شناسهٔ خبر: 51223235 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عدالت اجتماعی یعنی حضور معلولان در شهر/ تنها 2.3 سطح شهر تهران مناسب حضور معلولان است

وجود فرصت های برابر در سطح شهر را یکی از شاخصه های عدالت اجتماعی است، و معاون شهردار تهران می گوید: طی سالهای اخیر تنها 2.3 درصد از سطح پایتخت برای معلولان مناسب سازی شده اند و ما برای رسیدن این رقم به 55 درصد برنامه داریم.

صاحب‌خبر -

گروه  جامعه خبرگزاری فارس، هر سال روز جهانی حمایت از افراد دارای معلولیت که می رسد، نقل همه مجالس و محافل عدم مناسب سازی فضاهای عمومی شهرها برای حضور این افراد است.

هرچند مخاطبان مناسب سازی معابر شهری تنها افرادی با صندلی چرخدار و یا نابینایانی با عصای سفید نیستند و طیف وسیعی از افراد هستند که این موانع، از حضور موثرشان در محیط های شهری جلوگیری می کند که شاید حتی دارای معلولیت های جسمی هم نباشند اما شرایط خاص فیزیکی آنها می تواند خطرات حضورشان در محیط های شهری را افزایش دهد از جمله این افراد دارای اختلالات شنیداری، سالمندان ، زنان باردار، افراد دارای ناتوانی موقتی  و یا حتی افرادی  را شامل شود که بارهای سنگین حمل می کنند.

دشواری حضور در معابر شهری و ساختمان ها باعث حذف فیزیکی حذف افراد دارای معلولیت، سالمندان و برخی افراد دارای محدودیت های فیزیکی از تعاملات اجتماعی شده است

دشواری حضور در معابر شهری و ساختمان ها باعث حذف فیزیکی این قشر از جامعه از فضاهای شهری  شده است. و مناسب سازی سطح عبور و مرور و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف، اصلاح ساختمانی و معماری شهرها در راه رسیدن به استقلال فردی و اجتماعی آنان کمک بزرگی می کند. و از آنجایی که در جامعه ما تعداد قابل توجهی بعد از جنگ تحمیلی دچار معلولیت و ناتوانی شده اند ضرورت توجه به این امر بیشتر احساس می شود.

از بارزترین موانع در محیط شهری در مقابل افراد معلول و یا دارای محدودیت حرکتی می توان به عرض کم پیاده روها که سبب حرکت اجباری افراد داری معلولیت به سواره رو می شود. یا سطوح خاکی یا پوشیده از سنگریزه که سبب کندی حرکت ، به هم خوردن تعادل صندلی چرخدار و حتی سرنگونی فرد از روی صندلی چرخدار می شود. و یا شیارهای پهن بین بلوک های سیمانی پیاده روها و پل های آهنی کنار آنها سبب به هم خوردن تعادل افراد دارای محدودیت های حرکتی می شوند اشاره کرد. 

از سوی دیگر شیب های طولی نامناسب پیاده رو که سبب فشار زیاد روی ستون فقرات معلولان جسمی حرکتی می شود و شیب های عرضی که مانع حرکت در پیاده روها خواهد شد ، از این جمله موانع هستند.

کمتر از 3 درصد بوستان ها، 5درصد پیاده روها و تنها 9 ایستگاه مترو تهران برای معلولان مناسب سازی شده است

زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران در تذکری خطاب به شهردار تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 2304 بوستان در سطوح محلی، منطقه ای و فرامنطقه ای دارد که کمتر از 3درصد از آنان برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده است  گفت: از سوی دیگر از مجموع ۱۲هزار کیلومتر پیاده رو در محدوده ۶۱۵ کیلومتری مربعی پایتخت، حدود ۳۰۰ کیلومتر(کمتر از ۵درصد) را می توان برخوردار از  شرایط نسبی جهت تردد آحاد شهروندان (فارغ از تفاوت های جسمانی) دانست. همچنین در حوزه حمل و نقل نیز، ۱۹ ایستگاه  مترو از مجموع ۱۴۱ ایستگاه، به طور کامل جهت بهره مندی نابینایان و افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده اند.

میزان عملکرد با بودجه همخوانی ندارد و کلانشهر کمترین انطباق را با حداقل نیاز این گروهها دارد

وی با بیان اینکه آمارهای فوق نشان می دهد کلانشهر تهران امروز کمترین انطباق با حداقلِ نیاز گروه های آسیب پذیر را داراست،  ابراز داشت: بررسی ردیف های مربوط به حوزه مناسب سازی در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می دهد که به ترتیب ۴۱۵ و ۳۵۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است اما میزان عملکرد و اقدامات انجام شده انطباقی با بودجه مصوب ندارد و عقب افتادگی جدی در حوزه مناسب سازی فضاهای شهری به خصوص در سال ۱۳۹۹ وجود داشته به گونه ای که عمده پروژه های این سال شامل مناسب سازی ۴۴ بوستان، ۵۰۰ کیلومتر معبر پیاده و ۸۸ ساختمان تحت مالکیت شهرداری تهران به سال جاری انتقال یافته است.

