شناسهٔ خبر: 51217204 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در مصاحبه با شبکه المنار

عطوان: ایران بزرگترین برنده مذاکرات وین است

تحلیلگر مشهور جهان عرب ضمن اشاره به این که ایران در موضع قدرت و آمریکا و رژیم صهیونیستی در موضع ضعف قرار دارند تاکید کرد ایران به یک قدرت برتر منطقه‌ای تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، تحلیلگر مشهور جهان عرب با بیان اینکه محور مقاومت دست برتر را در تحولات منطقه دارد و ایران رهبر این محور است، تأکید کرد: ایران بزرگترین برنده مذاکرات هسته‌ای وین است.

<div id="video-display-embed-code_7340829"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3297110/7340829?width=350&height=250"></script></div>

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در مصاحبه با این شبکه درباره تاره‌ترین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای وین گفت: ایران بزرگترین برنده مذاکرات هسته‌ای وین است؛ حال چه این مذاکرات نتیجه بخش باشد یا به شکست منجر شود. اگر این مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و آمریکا شروط و مطالبات قانونی و مشروع ایران را برای لغو کامل تحریم‌ها بپذیرد، این یعنی ایران به لحاظ اقتصادی شکوفا می‌شود و به ۲۰۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود توسط آمریکا دست پیدا می‌کند و به جامعه جهانی و روال قبلی صادرات نفت باز می‌گردد و صادارت نفت بیشتر به معنای افزایش درآمد و شکوفایی اقتصادی برای ملت ایران است. همچنین متحدان ایران نیز از این مسئله سود خواهند برد.

وی در ادامه افزود:، اما اگر این مذاکرات فرو بپاشد، ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و غنی سازی اورانیوم را که به حدود ۶۰ درصد رسانده به ۹۰ درصد می‌رسد. واقعیت این است که ایران در حال حاضر به لغو تحریم‌ها جز با بر اساس شروط خود و بدون دیکته‌های آمریکا نیاز مبرمی ندارد. اگر ایران طبق خواسته خود به برنامه هسته‌ای اش ادامه دهد، به یک قدرت هسته‌ای جهانی تبدیل می‌شود.

عطوان گفت: گزارش‌های غربی نشان می‌دهد ایران در آستانه ساخت بمب هسته‌ای قرار دارد و اگر سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تصمیم بگیرد به تهدیدات روزانه اسرائیل پاسخ دهد، ایران در خلال چند ماه می‌تواند بمب هسته‌ای بسازد، زیرا ایران معدن اورانیوم و حدود ۳۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد در اختیار دارد. از همه مهمتر ایران دانشمندان متفکر و توانایی در اختیار دارد که می‌تواند با صلابت، قدرت و دقت با این چالش آفرینی مقابله کند.

عطوان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایهود باراک نخست وزیر و نظامی سابق رژیم صهیونیستی گفت: ایرانی‌ها نادان نیستند. اما من این نکته را به سخنان باراک اضافه می‌کنم که ایرانی‌ها نه تنها نادان نیستند، بلکه بسیار زیرک هستند. من معتقد نیستم ایرانی‌ها دست بسته به انتظار حملات اسرائیل نشسته باشند و بدون شک محاسبات ایران در این خصوص، کامل است.

تحلیلگر مشهور جهان عرب همچنین خاطر نشان کرد: به نظر من خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای تحت فشار اسرائیل، بزرگترین هدیه به ایران بود. واقعیت این است که ایران با فشار جناح میانه رو وارد این توافق شد و رهبری ایران از این توافق راضی نبود، زیرا آمریکا و اروپا با این توافق، ایران را تحت فشار قرار دادند و برنامه هسته‌ای اش را تعطیل کردند. اما در حال حاضر ایران دارای آزادی مطلق است و به عنوان یک کشور دارای حاکمیت و تصمیم گیری مستقل رفتار می‌کند.

وی همچنین افزود: بله اسرائیل دارای قدرت و تجهیزات نظامی است، اما اگر اسرائیل قدرت داشت بر نوار غزه، حماس و جهاد اسلامی غلبه می‌کرد. موشک‌های غزه از کجا آمده است؟ موشک‌های غزه نتیجه تکنولوژی ایران و آموزش‌های حزب الله و محور مقاومت است. این موشک‌ها که در جنگ ماه مه گذشته علیه غزه از آن استفاده شد، موشک‌های ابتدایی هستند و هنوز از موشک‌های واقعی نقطه زن که در انبار‌های حماس و جهاد اسلامی ذخیره شده، استفاده نشده است. اسرائیل چگونه می‌تواند به ایران حمله کند؟ آیا آن‌ها جنگنده دارند؟ در حال حاضر موشک‌های بالستک ایران نیروی هوایی اسرائیل را ناکارآمد کرده است. طبق اطلاعات ما در نخستین لحظه حمله به اسرائیل بیش از ۲۵۰۰ موشک به سوی آن شلیک خواهد شد. مشکل اساسی دیگر برای آمریکا و اسرائیل تحولات پس از حمله به ایران است و اینکه پس از این حمله چه اتفاقی خواهد افتاد. آن‌ها ایران را چهل سال است که بر علیه ایران اقدام کردند، دانشمندانش را ترور کرده و نیروگاه‌های تولید برق را هدف قرار داده اند. اخیرا نیرو‌های کماندوی ایران نفتکش این کشور را که از سوی آمریکا ربوده شده بود، پس گرفتند و آمریکا نتوانست حتی یک گلوله به سوی تکاوران ایرانی شلیک کند.

