شناسهٔ خبر: 51222237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تاکید باقری‌کنی بر عدم عقب‌نشینی ایران از خواسته‌هایش

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات وین در گفت‌وگو با خبرگزاری آنسا ایتالیا بار دیگر بر مواضع صریح تهران مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تاکید و تصریح کرد که جمهوری اسلامی در این مسیر از خواسته‌های خود عقب نخواهد نشست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  باقری‌کنی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از خواسته‌های خود در مسیر فعال‌سازی دوباره قرارداد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد.باقری در ادامه تاکید کرد که با توجه به اینکه این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، بنابراین واشنگتن باید گام نخست را بردارد.

این دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: پیشنهادهای ارائه شده از جانب تهران به گروه 1+4 در روند مذاکرات وین مستند و منطقی است و به همین دلیل می‌تواند مبنایی برای مذاکرات باشد. ایران در این مذاکرات برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی، یکی با موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و دیگری با موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد. این پیشنهادها مبنایی برای مذاکره است و طرف مقابل باید پاسخ مستند به پیشنهادهای تیم ایران ارائه کند.

به گفته باقری، در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی که به طرف مذاکره‌کننده ارائه شده است، ایران پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد داد.

بنابر گزارش شبکه العالم، مذاکره‌کننده ارشد ایران پیش از این در گفت‌وگو با الجزیره نیز تاکید کرد که پیش‌نویس پیشنهادهایی که طرف ایرانی با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا به گروه 1+4 داده، به گونه‌ای است که طرف مقابل نمی‌تواند این پیشنهادها را رد کند.

با ارائه پیشنهادات تهران که حاکی از ابتکار عمل در وین است اکنون همه‌چیز به رفتار طرف‌های مقابل بستگی دارد و اگر طرف‌های اروپایی به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند و طرف آمریکایی به این توافق بازگردد، توافق احیا می‌شود.

با این حال واکنش غربی‌ها به این دور از گفت‌وگوها مایوس‌کننده بوده است و نشان می‌دهد که تصور نداشتند ایران با دست پر در مذاکرات حضور داشته باشد.

مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم در حالی روز جمعه گذشته در وین پایان یافت که تیم ایران پیشنهادهای مشخصی به طرف‌های توافق اعلام کرده و انتظار می‌رود سایر طرف‌ها با رویکردی واقع بینانه این بسته‌ها و پیشنهادات را بررسی کرده و پاسخ منطقی به این پیشنهادات ارائه کنند.

آخرین وضعیت گفت‌وگوهای وین

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه نیز در نشستی توجیهی به تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین پرداخته است. آن‌طور که ایسنا نوشته، وی می‌گوید: «با در نظر داشتن بن‌بست‌های حل نشده در دور ششم، از پیش مشخص بود که قرار نیست در این دور از گفت‌وگوها به نتیجه نهایی رسید. با این وجود، دولت بر این عقیده بود که هیات مذاکره‌کننده باید در این دور از گفت‌وگوها هم از منظر تخصصی و ترکیب نفرات و هم در زمینه متون و پیشنهادات با دست پر در وین حاضر شود، چراکه اولا هیات مذاکراتی اعزامی بنابر ماموریت برای دستیابی به یک توافق خوب عازم وین شده بودند و ثانیا پیش‌بینی می‌شد که برخی طرف‌های مقابل ممکن است در این دور از گفت‌وگوها، جمهوری اسلامی ایران را به عدم جدیت و عدم ارائه پیشنهادات روشن متهم کند.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه که نامی از او برده نشده، تاکید کرد که «متن پیشنهادی ایران مبتنی و براساس پیش‌نویس شش دور قبل بوده و همان متن مبنا قرار گرفته و اصلاحات و پیشنهادهای مورد نظر ایران روی متن مشخص شده و ارائه شده است. این پیشنهادها از آن جهت که کاملا منطبق بر برجام ارائه شده‌اند طبیعتا حداکثری نبوده و نیستند اما متاسفانه رویکرد طرف مقابل نسبت به تعهداتش حداقلی است. در همین چارچوب هیات جمهوری اسلامی در سومین روز از گفت‌وگوها دو متن پیش‌نویس که در آنها پیشنهادها و اصلاحات ایران مشخص شده بود، یکی در زمینه رفع تحریم‌ها و دیگری در خصوص موضوعات هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه کرد.»

وی همچنین با اشاره به اینکه «متأسفانه سه کشور اروپایی از اختیار تصمیم‌گیری بالایی در وین برخوردار نیستند و ضمنا دائما دغدغه راضی کردن هیات آمریکایی و هماهنگ کردن مواضعشان با هیات آمریکایی را دارند» گفت: «این رویکرد اروپایی‌ها روند پیشرفت گفت‌وگوها را با چالش روبه‌رو کرده است.»

این دیپلمات ایرانی گفت: «طرف‌های غربی که با تصور اعطای امتیازات اندک و دریافت امتیازات حداکثری به وین آمده‌اند، از متون پیشنهادی و خواسته‌های روشن جمهوری اسلامی ایران رضایت کامل نداشتند، اما هیج‌یک از این کشورها نتوانستند بر این متون ایراد حقوقی گرفته یا آنها را در تضاد با برجام توصیف کنند. تنها نکته مطرح‌شده از سوی این کشورها این بود که اولا حتی حاضر به اعطای امتیازات مصرح در برجام نیستند و ثانیا تمایل ندارند مباحثی را که در پیش‌نویس‌ها آمده‌اند، مجددا مورد بحث بگذارند.»

به گفته او، «هر زمان دولت آمریکا از کارزار فشار حداکثری دست‌بردارد و طرف‌های اروپایی در گفت‌وگوها اراده سیاسی لازم را نشان دهند، راه برای دستیابی سریع به یک توافق باز می‌شود.»

وی همچنین گفت: «انتظار ما این است که در دور بعدی گفت‌وگوها که آخر هفته آینده آغاز می‌شود، طرف مقابل نیز با پاسخ‌های مکتوب دقیق و منطقی و احیانا ایده‌ها عملی تازه در وین حاضر شود. در آن صورت می‌توان امیدوار بود که مذاکره جدی روی متون آغاز شود. لازم است طرف مقابل هم رویکرد تعاملی و هم انعطاف لازم را داشته باشد.»

این مقام ایرانی در خصوص محتوای دو سندی که به طرف مقابل ارائه شده، نیز توضیح داد: «پیش‌نویس نخست که به موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران می‌پردازد، دربرگیرنده تعهدات رفع تحریم‌ها از سوی آمریکاست. سند دیگر نیز گام‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کیفیت توقف گام‌های جبرانی، در صورت رفع تحریم‌ها را تشریح می‌کند. در این خصوص نیز تأکید شده است که تا زمانی که نحوه رفع تحریم‌ها روشن و اجرایی نشده، نمی‌توان از جمهوری اسلامی ایران انتظار داشت که گام‌های جبرانی خود را که نه یک اقدام اولیه، بلکه واکنشی به تحریم‌ها بوده‌اند، متوقف کند.»

نظر شما