شناسهٔ خبر: 51223739 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نگاهی به برگزیده حوزه تربیت بدنی کتاب سال جوانان؛

راهنمای آموزشی پرورش نسل جدید ورزشکاران در «استعدادیابی ورزشی پیشرفته»

کتاب «استعدادیابی ورزشی پیشرفته» به قلم جمعی از مدرسان تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده کتاب سال جوانان شناخته شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب با هدف تامین نیازهای سرفصل درس استعدادیابی ورزشی طراحی شده است. درعین حال مربیان ورزشی و معلمان آموزش و پرورش نیز می‌توانند به عنوان یک راهنمای آموزشی از مطالب آن استفاده کنند.

«استعدادیابی ورزشی پیشرفته» فصل‌های رویکردهای مدیریتی و اصول بنیادی در استعدادیابی ورزشی، جنبه‌های روانشناختی و رفتاری استعدادیابی، بررسی الگوهای برتر استعدادیابی و آزمون‌های کلیدی استعدادیابی توسعه بلندمدت استعدادهای ورزشی را شامل می‌شود.

در فصل اول کتاب، علاوه بر تفهیم برخی اصول بنیادی به رویکردها و نقش مهم مدیریت در موضوع استعدادیابی پرداخته شده است. فصل‌های دوم و سوم نیز به بررسی جنبه‌های فیزیولوژیکی و روانشناختی و رفتاری استعدادیابی اختصاص دارند.

فصل چهارم به‌طور اجمالی الگوهای استعدادیابی در کشورهای پیشرفته را بررسی می‌کند و در فصل پنجم نیز نگاهی بر حیطه سنجش و اندازه‌گیری و برخی آزمون‌های کلیدی استعدادیابی شده است.

فصل ششم نیز جمع‌بندی کتاب را با موضوع توسعه بلندمدت ورزشکاران دربردارد. مدل توسعه بلندمدت ورزشکاران به‌عنوان یک مدل پذیرفته‌شده برای توسعه کودکان و نوجوانان ورزشکار در حال تکامل در سطح جهان است که تلاش دارد تعادل بین بار تمرینی و مسابقه‌ها در دوران کودکی تا نوجوانی برقرار کند. این مدل بر موقعیت‌های زودهنگام یا دستاوردهای کوتاه‌مدت تمرکزی ندارد؛ بلکه به آنچه برای ورزشکار در طول زندگی بهتر است، می‌پردازد.

مدل توسعه بلندمدت ورزشکاران این اطمینان را به وجود می‌آورد که افراد از کودکی مسیر موفق و سالم ورزشکاربودن را پشت سرگذارند و بر اساس خواسته‌ها و تمایلات و همچنین استعدادهای خود ورزش را در سطوح مختلف به‌صورت دائمی اجرا کنند.

علاوه بر مرور مفاهیم علمی استفاده از تجربه مربیان نیز بسیار ضروری است. پس از بررسی و معرفی یک فرد برای رشته‌های مختلف ورزشی این تجربه مربیان است که بر اساس میزان یادگیری و نمودار رشد مهارتی بتواند برای آینده فرد تصمیم بگیرد. همچنین جنبه‌های شخصیتی مربیان و چگونگی برخورد آنها در رشد متربی تاثیر بسیار دارد.

مطالب کتاب به اختصار و با زبان ساده نوشته شده و هریک از فصل‌های کتاب حداقل نیازمند ارائه در یک کتاب یا پایان‌نامه جداگانه است.

کتاب «استعدادیابی ورزشی پیشرفته» سال 98 به قلم بهرام صالح‌نیا، حسین فتح‌اللهی، معصومه حنانی، ابوالفضل حسینی، علی تولایی و مرضیه شیخی توسط انتشارات پادینا به بازار آمد و مهرماه امسال به عنوان برگزیده کتاب سال جوانان، معرفی و تقدیر شد.
 
 
 

نظر شما