شناسهٔ خبر: 51223829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس مجمع نمایندگان کردستان: «مافیا»، مشکل اصلی مرز بین‌المللی باشماق/هیچ کس دنبال حل مساله واقعی باشماق نیست

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل ما آن جوانی نیست که یک گالن گازوئیل را بر روی دوشش می‌گذارد و از مرز رد می‌کند، بلکه مشکل اصلی، مافیایی است که در مرز فعالیت می‌کنند و یک ریال برای مریوان سود ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، با حضور مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل راهداری کردستان و مسوولان استانی و شهرستانی، ساماندهی پایانه مرزی باشماق مریوان در محل سالن جلسات این پایانه مرزی برگزار بررسی شد.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: چالش مرز این است که هرکس از دید خود به قضیه باشماق نگاه می‌کند و هیچ کس به دنبال حل واقعی مسئله نیست.

شیوا قاسمی‌پور گفت: باید شرایط مرز باشماق در شان مردم نجیب، متدین و با ایمان مریوان باشد چرا که مریوان شهری استراتژیک است و همه مدیران به دور از حاشیه و تفرقه باید برای آبادانی آن تلاش کنند. 

وی ادامه داد: متاسفانه برخی نگاه‌ها به مریوان همان نگاه چند سال پیش است و بعضی‌ها مریوان را به صورت بازارچه می‌بینند، در حالیکه مریوان یک مرز رسمی بین‌المللی دارد و این می‌طلبد مسوولان شهرستان، استان و حتی کشور نگاه ویژه‌‌ای به این مرز بین‌المللی داشته باشند چرا که مریوان اکنون در سطح ملی به عنوان یک شاهراه مطرح است.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راهکارهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، نگاه ویژه‌تر به ظرفیت‌های کشور و استفاده درست از این ظرفیت‌ها است.

وی ادامه داد: درد من آن جوانی نیست که یک گالن گازوئیل را بر روی دوشش می‌گذارد و از مرز رد می‌کند بلکه درد ما آن افرادی هستند که به صورت مافیایی در مرز فعالیت می‌کنند و یک ریال برای مریوان سودی ندارند و حتی نیم نگاهی به مردم و شهرستان ندارند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه از اسفند سال پیش کلنگ‌ طرح ساماندهی مرز باشماق بر زمین خورده امیدواریم با اتمام این طرح مشکلات مرز باشماق هم به پایان برسند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم در این جلسه با بیان اینکه همه با هم و با وجود اختلاف‌نظرها، زیر پرچم ایران اسلامی برای پیشرفت وطنمان تلاش می‌کنیم، افزود: در باشماق ارگان‌های مختلف زحمات زیادی کشیده‌اند که هدف نهایی تمام این تلاش‌ها این است که به فعالان اقتصادی در این نقطه از کشور خدمات داده شود.

هدایتی گفت: ملاک نهایی برای عملکرد همگی باید قانون باشد و در مورد پایانه‌های مرزی، شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم گیرنده عمل خواهد کرد که همگی باید به تصمیمات گرفته شده در این شورا عمل کنند.

در این شورا مصوب شده، ما هیچ گونه تولیتی در مورد بحث بازارچه‌ها نداریم و اگر بعضاً مواردی نظیر احداث سرویس بهداشتی و غیره صورت گرفته، بیشتر از وظایف قانونی وزارت راه صورت گرفته است، چرا که ما در مورد بازارچه‌های مرزی هیچ تکلیفی نداریم اما علی‌رغم این مسئله زیر بار ساماندهی مرز باشماق رفتیم برای اینکه مرز باشماق، مرزی مهم و استراتژیک برای کشورمان است.

محمدراشد مدرس‌گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه در پایانه مرزی باشماق دچار برخی مشکلات هستیم که از عمده این مشکلات می‌توان به برگزاری برخی مزایدات و مناقصات اشاره کرد که شرایط به شیوه‌ای رقم می‌خورد که تنها نهادی خاص بتواند در مناقصه و مزایده شرکت کند.

وی افزود: اگر بحثی را مطرح می‌کنیم بهتر است در حیطه تخصص‌مان باشد، چراکه بعضاً مشاهده شده مراحل اجرای یک طرح در بعضی از قسمت‌های مرز اشتباه اجرا شده، ابتدا زمین را تملک کرده‌اند سپس به فکر اجرای طرح در آن افتاده‌اند در صورتی که می‌بایست ابتدا طرح توجیهی را می‌نوشتند و کارشناسی می‌کردند سپس نسبت به خرید زمین و تملک آن اقدام می‌کردند.

انتهای پیام/2330/70

نظر شما