شناسهٔ خبر: 51215421 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

به شریفی بودنِ فارغ التحصیلِ بیکارِ شریفی شک کنید!

رییس دانشگاه صنعتی شریف، گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه شریف نباید دغدغه مالی احساس کنند چرا که آنان با اندکی جابه جایی اولویت‌ها می‌توانند کار مناسب با خود را بیابند، از این رو من باور ندارم که یک فارغ التحصیل شریف بیکار بماند یا نتواند کار مطلوب خود را پیدا کند که اگر این گونه باشد باید در شریفی بودن آن شک کرد.

صاحب‌خبر -
رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با میزان در مورد راه‌های جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفت: یکی از اقدامات دانشگاه بالا بردن کیفیت و افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دوره‌های پسا دکتری و همچنین تزریق امید و امیدواری است.

وی درپاسخ به این سوال که دانشگاه شریف به عنوان دانشگاه نخبه پرور تا کنون چه اقدامی برای کاهش مهاجرت فارغ التحصیلان انجام داده است ،گفت: اگرچه که اقدام اقتصادی ویژه  در این زمینه نمی‌توانیم انجام دهیم، اما با بالا بردن کیفیت آموزش و جذب هیئت علمی و برقراری دوره‌های پسا دکتری در دانشگاه تلاش کرده ایم تا حدودی نیاز به خروج از کشور را در برخی از رشته‌ها کاهش دهیم.

وی گفت:برای بالا بردن کیفیت آموزش و جذب هیئت علمی با عیار بالاتر نیازمندیم تا مسابقه را سخت‌تر کنیم و به سمت کیفی سازی حرکت کنیم.

جلیلی گفت:دانشگاه صنعتی شریف با ۴۷۰ عضو هیئت علمی سالانه می‌تواند در حدود ۱۰ درصد عضو جذب کند که با توجه به همین آمار نیز همین میزان سالانه خروجی داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دغدغه‌های مالی و معیشتی موجود دانشجویان مانع بسیاری از فعالیت‌ها و حتی عامل مهاجرت آنان به خارج از کشور شده است، گفت:آنچه باید در دانشگاه مورد تاکید قرار گیرد این نکته است که دانشجویان باید اضطراب خود را در این حوزه پایین بیاورند و به این بیندیشند که تحصیل نیز بخشی از زندگی آن‌ها است.

وی با بیان این جمله که فارغ التحصیلان دانشگاه شریف نباید دغدغه مالی احساس کنند، گفت:فارغ التحصیلان ما با اندکی جابه جایی اولویت‌ها می‌توانند کار مناسب با خود را بیابند، از این رو من باور ندارم که یک فارغ التحصیل شریف بیکار بماند یا نتواند کار مطلوب خود را پیدا کند، که اگر این گونه باشد باید در شریفی بودن آن شک کرد.

رییس دانشگاه شریف گفت:کسی که مستعد است خودش را به کار مطلوبش می‌رساند، بخشی از فعالیت‌های دانشجو در زمان دانشجویی باید یادگرفتن مهارت‌های اجتماعی و تعامل باسایر دانشجویان و ارتباط با اساتید باشد تا بتواند بدین واسطه شبکه‌ای ایجاد کند، که این موضوع در یافتن شغل می‌تواند اثر گذار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه شریف چه واحد‌های را علاوه بر واحد‌های درسی ویژه مهارت افزایی دانشجویان برای بازار کار در نظر گرفته است گفت: دانشگاه یک سری واحد‌های عمومی دارد که طبق چارت وزارت علوم اعلام شده است، اخیرا به این رسیدیم که مهارت‌های کارآفرینی را به دانشجویان آموزش دهیم که تا حدی  اکنون نیز گذراندن این واحد‌ها اجباری است.

جلیلی گفت: در برخی از دانشکده‌ها برنامه‌ای به اسم کو آپ(کار و آموزش پایدار ) داریم که سنوات تحصیلی دانشجویان به جای ۴ سال ۵ سال شود و دو ترم تحصیلی دانشجو بتواند مرخصی بگیرد ودر دو نیمسال منتهی به تابستان سرکار برود، که در اینجا پیوندی میان دانشگاه و صنعت برقرار می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که علت افزایش مهاجرت فارغ اتحصیلان این دانشگاه چیست گفت:اگرچه که در یک بازه ده ساله شیب درصد مهاجرت به نسبت سال‌های قبل قابل توجه شده است، اما علت آن بر میگردد به اختلاف درآمد ساعتی یک فارغ التحصیل ما در ایران و خارج از کشور و این موضوع نیز به جهت  تبادلات اقتصادی، صادرات، واردات واستفاده بیش از حد ما از محصول خارجی است.

وی گفت: ما باید یک چرخه اقتصادی ایجاد کنیم که اگر یک کار آفرین توانست محصول تولید کند اول برای فروشش بازار خوب پیدا شود و سپس بتواند صادر کند اگر این اتفاق افتاد می‌توانیم این روند مهاجرت نخبگان را کنترل کنیم.
 
جلیلی در ادامه در مورد آموزش حضوری دانشجویان این دانشگاه در نیمسال تحصیلی جاری گفت:با توجه به اینکه در هفته‌های پایانی نیمسال اول تحصیلی هستیم آموزش حضوری دانشجویان این دانشگاه با توجه به وضعیت کنونی منتفی است.

وی ادامه داد:اما این امکان وجود دارد که امتحانات در برخی از مقاطع و دروس حضوری برگزار شود تا با این رزمایش این اطمینان از سوی دانشجویان حاصل شود که می‌توان در دانشگاه برای آموزش و امتحانات حضور پیدا کرد.

جلیلی گفت:هم اکنون برای بازگردانندن اساتید به دانشگاه و برگزاری برخی از جلسات به صورت حضوری به دانشگاه توانسته ایم موفق عمل کنیم که پس از آن نیز اولویت با دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهد بود، همچنین از نیمسال دوم تحصیلی نیز آموزش در این دانشگاه به صورت حضوری خواهد بود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در مورد واکسیناسیون دانشجویان این دانشگاه، گفت:در حال حاضر پوشش خوبی در زمینه واکسیناسیون اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه انجام شده است که از میانگین جامعه بالاتر است.

وی در پایان گفت:با توصیه به تمامی دانشجویان به انجام واکسیناسیون اعلام می‌کنیم که کارت واکسیناسیون از الزامات آموزش حضوری است و طبق مصوبات ستاد کرونا باید در جهت قطع زنجیره کرونا به استاندار‌ها پایبند باشیم.
 
بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نظر شما