شناسهٔ خبر: 51223947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

رنج تئاتر آذربایجان غربی ازنبود زیرساخت/ سالن تخصصی نداریم

ارومیه - کمبود بودجه و نبود زیرساخت های مور نیاز از جمله سالن و آموزش آکادمیک تئاتر در آذربایجان غربی از چالش های مهم هنرهای نمایشی در این استان به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هر چند سابقه مشخصی از تئاتر نه تنها در این استان که در کشور در دست نیست اما از این هنر به عنوان مادر هنرهای نمایشی نام برده می‌شود، مادری که در طول سالیان فرزندان زیادی را به دامان صنعت سینما، تلویزیون و… کشور تحویل داده و اکنون خود مورد قهر و بی توجهی قرار گرفته است.

آذربایجان غربی به دلیل تاریخ درخشان در هنرهای نمایشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، این استان تاکنون هنرمندان زیادی را به خصوص از شهرهای ارومیه، مهاباد و بوکان پرورش و به دامان هنر نمایشی کشور تحویل داده است.

هر چند بیش از ۳۳ گروه نمایشی در آذربایجان غربی به صورت ثبت شده فعالیت می‌کنند اما نبود حتی یک سالن تخصصی، کمبود اعتبار و عدم حمایت‌ها به دغدغه‌های اصلی هنرمندان این عرصه تبدیل شده است.

تئاترآذربایجان غربی ازنبود زیرساختها رنج می برد/سالن تخصصی نداریم

کمبود اعتبار مهمترین چالش پیش روی هنرهای نمایشی در آذربایجان غربی

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در خصوص وضعیت هنرهای نمایشی به خصوص تئاتر در استان گفت: آذربایجان غربی با بیش از ۷۰۰ هنرمند و ۳۳ گروه نمایشی یکی از استان‌های برتر در زمینه تئاتر کشور به شمار می‌رود.

آذربایجان غربی با بیش از ۷۰۰ هنرمند و ۳۳ گروه نمایشی یکی از استان‌های برتر در زمینه تئاتر کشور به شمار می‌رود محمدباقر بابایی با بیان اینکه این در حالی است که نبود زیرساخت‌های لازم و کمبود اعتبارات از دغدغه‌های اصلی فعالان این بخش به شمار می‌رود، اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در دو سال اخیر نیز موجب رکود جدی در این بخش شده است.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از این هنر تلاش کرده‌ایم با وجود بیماری کرونا جشنواره‌های تئاتر را در استان تعطیل نکنیم، افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های هنرهای نمایشی به ویژه تئاتر نه در استان بلکه در کشور افت کرده و عملاً تعطیل شد و این امر موجب آسیب جدی به این بخش شد.

بابایی ادامه داد: هم اکنون گروه‌های نمایشی در تمام شهرهای استان فعال هستند و در مدت بیماری کرونا تلاش شد با حمایت‌های ناچیز ضمن برگزاری برخی جشنواره‌ها به صورت مجازی و در برخی مواقع حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنرمندان این عرصه را پویا نگه داشت.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی آموزش را از اولویت‌های این اداره کل در سال جاری ذکر کرد و گفت: در دو سال اخیر ضمن حمایت‌ها هر چند ناچیز تلاش کرده‌ایم با برگزاری‌های دوره‌های آموزشی سطح آثار و هنرمندان را ارتقا دهیم.

تئاترآذربایجان غربی ازنبود زیرساختها رنج می برد/سالن تخصصی نداریم

راه اندازی آموزشگاه‌های هنرهای نمایشی در شهرهای آذربایجان غربی

بابایی با بیان اینکه استان با وجود ظرفیت و پتانسیل‌های بی نظیر در زمینه هنرهای نمایشی در سال‌های گذشته در زمینه آموزش چندان پیشرفت قابل توجهی نداشت، گفت: امسال با صدور مجوز به آموزشگاه‌های هنرهای نمایشی در استان به خصوص در شهرهای مهاباد، ارومیه، سلماس و خوی سعی داریم به بحث‌های آموزشی توجه ویژه ای داشته باشیم.

