شناسهٔ خبر: 51214844 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

فردا آغاز بکار جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

نمایش ایرانی، قوام‌بخش فرهنگ

صاحب‌خبر -
گروه فرهنگی: ثبت جهانی برخی هنرهای ایرانی مانند تعزیه، نقالی و... به عنوان جلوه‌ای باقیمانده از نمایش آیینی و سنتی بدون توجه ویژه به امر آموزش، آفرینش و پژوهش میسر و ممکن نیست و استمرار حیات و دوام آنها در شرایطی که بسیار در معرض آسیب‌پذیری هستند، نیازمند عزم همگانی و درخواست عمومی برای دایر کردن بنیاد ملی هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی ایرانی با تشکیلات و بودجه و شرح وظایف معین برای پژوهش، آموزش و آفرینش است. جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی هم‌چنین عزمی دارد و به گفته برگزارکنندگان این جشنواره، هرآنچه که در این سه دهه گذشته به همت مدیران هنر نمایش در زمینه آفرینش و پژوهش گام‌هایی قابل تقدیر برداشته شده اما برای هموارکردن راه و ادامه حیات و استمرار و بقای این هنرها کافی نیست.
پیام مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی برای جشنواره
قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه برگزاری جشنواره در پیامی به مناسبت بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نوشت: «تئاتر و نمایش ایرانی همگرا با هویت موردنظر ایران اسلامی، هم‌مدار با مؤلفه‌های قوام‌بخش فرهنگ مردمی و میراث ملی ماست. از این روی، این گونه‌ هنری، یقیناً وامدار ارتباط عمیق و زیرمتنی حیات فرهنگی و اجتماعی ساکنان این خاک، با گنجینه آیین‌های نمایشی ایرانیان است و زیرساخت اطمینان‌بخشی برای نمادهای تکامل‌یافته‌ و هویت هزاران ساله‌ ساکنان این سرزمین سربلند. بنابراین، آنچه امروزه در مفهوم آیین‌ها و باورهای ایرانی به دست ما رسیده، نتیجه و برآمد جریان زلال و مستمری است که از پیچاپیچ تاریخ و حوادث مختلف اجتماعی گذشته بر این ملت، تا اینک پیش ‌آمده و همچون میراثی بی‌بدیل، به عنوان امانتی نفیس به دست ما رسیده است. امانت و میراثی آنچنان پر ارج و قابل اتکا که به راستی و درستی می‌تواند عامل پویایی جامعه‌ امروز ما و بازتولید و رشد هنرهای ملی اقلیم فرهنگی ما باشد و برای حفظ و تداوم آن و بهره‌گیری مفید و کارآمد از این میراث فرهنگی- معنوی بزرگ، باید توجه بیشتر و شایسته‌تری- فراتر از شعارها و انگاره‌های پیشین- به هنرهای نمایشی مبتنی بر آیین‌ها و رسوم اجتماعی و فرهنگ سنتی این ملت داشته باشیم.اهتمامی از آن‌گونه که به انجام «پژوهش‌های سازمان‌یافته» در این حوزه و همچنین بهره‌گیری از نتایج روشمند و دقیق آن در روزگار تقابل و چندگانگی ارزشی با ساکنان اقلیم‌های دیگر و هجوم نگاه و تفکر بیگانه با هنجارهای این مردم و مرزهای اخلاقی‌اش بینجامد.»
کارهایی که در جشنواره خواهیم دید
گفتنی است آثار میدانی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در سه بخش خیمه‌شب بازی، شبیه‌خوانی و آیین‌ها و بازی‌ها از ۱۶ تا ۲۰ آذر، از ساعت ۱۵:۳۰ در پهنه رودکی، از ساعت ۱۸:۳۰ در لابی تماشاخانه سنگلج، ساعت ۱۱ در ایستگاه مترو تئاترشهر و ساعت ۱۶:۳۰ در ایستگاه مترو جهاد روی صحنه خواهند رفت و مراسم اختتامیه هم ۲۱ آذر ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. همچنین سمینارهای بین‌المللی این جشنواره از دیروز در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر آغاز شد که در این دوره از سمینار، اساتید و پژوهشگران شناخته شده تئاتر، از کشورهایی چون فنلاند، فرانسه، کره، صربستان، گرجستان، اسپانیا، هند و ایران مقالات و نظریات خود را ارائه خواهند کرد که این سمینارها از طریق سامانه‌های تیوال و تلویزیون تئاتر ایران، آنلاین پخش خواهند شد.

نظر شما