شناسهٔ خبر: 51224432 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مخالفت پلیس با برگزاری نمایشگاه به کجا رسید/ آیا «شهر آفتاب» میزبان تهرانی‌ها می‌شود؟

مخالفت پلیس با برپایی نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و ممانعت از ورود خودروها به علت ایجاد ترافیک و آلودگی هوا، ابتدا محدودیت ورود و در ادامه تغییر ساعت برگزاری نمایشگاه را در پی داشت.

صاحب‌خبر -

گروه انتظامی خبرگزاری فارس_ مریم عرب انصاری: از صبح روز گذشته چند نمایشگاه تخصصی در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حوزه‌هایی چون ماشین آلات کشاورزی، مواد اولیه و منسوجات خانگی و پوشاک کار خود را آغاز کردند اما درادامه برخی بازدیدکنندگان اعلام کردند که پلیس راهور مانع از ورود خودروهای آنها به نمایشگاه شده و مشکلات ترافیکی برگزاری در این محل، علت این تصمیم اعلام شده است.

حتی حسن زمانی مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی ایران در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها اظهار داشت: متاسفانه روز یکشنبه پلیس راهور بدون هیچ هماهنگی و اخطار قبلی از ورود خودروهایی که قصد بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی را داشتند ممانعت کرد و این موضوع برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان مشکلاتی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه فعال هستند، گفت: یکشنبه نمایشگاه در حدود هشت ساعت، حدود ۳۰۰۰ بازدید کننده داشت و با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، افراد مرتبط با این حوزه‌ها در محل نمایشگاه حاضر می‌شوند. نمایشگاه بین‌المللی ظرفیت ۶۰۰۰ پارکینگ خودرو دارد و قطعا مشکلی در مدیریت آنها و کنترل ترافیکشان وجود نداشت.

** پلیس مخالف برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران در رابطه با برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران اظهار داشت: با برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران به علت ایجاد ترافیک مخالف هستیم و هیچ گونه مجوزی برای بر پایی نمایشگاه در این محل از سوی پلیس صادر نخواهد شد.

وی افزود: بر اساس قانون قرار بر این بود که اولا نمایشگاه‌های پر مخاطب در این محل برگزار نشوند و اگر نمایشگاهی برگزار شد باید مجوز‌های لازم در این خصوص اخذ شود.

به گفته سردار رحیمی باید برای برپایی نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران بین نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های متولی برگزاری نمایشگاه‌ها هماهنگی‌های لازم ایجاد شود.

**  ترافیک و آلودگی هوا، محصول برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در تهران

سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس ازمخالفت پلیس با برگزاری هرگونه نمایشگاه درمحل دائمی نمایشگاه های بین المللی خبر داد. 

 رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: پلیس با برپایی نمایشگاه های تخصصی مشکلی ندارد اما با برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در محل دائمی نمایشگاه تهران و دیگر نقاط شهر تهران مخالف است و از برگزاری این دست نمایشگاهها که می تواند بر روی وضعیت ترافیکی منطقه تاثیر بگذارد جلوگیری بعمل می آورد چرا که معتقد هستیم در این تصمیم باید نظر تخصصی پلیس و شهرداری نیز به دلیل مدیریت ترافیک اعمال گردد.

سردار حمیدی با اشاره به ممنوعیت برگزاری نمایشگاههای پر مخاطب در محل نمایشگاههای بین المللی تصریح کرد: با اینکه مسئولیت ساماندهی ترافیک شهر به عهده پلیس راهور و شهرداری تهران است ، اما عجیب است که تصمیم گیری در مورد برگزاری نمایشگاههای پر مخاطب در سطح شهر بدون اطلاع این دو دستگاه انجام می شود و بدیهی است که سرفصل هایی چون ترافیک سنگین و آلودگی هوا که محصول این تصمیم در معابر و مناطق اطراف نمایشگاه است در این تصمیم لحاظ نشده است در حالیکه شهرداری تهران در سنوات گذشته در محل عوارضی اتوبان تهران- قم نمایشگاه شهر آفتاب را احداث نموده است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود:اگر نمایشگاه شهر آفتاب دارای نقص است باید برای رفع نقص آن چاره ای اندیشیده شود تا نمایشگاه های پرمخاطب در آن برگزار شود، چرا که جابجایی نمایشگاه از شهر آفتاب به هر نقطه از شهر نه توجیه ترافیکی دارد و نه زیست محیطی و با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.

