شناسهٔ خبر: 51224453 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر علوم:

تحقق دانشگاه تمدن ساز بدون تقویت زیرساخت‌ها ممکن نست

شیراز-معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بدون توجه به تقویت زیرساخت‌ها و رفع ضعف‌ها، رسیدن به دانشگاه تمدن ساز و مرجعیت علمی امکان پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم داداش‌پور ظهر دوشنبه در جلسه تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دانشگاه شیراز ضمن تبریک روز دانشجو و ادای احترام به مقام شاخص شهدای دانشجو، گفت: ۱۶ آذر، روز شهادت چند شهید مظلوم در یک مقطع از زمان است. وقتی زمینه‌های آن روزها را بررسی می‌کنیم به چند کلید واژه می‌رسیم که بعدها شعارهای محوری انقلاب اسلامی شد.

وی وابستگی و تلاش برای استقلال، بی عدالتی و تلاش برای عدالت و استبداد و تلاش برای جمهوریت واسلام وآرمانخواهی در تمام امور جاری کشور از جمله این کلیدواژه‌ها برشمرد و ادامه داد: امام راحل در همان زمان تاکید کردند «دانشگاه مبدا تحولات و مقدرات کشور است» و به عبارتی دانشگاه محور و مرجع تمدن اسلامی است و از همان زمان دانش و دانشگاه در کشور گرامی داشته شده است.

دادش‌پور با بیان اینکه در کلام رهبری نیز همین واژه‌ها به چشم می‌خورند، اضافه کرد: وقتی سیر تحول علمی در این عرصه مشاهد می‌کنیم به مواردی چون افزایش چشمگیر تولید علم، ارتقای جایگاه کشور و دانشگاه‌ها در تراز جهانی، ارتقای جایگاه فناوری کشور و …می‌رسیم که نشان می‌دهد دانشگاه‌ها به سمت مرجعیت عملی در دنیا حرکت می‌کنند و این مهم باید در تارک سیاست گذاری‌های دانشگاه‌های کشور ما نیز مدنظر قرار گیرد. اما باهمه این موفقیت‌ها ما در آغاز راه هستیم و طبق گفته مقام معظم رهبری ازقله‌های دانش در جهان عقب هستیم و در حیطه سیاستگذاری باید دنبال پاسخ این سوال باشیم که عقب افتادگی‌ها ناشی از چیست؟

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، یکی از مشکلات و چالش‌های جدی که با آن مواجه هستیم را شکل‌گیری نهادهای عملی مختلف در کشور عنوان کرد و گفت: همچنان ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تلاش‌های انجام شده هم افزا شود و ما را در مسیر مرجعیت علمی قرار دهد.

دادش‌پور خاطرنشان کرد: اگر هماهنگی و یکپارچگی در نهادهای کشور اتفاق نیفتد، به اهداف مدنظر نخواهیم رسید.

او همچنین نگاه کوتاه مدت با تغییر دولت‌ها را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در کشور اتفاق بیفتد، باید توأم با احیای هویت تمدنی کشور باشند اما ما در این باره نگاه دوگانه‌ای داریم. باید برای خود روشن کنیم که آیا دانشگاه عام و جهان شمول است یا تمدن ساز؟ و البته تعارضات مبنایی در فلسفه‌ها نیز یک دیدگاه دیگر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تصریح بر اینکه اگر قرار باشد در تقابل دو فکر و فلسفه حرکت کنیم به فلسفه‌ای که برخاسته از مبنای معرفتی ماست باید توجه کنیم، گفت: مکاتب شکل گرفته نشان دهنده یک پشتوانه فلسفی است و تمدن بدون پشتوانه فلسفی شکل نخواهد گرفت.

داداش‌پور تاکید کرد: امکان ندارد کشوری هویت علمی مستقلی شکل دهد اما به علوم بنیادین خود توجه نکند.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه مدعی تلاش در درون دانشگاه‌ها هستیم اما ضعف جدی در حمایت از توسعه کرسی‌های اندیشی داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه ضعف جدی در تولیدات علمی و پژوهشی داریم که بتواند مسائل کشور را به ضرورت هدفمند حل کند، افزود: هنوز دانشگاه‌های ما مأموریت محور و مسیله محور نشده‌اند که بتوانند مشکلات محلی خود را حل کنند. دانشگاهیان مابه مسائل جهانی بیش از مسائل منطقه‌ای و بومی مسلط هستند.

داداش‌پور با بیان اینکه دانشگاه درک خوبی از فضای کسب و کار بازار ندارد تصریح کرد به همین دلیل تجاری سازی به خوبی شکل نگرفته است، همچنین ما ضعف در تعامل با کشورهای همجوار داریم و علی‌رغم اینکه دانشگاه‌ها از نظر شهرت، ظرفیت فکری لازم برای هاب شدن را دارند اما نقش خود را ایفا نکرده‌اند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر قرار است دانشگاه‌های ما مرجعیت علمی پیدا کنند، چاره‌ای جز حرکت به سمت بین‌المللی شدن نداریم.

نظر شما