عطوان همچنین گفت: ایران از طریق اقدامات اخیر خود پیام‌هایی ارسال کرده است. از جمله این اقدامات می‌توان به سرنگون کردن پهپاد «گلوبال هاوک» اشاره کرد که افتخار صنایع آمریکا است و در ارتفاع ۲۰ کیلومتری تنگه هرمز سرنگون شد و آمریکا هیچ واکنشی نشان نداد. نمونه دیگر این بود که ایران و متحدانش کشتی اسرائیل را در دریای عمان هدف قرار دادند و آمریکا، انگلیس و اسرائیل نتوانستند هیچ پاسخی به آن بدهند. از این رو همه ادعا‌های آن‌ها (آمریکا واسرائیل) خزعبلات است. آن‌ها گمان می‌کنند ایران می‌ترسد، ولی ایرانی‌ها هیچ هراسی ندارند.

وی همچنین گفت: تأسیسات هسته‌ای فردو در دل کوه‌ها قرار دارد و همه بمب‌های هسته‌ای و اتمی جهان به آن نمی‌رسد. ایران حساب همه چیز را کرده و تجربه‌های عملی و میدانی این را اثبات کرده است. ایران از موضع قدرت خواهان لغو کامل تحریم‌ها شده و همچنین ارائه ضمانت و پرداخت غرامت را درخواست کرده است. ایرانی‌ها معتقدند طرف مقابل باید غرامت پنج سال تحریم و محاصره اخیر و جلوگیری از صادارت نفت و کالا‌های تحریم شده ایران را پرداخت کند. ایران اکنون در موضع قدرت و آمریکا در موضع ضعف قرار دارد. چین و روسیه نیز با ایران هستند، اما چه کسی با آمریکا است؟ اسرائیل؛ پس این همراهی مبارکشان باشد.

وی ادامه داد: بحث اصلی، بحث انتقال سفارت و افتتاح کنسولگری نیست. بحث اصلی، بحث جنگ است. این جنگ، ویرانگر خواهد بود. تشخیص زمان آغاز جنگ، آسان است، اما بسیار دشوار است کسی پیش بینی کند این جنگ چه زمانی و چگونه به پایان می‌رسد. جنگ علیه یمن یکی از نمونه‌ها در این خصوص است. این آمریکا و تسلیحات آمریکایی است که در یمن می‌جنگد. آمریکا به اسرائیل درباره هر گونه ماجراجویی نظامی هشدار و گفته است آمریکا در این ماجراجویی در کنار اسرائیل نخواهد بود.
سردبیر رأی الیوم خاطرنشان کرد: آمریکا تا این لحظه ادعا می‌کند گزینه نظامی روی میز است، ولی آیا آمریکایی که در افغانستان، سوریه و عراق شکست خورده است می‌تواند به خاطر اسرائیل وارد جنگ دیگری شود؟ آمریکا به منافع خود و ملت و متحدانش توجه دارد و به خاطر اسرائیل هر کاری نمی‌کند. آمریکا و دولت بایدن وارد جنگ با ایران نمی‌شوند، زیرا این جنگ، پایان آمریکا و بایدن و حتی متحدان این کشور در خاورمیانه خواهد بود.

عطوان افزود: تا چند ماه پیش ما شاهد روند عادی سازی روابط با اسرائیل بودیم، ولی اکنون جریان معکوس شده و توجهات به سوی ایران جلب شده است. عربستان در چهار دوره مذاکره با ایران شرکت کرده است و شیخ «طحنون بن زیاد» مشاور امنیت ملی امارات دوشنبه به تهران سفر می‌کند. یک ضرب المثل انگلیسی که حکایت حال کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است، می‌گوید اگر نمی‌توانید کسی را شکست بدهید، به او ملحق شوید. به نظر من کشور‌های حاشیه خلیج فارس از اسرائیل و حمایت‌های آن و از تسلیحات آمریکایی که با دریافت میلیارد‌ها دلار به آن‌ها فروخته شده، ناامید شده اند و ثابت شد این تسلیحات برای مقابله با موشک‌های بالستیک یمنی‌ها هیچ کاراِیی ندارد. کشور‌های عربی همچنین دریافته اند که آمریکا از آن‌ها دفاع و حمایت نمی‌کند و به خاطر آن‌ها وارد جنگ نمی‌شود و برای آمریکا دو پرونده تایوان و اوکراین در درجه نخست توجه قرار دارد. اکنون تحولات به سرعت در حال تغییر است و ایران به یک قدرت برتر منطقه‌ای و چه بسا هسته‌ای تبدیل شده است.


