما از برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز ایران نگران هستید ما هم نسبت به تداوم تحریم ها بحث داریم.

وی افزود: ما برای این که طرف‌های مقابل بدانند با برنامه در وین حضور داریم، دو متن مکتوب ارائه دادیم تا یکی در کمیته لغو تحریم‌ها و دیگری در کمیته هسته‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. آنچه که هیات ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه داده،‌کاملاً در چهارچوب برجام هست و هیچ چیزی فراتر از آنچه در برجام مورد توافق قرار گرفته، در این متون، مورد درخواست طرف ایرانی قرار نگرفته است. لذا این ادعا که برخی طرف‌های غربی می‌گویند ایران مطالبات حداکثری داشته، مطالبات ما کاملاً منطبق بر برجام هست و ذره‌ای در این دور از مذاکرات ما مطالبه‌ای فرابرجامی نداشته‌ایم.

 وزیر امور خارجه گفت: در اثنای مذاکرات برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند القا کنند که جمهوری اسلامی ایران همزمان با مذاکرات غنی‌سازی ۹۰ درصد خود را شروع کرده است. در تماسی که بامداد جمعه آقای جوزپ بوررل با من داشت، این موضوع و نگرانی را مطرح کرد. به صراحت به ایشان گفتم که این صرفاً جوسازی است جمهوری اسلامی در همان چارچوبی که با شفافیت اعلام کرده و در چهارچوب ان‌پی‌تی غنی‌سازی ۲۰ درصد و بالاتر را ادامه می‌دهد و برای غنی سازی ۹۰% هیچ خبری را مورد تایید قرار نمی دهیم و کذب محض هست. ما با جدیت و حسن نیت در مذاکره حضور پیدا کردیم و همزمان با میز مذاکره به عنوان پلن دو نخواهیم بود. منتظر می‌مانیم تلاش می‌کنیم با مذاکراتی متین و قوی بتوانیم در راستای لغو تحریم‌ها، پیشرفت‌های مورد انتظار ملت ایران حاصل شود.

وی افزود: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشور ما نمی‌دانیم توافق باید جامع بوده و توافق باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به طور ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. تیم ما با همین رویکرد به وین برمی‌گردد و بحث کارشناسی خود را ادامه می‌دهد. دستورالعمل این بود که رئیس تیم و تیم مذاکره کننده برگردند اما تیم کارشناس در وین حضور داشته باشد. ما به دنبال توافق خوب و از مسیر مذاکرات متین، منطقی و قوی هستیم و از طرف‌های خود هم چنین انتظاری را داریم و امیدوارم به توافقی مرضی الطرفین که تامین کننده حقوق ملت ایران است، برسیم.

برچسب‌ها:

نظر شما