شناسهٔ خبر: 51221709 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

خرید انار و هندوانه شب یلدا چقدر برایتان آب می خورد؟

خرید دو میوه معروف شب یلدا یعنی انار و هندوانه برای یک خانواده ۴ نفره و البته بدون حضور مهمان حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ تا ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره، قیمت هر کیلوگرم انار دماوند را ۲۰ تا ۳۳ هزار تومان، انار ساوه را ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان، انار شیراز را ۱۸ تا ۲۶ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم هندوانه را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان اعلام کرد.

قیمت های اعلام شده از سوی مصطفی دارایی نژاد در مغازه های سطح شهر به صورت قانونی باید با اختلاف ۳۵ درصدی عرضه شود که البته در بیشتر موارد مغازه داران این سود قانونی را رعایت نمی کنند.

با محاسبه همین ۳۵ درصد قیمت هر کیلوگرم انار ساوه در میوه فروشی های سطح شهر باید بین ۱۶ هزار و ۲۰۰ تا ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان باشد.

از محاسبه قیمت سایر انارها به علت بالاتر بودن قیمت می‌گذریم و ملاک خرید خانوارها را خرید انار ساوه قرار می دهیم.

اما با محاسبه سود ۳۵ درصدی، قیمت هر کیلوگرم هندوانه در مغازه های سطح شهر نیز به چهار هزار و ۷۲۵ تا ۹ هزار و ۴۵۰ تومان می رسد. 

به این ترتیب برای یک خانواده ۴ نفره خرید ۲ کیلوگرم انار حداقل ۳۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه دارد.

خرید ۴ کیلوگرم هندوانه برای شب یلدا نیز هزینه ای معادل ۱۹ تا ۳۸ هزار تومان برای یک خانواده به همراه می آورد. 

به این ترتیب، هزینه خرید این دو میوه معروف شب یلدا برای یک خانواده ۴ نفره و البته بدون حضور مهمان، معادل  ۵۱ هزار و ۵۰۰ تا ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان می شود. 

این درحالی است که اگر سری به بازار میوه بزنید، می‌بینید که به رغم قیمت اعلام شده فعلی برای هندوانه، عرضه این میوه بسیار کم است و در بسیار از مغازه ها موجود نیست‌ و باید منتظر عرضه و تعیین قیمت آن در روزهای آینده بود. همچنین قیمت اناری که مناسب باشد نیز شما را مجبور می کند تا انارهای با کیفیت تری را انتخاب کنید تا حداقل پولتان به هدر نرود که همه این ها به معنای هزینه بیشتر است. 

افزایش قیمت میوه در دو سال اخیر به حدی بوده است که فعالان این بازار از حذف میوه از سبد خانوارها خبر می دهند. این موضوع به علاوه گرانی اقلام دیگر غذایی، برگزاری دورهم نشینی سنتی شب یلدا را نیز تحت تاثیر قرار داده است هرچند در این میان بیماری کرونا نیز موجب شد تا حداقل کمرنگ شدن برگزاری این دورهمی خانوادگی، توجیهی منطقی به غیر از افزایش قیمت ها پیدا کند. 

با این وجود با اجرای واکسیناسیون همگانی علیه بیماری کرونا در کشور، فعالان بازار پیش بینی می‌کنند که امسال مردم تمایل بیشتری به برگزاری این دورهمی سنتی و خریدهای مرتبط با آن داشته باشند. 

بازار میوه های شب یلدا

 رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی درباره بازار میوه شب یلدا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی مردم، اتحادیه تمهیداتی اندیشیده که شب یلدا نوسانی در بازار نداشته باشیم.

 با توجه به دپوی میوه‌های شب یلدا اعم از انار و هندوانه به عنوان ۲ قلم پرمصرف، مشکلی در تامین و عرضه وجود ندارد.

به گفته وی شب گذشته ۸۰۰ تا هزار تن ورودی هندوانه بوده که از ۱۵ آذر میزان ورودی هندوانه میدان را به یک هزار و ۵۰۰ تن می رسانیم تا برای شب یلدا مشکلی نداشته باشیم.

دارایی نژاد ادامه داد: همه ساله قیمت انار و هندوانه در شب یلدا افزایش می یابد، به همین‌خاطر اتحادیه از یک ماه و نیم‌گذشته اقدام به رصد بازار و انبار محصول در سردخانه‌ها کرده است. هم اکنون هندوانه نو از جاسک و میناب بندرعباس در حال عرضه است.

وی همچنین قیمت هر کیلو پرتقال را ۸ تا ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو نارنگی ۸ تا ۱۵ هزار تومان، سیب قرمز ۸  تا ۱۵ هزار تومان، سیب سفید ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان، لیموشیرین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، کیوی ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان، خرمالو شمال ۸ تا ۱۴ هزار تومان، خرمالو شهریار ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و خرمالو کن ۲۲ تا ۳۲ هزار تومان است.

محصول قیمت هرکیلو
سیب قرمز ۸ تا ۱۵ هزار تومان
سیب سفید ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان
لیموشیرین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان
کیوی ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان
خرمالو شمال ۸ تا ۱۴ هزار تومان
خرمالو شهریار ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان
خرمالو کن ۲۲ تا ۳۲ هزار تومان

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: هم اکنون مقادیری انار شیراز، انار کاشمر، انار دماوند و ساوه در سردخانه دپو شده تا برای شب یلدا دچار مشکل نشویم. با ازدیاد عرضه، تقاضا کمتر است.

دارایی نژاد بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو موز هندی ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان، موز اکوادور ۲۵ هزار تومان، موز فیلیپین ۲۷ هزار تومان، موز پاکستانی ۱۵ هزار تومان و هرکارتن آناناس ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است.

نظر شما