تحلیلگر مشهور جهان عرب تصریح کرد: اگر به برنامه سفر روز دوشنبه «محمد بن سلمان» به کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس نگاه کنید، می‌بیند نخستین ایستگاه سفر دوره‌ای او مسقط است. اما مسقط کجاست؟ پایتخت نزدیکترین کشور عربی و حاشیه خلیج فارس به ایران. عمان همیشه سیاست بیطرفانه و دوراندیشی فوق العاده داشته است. بن سلمان به مسقط می‌رود، زیرا به دنبال میانجیگری عمان برای روابط با ایران است. او می‌داند عمان دوست ایران است و چه بسا از مقامات عمانی خواهد خواست مذاکرات ایران و عربستان را از بغداد به مسقط منتقل کنند. بن سلمان همچنین به دنبال خروج از بحران و جنگ یمن است و یکی از کلید‌های اصلی برای باز کردن بحران جنگ یمن، علاوه بر جنبش انصار الله متحدان انصار الله هستند که ایران در صدر آن‌ها قرار دارد. از سوی دیگر، سلطان نشین عمان نیز نزدیکترین طرف به تحولات جنگ یمن است. سفر بن سلمان به عمان قبل از امارات که متحد ریاض در جنگ یمن است، بیانگر وجود اختلاف بین عربستان و امارات است.

وی سپس خاطر نشان کرد: امارات جایگاه چهارم را در سفر دوره‌ای بن سلمان پس از عمان، بحرین و قطر دارد و تنها از کویت پیش افتاده است. این ترتیب‌ها در کشور‌های خلیج فارس بسیار مهم است و ائتلاف‌های منطقه‌ای را به صورت واضح نشان می‌هد.

عطوان همچنین تاکید کرد: اغلب کشور‌های حاشیه خلیج فارس درک کرده اند آمریکا و اسرائیل از آن‌ها حمایت نمی‌کنند و آن‌ها باید با ایران مذاکره کنند و به دنبال روابط خوب با ایران و متحدان ایران در منطقه باشند. در همین راستا بود که شیخ طحنون و شیخ عبدالله بن زاید به دمشق رفتند و برای تقویت روابط با سوریه تلاش کردند. از این رو ما شاهد توجه کشور‌های عربی و حاشیه خلیج فارس به سوی ایران هستیم و این روند، درجه موفقیت آمیز بودن سیاست ایران را برای مقابله با تحریم‌ها و ایستادن در کنار آرمان فلسطین نشان می‌دهد.

وی افزود: چه بسا ایران به توازن راهبردی نظامی با اسرائیل دست یافته و به زودی به این توازن با آمریکا نیز دست می‌یابد و اسرائیل دیگر قدرت نظامی برتر در منطقه نیست. اسرائیل ۲۰ سال است ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کند و اکنون اذعان می‌کنند نمی‌توانند بدون حمایت آمریکا به ایران حمله کنند و «بنی گانتس» و رئیس موساد عازم آمریکا شده اند و به دنبال حل مشکل خود هستند.
عبدالباری عطوان در بخش پایانی سخنان خود گفت: هراس اسرائیل و سفر مقامات این رژیم به آمریکا برای دریافت حمایت و اطمینان بخشی واشنگتن از یک سو و سفر طرف‌های عربی توافقات ابراهیم به ایران از سوی دیگر، بیانگر این است که منطقه شاهد تغییر و تحولات فراگیر و گسترده‌ای است و این تغییرات زیر سایه پرچم‌های محور مقاومت و نه محور عادی سازی روابط با اسرائیل صورت می‌گیرد.

عبدالباری عطوان در پایان تصریح کرد: محور مقاومت دست بالا را دارد و فرو پاشیدن مذاکرات وین این واقعیت را اثبات می‌کند که جناح مقابل کاملا مفلس و شکست خورده است. در تحولی دیگر، روز یکشنبه بار دیگر پایگاه «التنف» آمریکایی‌ها نزدیک دیر الزور و نزدیک به انبار‌های نفت تحت سیطره آمریکا هدف قرار گرفت. از طرفی دیگر، بن سلمان به عمان و شیخ طحنون و وزیر خارجه سوریه به ایران سفر می‌کنند. از این رو ایران به مغناطیسی تبدیل شده است که همه خواهان سفر به آن هستند چرا که ایران رهبر محور مقاومت و دشمن سر سخت آمریکا و اسرائیل است. ما از اول به کشور‌های عربی پیشنهاد دادیم به جای آمریکا و اسرائیل سراغ ایران بروید، ولی متأسفانه آن‌ها دیر به این نتیجه رسیدند.

نظر شما