سی و سومین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی ۱۷ تا ۲۰ آذرماه در مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه برگزار می‌شود وی خاطرنشان کرد: در این راستا با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان برای آموزش بهینه فعالان این عرصه اقدام به شناسایی هنرمندان در سطح شهرستان‌ها کرده‌ایم تا با شناسایی و آموزش نیروهای مستعد در این هنر بتوانیم گام‌های خوبی برای ارتقای تئاتر استان برداریم.

وی با اشاره به پویا نگه داشتن هنرهای نمایشی با برگزاری جشنواره‌ها افزود: در این راستا از ۱۷ تا ۲۰ آذرماه جشنواره تئاتر با حضور گروه‌های نمایشی از تمام شهرهای استان در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه برگزار می‌شود.

بابایی با بیان اینکه از ۱۷ تا ۱۹ آذر ۳۱ گروه نمایشی در مجتمع فرهنگی و هنری اقدام به ارائه نمایش خواهند کرد و روز ۲۰ آذر با برگزاری مراسم اختتامیه گروه‌های برتر معرفی و مورد تجلیل قرار می‌گیرند، افزود: سی و سومین جشنواره تئاتر استان با رقابت ۹ اثر نمایشی آذرماه جاری برگزار می‌شود که از ۳۴ اثر ارسال شده به دبیرخانه ۳۱ اثر مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و در نهایت ۹ اثر انتخاب و برای رقابت در جشنواره معرفی شدند، که آثار منتخب از شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، تکاب، بوکان، نقده و شوط است.

تئاترآذربایجان غربی ازنبود زیرساختها رنج می برد/سالن تخصصی نداریم

ارومیه میزبان سی و سومین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی است

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: در طول برگزاری این جشنواره هر روز کارگاه‌های نقد و بررسی آثار با حضور اساتید این عرصه در مجتمع فرهنگی و هنری برگزار می‌شود که موجب ارتقای تئاتر و سطح کاری هنرمندان خواهد شد.

وی کمبود اعتبارات، نبود زیرساخت‌ها از مهمترین مشکلات هنرهای نمایشی در استان دانست و افزود: با رکود هنر تئاتر به دلیل شیوع بیماری حمایت‌های مالی در قالب تسهیلات از هنرمندان صورت گرفته اما این اعتبارات ناچیز بوده و جوابگو نیست.

بابایی اعتبار اختصاص یافته به سی و سومین جشنواره تئاتر استان را ۲۵۰ میلیون تومان اعلام و خاطرنشان کرد: این اعتبار در راستای ارتقا و حمایت از هنرمندان این عرصه ناچیز است امیدواریم در طول برگزاری جشنواره با حضور مسئولان استانی در سال‌های آتی شاهد حمایت‌های ویژه ای از این هنر باشیم.

بابایی با بیان اینکه در تمام شهرهای استان مجتمع‌های فرهنگی و هنری و سالن‌های نمایشی داریم، گفت: این مجتمع و سالن‌ها برای تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری پیش بینی شده و اختصاصی برای هنرهای نمایشی و تئاتر نیست که این امر موجب شده هنرمندان این بخش از نبود سالن تخصصی رنج ببرند.

وی با بیان اینکه قبل از کرونا ۸۵ اثر نمایشی در استان تولید و در طول سال ارائه می‌شد، گفت: شیوع بیماری کرونا آسیب جدی به این هنر زده و باید با تزریق اعتبارات فرهنگی از هنرمندان و فعالان این عرصه حمایت کافی صورت گیرد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: ایجاد یک سالن تخصصی از مهمترین خواسته‌های فعالان هنرهای نمایشی و به ویژه تئاتر در استان است که امیدواریم با اتمام تالار مرکزی ارومیه شاهد سالن نمایشی تخصصی ویژه برای هنرمندان تئاتر استان باشیم.

