شناسهٔ خبر: 51224761 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

جوان یزدی موفق به بومی‌سازی جوهر دیجیتال وارداتی شد

فارس

یک جوان نخبه یزدی که موفق به بومی سازی جوهر دیجیتال شده است، گفت: این محصول از خروج ۷۰ درصد ارز کشور در این بخش جلوگیری و برای بالغ بر ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، چاپ بر روی انواع اجسام امروز به یکی از جاذبه های تولیدی تبدیل شده که نقش مهمی در افزایش فروش و بازاریابی دارد.

چاپ انواع طرح‌ها بر روی انواع کاشی از جمله مصادیق این هنر صنعتی است که از گذشته تاکنون به روش‌های مختلفی انجام و امروزه با روش‌های نوین چاپ دیجیتال، این مهم روی کاشی به صورت مستقیم انجام می‌شود و بدون محدودیت انواع طرح‌ها را می‌توان استفاده کرد.

جوهر و دستگاه چاپ طرح روی کاشی از جمله اقلام وارداتی مورد نیاز حوزه صنعت کاشی و سرامیک است که سالانه ارز قابل توجهی را از کشور خارج می کند و امروزه به واسطه اعمال تحریم ها علیه اقتصاد ایران این مهم نیز با دغدغه و هزینه بیشتر نیز بدست تولید کننده ایرانی می رسد.

رضا دهقان بنادکی، جوان ۳۲ ساله یزدی است که توانسته به کمک دو نفر از دوستانش جوهر مخصوص چاپ بر روی اجسام نظیر کاشی را بومی سازی کند و ایران اسلامی را یک گام دیگر به سمن خودکفایی ملی پیش ببرد.

وی در خصوص این دستاورد خود اظهار می‌کند: با تحقیق و پژوهش موفق یه کسب دانش فنی تولید رنگدانه و در نهایت موفق به ساخت جوهر چاپ با کیفیت مورد استفاده صنعت شدیم.

این جوان نوآور یزدی افزود: پروژه ساخت جوهر دیجیتال را از سال ۹۲ در آزمایشگاه نانو رنگدانه‌ها و پوشش‌های سرامیکی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد با روش مهندسی معکوس شروع کردیم خوشحالم که توانستم موثر باشم.

دهقان بنادکی در ادامه با اشاره به این‌که هم اکنون ایران در جنگ اقتصادی به سر می‌برد جوانان ایرانی باید با تمام تلاش و پشتکار دست بیگانگان را از خاک ایران قطع کنند، می‌گوید: هدف ما از اجرای این طرح تولید و بومی‌سازی جوهر دیجیتال در داخل کشور بود و میخواهیم به‌ صورت کامل مانع واردات این محصول شویم.

این دانشجوی یزدی تصریح می‌کند: از آنجایی که نمی‌خواستیم نتیجه تحصیل در رشته مورد نظرمان به یک پایان نامه ختم شود در صنایع جستجو کردیم و با ماده‌ای به نام جوهر چاپ دیجیتال مواجه شدیم که تازه وارد کشور شده بود و همه کشورهای روز دنیا نیز از این ماده استفاده می‌کردند.

وی به مشکلات تولید جوهر چاپ دیجیتال در صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدا صنعتگران از این طرح استقبال چندانی نمی‌کردند و چون یک کار بومی سازی بود اعتمادی به آن نداشتند.

دهقان بنادکی در ادامه با بیان این که بسیاری از صنعت گران تولید و بومی سازی جوهر دیجیتال را در کشور ایران غیرممکن می‌دانستند، گفت: در حال حاضر این محصول ایرانی در چند کارخانه به مرحله تست نیمه صنعتی برده شده و از مسئولین آن کارخانه تأییدیه گرفتیم.

وی ضمن تشکر از واحدهایی که در این چند سال اجازه استفاده از تجهیزات خود را برای انجام تست‌های صنعتی بر روی کاشی را به تیم پژوهشی جوان دادند بیان کرد: تجهیزات پیشرفته نداشتیم با هزینه بسیار کم و مواد اولیه ساده شروع به کار کردیم.

دهقان با اشاره به این که پروژه تولید جوهر دیجیتال چندین بخش دارد گفت: در بخش مربوط به رنگ دانه پیشرفت قابل توجهی داشته و به عنوان شرکت دانش بنیاد به ثبت رسیده ایم.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به هدفمان اگر چه بعضی از سرمایه‌گذاران تیم پژوهشی از ما حمایت نکردند اما نتوانستند مانع رسیدن به مقصد تیم را نا امید و ناکام کنند.

این نوآور جوان گفت: گاهی خسته می‌شدیم. اما از کارمان هیچ‌گاه دلسرد نشده‌ایم و با نگاه به هدفمان دوباره به کار برمی‌گشتیم و با روحیه که افراد تیم به یکدیگر می دادند خستگی را از افراد گروه دور می کردند.

دهقان خاطرنشان کرد: با وجود تحریم ها و عدم دسترسی به برخی مواد اولیه مجبور به ساخت مواد مورد نظر با فرمول های جدید شدیم که به نتیجه‌های جدید و گاهی بهتر از محصولات خارجی دست یافتیم.