هوشمند سازی راهی برای رسیدن به عدالت اجتماعی

علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین در ایوان شمس برگزار شد با اشاره به اینکه خدمت به قشر معلولان از افتخارات شهرداری تهران است، گفت: سالانه باید ۶۰۰ کیلومتر معابر تهران برای معلولان مناسب سازی شود تا دستیابی به امکانات شهری برای این قشر تسهیل شود.

 

مناسب سازی اماکن و معابر اصلی شهر در اولویت است

اما شهردار تهران هوشمندسازی را یکی از مهمترین راهکارها برای تسهیل رسیدن افراد دارای معلولیت و محدودیت به امکانات شهری برشمرد و گفت: در فلسفه اسلامی ایجاد بر عدالت اجتماعی و  فرصت های برابر برای همه اقشار سخن گفته شده و  از همین رو ما باید در رفع نواقص و عیوب در زمینه خدمت رسانی به معلولان تلاش کنیم.

جلال بهرامی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه مناسب سازی معابر شهر تهران از اولویت های شهردارتهران است و به همین دلیل مشاور خبره ای را در این زمینه در کنار خود دارد، گفت: زاکانی در جلسه شورای معاونین بارها بر این مساله تاکید داشته است.

وی ادامه داد: برخی از مناسب سازی ها در تهران اتفاق افتاده است که حلقه مفقوده دارد که اگر این حلقه پیدا شود، درصد زیادی از مناسب سازی ها حاصل می شود. آن چیزی که مهم است این است که مناسب سازی برای هر معلولیتی متفاوت است اما  اولویت اول مناسب سازی در شهرداری، مناسب سازی اماکن عمومی و معابر اصلی شهر است.

بهرامی با بیان اینکه در قدم نخست برای مناسب سازی تصمیم گرفته شده که ادارات شهرداری و مساجد مناسب سازی شوند، افزود: مکان هایی که امکان تجمع عمومی دارد باید مناسب سازی اجباری شود.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: با اراده شهردار و معاون شهرسازی اتفافات خوبی در زمینه مناسب سازی در این دوره رخ خواهد داد.

وی اولویت مناسب سازی را تاکیدات قانونی در ساخت و سازها دانست و افزود: اولویت در این کار منابع مالی و اعتباری نیست بلکه اولویت ما نظارت اصولی بر ساخت و سازهای پیش رو و مناسب سازی ساخت و سازهای گذشته باید باشد. 

معلولان در پروژه های مناسب سازی کارفرمای شهرداری هستند

میثم عنقایی مدیر کل برنامه ریزی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیز در گفت و گو با فارس با اشاره به اینکه از سال ۹۵ هر پروژه در آستانه افتتاحی در شهر نیازمند یک پیوست مناسب سازی بوده است، گفت: بوستان ها، میادین و برخی پروژه های ابنیه ای که به عنوان خانه موزه استفاده می شود و بخش هایی از شهرداری که رفت و آمدها ارباب رجوعی دارد از سال ۹۵ تاکنون در حال مناسب سازی است.

وی در ادامه از حضور اعضای انجمن معلولین جهت نظارت بر نحوه مناسب سازی پروژه های در حال احداث شهری خبر داد و ابراز داشت: در انجام پروژه  های مناسب سازی در واقع معلولان کارفرما و ما پیمانکار هستیم تا بهترین شکل ممکن این مناسب سازی صورت گیرد. 

 

براساس آمار تهران ۲.۳ درصد سطح شهر تهران مناسب سازی شده است و شهرداری در این دوره ۵۵ درصد از سطح شهر را برای مناسب سازی شناسایی کرده است

حمیدرضا صارمی  معاون شهرسازی و معماری شهرداری  تهران نیز در پاسخ به خبرنگار فارس درخصوص میزان اجرای مناسب سازی در سطح شهرتهران تاکنون گفت: براساس آمار تهران 2.3 درصد سطح شهر تهران مناسب سازی شده است.

وی ابراز داشت: ۵۵ درصد از سطح شهر تهران برای مناسب سازی به صورت کامل شناسایی شده و طی دو سال آینده طرح های مورد نظرمان در این زمینه اجرایی می شود.

صارمی از انجام طرح های شناسایی جامعه هدف در شهرداری تهران خبر داد و گفت: به سمت هدفمند و هوشمند عمل کردن در این زمینه می رویم.

انتهای پیام/

نظر شما