تئاترآذربایجان غربی ازنبود زیرساختها رنج می برد/سالن تخصصی نداریم

آذربایجان غربی سالن تخصصی تئاتر ندارد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی معتقد است آذربایجان غربی در زمینه هنرهای نمایشی به ویژه تئاتر جزو استان‌های برتر کشوری است و با وجود کمبود زیرساخت‌ها از نظر عملکردی جزو سه استان کشور به شمار می‌رود.

امید خاکپور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی از نظر ظرفیت نیروی انسانی از استان‌های مطرح کشور بوده و در تمامی شهرهای استان هنرمندان به نامی فعالیت داشته که در سطح کشوری مطرح هستند، افزود: در شهرهای ارومیه، بوکان، مهاباد و خوی هنرمندان تحصیل کرده‌ای در این عرصه داریم که در سطح کشور از وزنه‌های اصلی این هنر محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه با اعلام جدول وضعیت فعالیت‌های هنرهای نمایشی، این استان توانست رتبه سوم کشوری را از بین ۳۳ استان کل کشور به دست بیاورید، گفت: این موفقیت ارزشمند در شرایط دو سال سخت کرونایی به دست آمده و این حجم از فعالیت‌ها نشان دهنده برنامه ریزیی صحیح و تلاش بی وقفه‌ی هنرمندان تئاتر استان و انجمن هنرهای نمایشی استان است.

خاکپور خاطرنشان کرد: این موفقیت‌ها و ظرفیت‌ها در حالی است که آذربایجان غربی از لحاظ سخت افزاری و زیرساخت‌های هنرهای نمایشی جزو محروم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود و هم اکنون یک سالن تخصصی در زمینه تئاتر نداریم.

آذربایجان غربی از لحاظ سخت افزاری و زیرساخت‌های هنرهای نمایشی جزو محروم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود و هم اکنون یک سالن تخصصی در زمینه تئاتر نداریم وی با بیان اینکه هیچ سالن پلاتویی در اختیار هنرمندان تئاتر آذربایجان غربی نیست، گفت: هر چند در تمامی شهرهای استان دفتر انجمن هنرهای نمایشی فعال بوده و مجتمع‌های فرهنگی هنری وجود دارد اما تجهیزات این مجتمع‌ها جوابگوی نیاز هنرمندان نیست.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی نبود سیستم نوری و صوتی ویژه برای هنرهای نمایشی و تئاتر، فرسوده بودن تجهیزات بیشتر سالن‌های موجود در شهرهای استان را از عمده ترین مشکلات هنرمندان این عرصه عنوان کرد و گفت: در دوسال شیوع کرونا نیز هنرمندان این بخش دچار آسیب جدی شدند اما حمایت‌های دولت از این حوزه ناچیز بود.

خاکپور اضافه کرد: سالن‌های مجتمع‌های فرهنگی، هنری شهرهای استان و حتی مرکز استان از نور و صوت استاندارد برخوردار نیستند و آمفی تئاترهای شهرهای استان خاص هنر تئاتر نیست این امر در سطح فعالیت هنرمندان این عرصه تأثیرگذار هست امیدواریم با توجه به نقش مهم هنرهای نمایشی در پاسداشت فرهنگ و هنر این منطقه و حتی کشور شاهد حمایت مسئولان از این بخش باشیم.

در روزگار موسوم به هزاره سرعت و ریتم‌های تند و سریع و همچنین روزگاری که تحولات به صورت برق آسا در حال عبور است نیاز به تمام ابزارها به ویژه هنر به خوبی احساس می‌شود.

امروزه هنر علاوه بر اینکه به عنوان روشی برای بیان و غلبه بر هیجانات و تنش‌های روحی و روانی در جامعه نقش آفرینی می‌کند، یکی از اصلی‌ترین راه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

امید که با اهمیت نقش هنر در حفظ و صیانت از داشته‌های فرهنگی و یکی از ابرازهای مهم برای پیشگیری از آسیب‌های هنری مورد توجه مسئولان آذربایجان غربی قرار گیرد.

نظر شما