این جوان نخبه یزدی عنوان کرد: بعد از تلاش‌های زیاد به لطف خداوند تولید جوهر دیجیتال در کشور ایران دیده شده و توانسته‌ایم به عنوان مشاور با چند شرکت همکاری هایی داشته باشیم اما تا کنون هیچ کدام وارد سرمایه گذاری در زمینه ساخت رنگ‌دانه نشدند.

دهقان به ویژگی های شاخص طرح تیم پژوهشی اشاره و افزود: این طرح باعث تثبیت طیف رنگ‌دانه‌ها تحت شرایط ساخت جوهر، اعمال با دستگاه‌های چاپ جوهر افشان، تثبیت رنگ زرد در دمای پرسلان و عملکرد مناسب در نازل‌های سیستم جوهر افشان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از شرکت های خصوصی و دولتی سنگ‌اندازی‌های در ادامه تولید جوهر دیجیتال کردند خاطرنشان شد: صحبت کردن در مورد آن برایم بسیار ناراحت کننده است چراکه وجهه ما را به کلی در صنایع خراب کردند.

دهقان با بیان اینکه در آن کارخانه به موفقیت های کاملی نیز رسیده بودیم ادامه داد: آنها تصمیم به حذف ناگهانی تیم بدون هیچ توجیهی از آن کارخانه گرفتند.

این جوان یزدی گفت: نکته قابل تأمل اینکه مسئولین آن کارخانه قبلاً در خصوص تأمین تمام تجهیزاتی برای تولید انبوه این محصول قول مساعد داده بودند.  

دهقان در خصوص مشکلات اساسی در راه رسیدن به هدف تیم تأکید کرد: شرط سرمایه گذاری را آورده مالی از طرف تیم تعیین می‌کردند که حداقل ۲ میلیارد تومان بود.

وی تصریح کرد: افراد تیم همه دانشجو و در حال تحصیل یا در حال انجام خدمت سربازی بودیم اصلا نمی توانستیم آورده ای برای سرمایه گذاری روی این محصول داشته باشیم.

دهقان افزود: یا پیشنهاد خرید پروژه را می‌داند با توجه به اینکه علم انتها ندارد تیم باید در رأس پروژه باشد تا بتواند مشکلات طرح را برطرف و آن را ارتقاء دهد.

این جوان نخبه تحریم‌ها را وسیله همکاری صنایع با تیم تولید کننده جوهر دانست و عنوان کرد: اگر صنایع و شرکتها روی خوش و به اصطلاح چراغ سبز به تولید داخلی نشان دادند و از تولید جوهر دیجیتال استقبال کردند: وجود تحریم ها بوده است

دهقان گفت: اما در مقابل ارائه خدمات زمانی که شرایط و فرایند را بازگو کردیم سنگ‌اندازی‌ها و شروطی را سر راهمان قرار می‌داند که مجبور به عقب نشینی باشیم.

 وی با بیان اینکه اکثر صنایع در کشور ایران مصرف کننده هستند یادآور شد: آنها حاضر به سرمایه گذاری بر روی محصول داخلی نیستند و همچنین انجام پژوهش و تحقیق و توسعه نیستند. بلکه ترجیح می دهند سرمایه خود را برای محصولات خارجی صرف کنند.  

دهقان گفت: جوهر دیجیتال ساخت نخبگان یزدی از خروج ۶۰  تا ۷۰ درصد ارز از کشور جلوگیری و برای بیش از ۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

این جوان نوآور یزدی به خاطرات تلخ و شیرینی کاری خود اشاره و عنوان کرد: زمانی که تلاش‌هایمان نتیجه بخش و مورد استفاده کارخانه‌ها قرار گرفته است انگیزه ای برای انجام کارهایم بود و اینها از خاطرات شیرین دوران کاریمان بود.

از خاطرات تلخ کاری فوت یکی از همکارانمان به نام نجمه میرزایی که فعالیت زیادی در گروه داشته و چند روز مانده به مراسم عروسی شان دچار سکته مغزی می شود و در اویل جوانی در سن ۲۳ سالگی از بین ما می رود.

دهقان به افرادی که علاقمند هستند یک کارآفرین باشند و در این رشته وارد بشوند توصیه کرد: ابتدا باید توجه داشته این کار بسیار سخت است در کوتاه مدت جوابگو نیست باید سعی، تلاش، صبر بسیار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خواسته باشند محصولات خود را از آزمایشگاه وارد بازار کار و صنعت کنند مسیر طولانی در پیش دارند و نباید نا امید و دلسرد شوند. اراده و سخت کوشی لازمه این کار است.

دهقان از مسئولین درخواست کرد: برای پروژه های که در صنعت آزموده شده و مهر تأیید را گرفته اند قانونی وضع کنند که پشتیبانی کامل از آن طرح به عمل آید.

وی ادامه داد: افراد نخبه در تولید محصولات و به خصوص بومی سازی استعداد ویژه‌ای دارند باید بتوانند در یک مکان امن یا پژوهشکده‌ای بدون حاشیه به تولیدات خود ادامه و روی پروژه های خود کار کنند.

دهقان با بیان این‌که بزرگ‌ترین آرزوی تیمی ما تولید محصولی جوهر دیجیتال است که افراد متقاضی دیگر میل به واردات این محصول را نداشته باشند، گفت: هدف نهایی ما خودکفایی ملی در این صنعت است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

نظر شما