سردار حمیدی اعلام کرد:تجربه پلیس در عرصه مدیریت شهری می گوید برگزاری چند نمایشگاه پربازدید که قطعاً مخاطبان خودش را خواهد داشت طبیعتاً بر روی ترافیک محدوده بزرگراه چمران ،خیابان سئول،چهارراه پارک وی، خیابان ولیعصر و البته معابر منتهی به آن تاثیر گذار خواهد بود و خواسته و مطالبه مردم این است که پلیس برای این مسئله چاره ای بیاندیشد ضمن اینکه این نمایشگاه ها با توجه به حجم مخاطب و بازدید کننده می تواند روی روند ترافیک پایتخت در دیگر شریان های شهری نیز تاثیر گذاشته و حتی تا ساعتها خیابان های مرکز شهر را نیز تحت الشعاع قرار دهد، چراکه پیش بینی حمل و نقل عمومی از جمله ایستگاه مترو برای این موضوع نشده و مخاطبین اکثرا از خودرو شخصی استفاده می کنند و این مساله قطعا با اعمال محدودیت و ممنوعیت های پلیس همراه خواهد شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص استفاده از نمایشگاه شهر آفتاب گفت: با توجه به شرایط مساعد و مناسب نمایشگاه آفتاب در محل عوارضی اتوبان تهران قم به لحاظ پارکینگ و حتی مترو پیشنهاد می شود در چنین شرایطی برای برگزاری هرگونه نمایشگاه از این محل استفاده شود تا نه تنها نمایشگاه در وضعیت ترافیک پایتخت اثر نامطلوب نگذارد و هم مخاطبان نمایشگاه با آرامش و آسایش در مدت زمان مشخص شده برگزاری این نمایشگاه ها بتوانند از نمایشگاه های تخصصی اعلام شده در حوزه های مختلف نهایت استفاده را ببرند.

** نمایشگاه بین المللی تهران پلمب می شود؟/ تبدیل فضای نمایشگاه بین المللی تهران به فضای عمومی

 جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش تر با بیان اینکه باید به عنوان نمایندگان مردم دغدغه و مشکلات مردم را بشناسیم، اظهار داشت: یکی از این موضوعات نمایشگاه بین المللی تهران است که باعث ترافیک های سنگین در بزرگراهها و معابر اطراف شده است.

وی با اشاره به اینکه این معضل طی 20 سال گذشته در شورای شهر بارها به عنوان دغدغه مطرح شده است، و دستگاهها به وظیفه خود در این زمینه عمل نکرده اند، اظهار داشت: در این زمینه اسناد بالادستی وجود دارد که شرکت نمایشگاههای بین المللی تهران را موظف کرده به محل نمایشگاهی احداث شده شهر آفتاب کوچ کنند.

تشکری هاشمی ابراز داشت: در محل شهر آفتاب به دلیل وجود خطوط مترو، وجود شبکه معابر گسترده هیچ گونه مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نمی شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: اسناد بالادستی نشان می دهد، کمیسیون زیربنایی دولت، استانداری تهران، شورای عالی ترافیک و همه نهادها مسئول این انتقال را تکلیف کردند و بازگشایی دوباره پرونده آن در شورا برای این است که طبق فرموده مقام معظم رهبری مشکل ترافیک تهران به روش علمی حل و فصل شود و بهمین منظور در جلسات آتی به صورت طرح این مساله به شورا می آید.

تشکری هاشمی ادامه داد: با توجه به اختیارات قانونی، از شهردار تهران، می خواهیم که این محل را تا پایان سال پلمب کند تا سال دیگر در این محل نمایشگاهی برگزار نشود.

وی درباره علت تاخیر در اجرای این وظیفه قانونی از سوی دستگاهها توضیح داد که اجرای آن نیازمند عزم اراده جدی دستگاهها است، در حالیکه سرمایه بالغ 135 هکتار فضای ساخته شده در شهر آفتاب که سالانه میلیاردها تومان صرف نگهداشت آن می شود رها شده است.

تشکری هاشمی افزود: اگر قرار باشد به منظور رقابت یا حفظ منافع یک شرکت همچنان مردم شهر را در تنگنا قرار گیرند باید شورا با قاطعیت با این مساله مقابله کند.

وی افزود: شرکت نمایشگاه بین المللی به هیچ عنوان نباید، برای سال آینده برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه در این محل انجام دهد و این فضا به عنوان فضای عمومی در اختیار شهرداری قرا خواهد گرفت و نمایشگاه بین المللی تهران به محل شهر آفتاب منتقل می شود.

 **  نمایشگاه با تغییر ساعت دنبال می‌شود

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به حواشی به وجود آمده در ایجاد محدودیت برای نمایشگاه بین المللی در روز گذشته گفت: مشکل از جایی شروع شد که نمایشگاه بدون هماهنگی و رعایت ملاحظات ترافیکی، در مجموعه نمایشگاههای بین المللی برگزار شد و در هفته های اخیر به تذکرات و اخطارهایی که پلیس داده بود، توجهی نشد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه با اشاره به مشکلات ترافیکی در محدوده پارک وی و بزرگراه شهید چمران که با برپایی نمایشگاه، مضاعف می شود، تصریح کرد: روز گذشته از فعالیت نمایشگاه جلوگیری و رسما بازدید از آن متوقف شد.

سردار حمیدی گفت:  با توجه به هماهنگی هایی که بین راهنمایی و رانندگی و معاونین وزیر صنعت و دست اندرکاران نمایشگاه ایجاد و تعهداتی که داده شد، نمایشگاه بین المللی به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: ساعت برگزاری نمایشگاه از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر است.

                    ***

حال باید منتظر ماند و دید که وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در تهران چه می شود؛ آیا باز « شهر آفتاب» میزبان تهرانی‌ها شده و ساکنان محدوده‌های بزرگراه چمران ،خیابان سئول،چهارراه پارک وی، خیابان ولیعصر و معابر منتهی به آن از ترافیکی که ساعتها نمایشگاه‌های پر مخاطب، خیابان‌های مرکز شهر را تحت الشعاع قرار می دهند رها خواهند شد یا نه؛ با تغییر ساعت ، نمایشگاه های دیگر هم در همین تهران برگزار خواهد شد؟

انتهای پیام/

نظر شما