شناسهٔ خبر: 51214697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

منابع اطلاعاتی آمریکایی درباره تجمع نیروهای روسیه در مجاورت مرز اوکراین هشدار می‌دهند

یک گزارش اطلاعاتی دولت آمریکا درباره طرح‌های احتمالی روسیه برای حمله‌ای با ۱۷۵۰۰۰ هزار نیرو به اوکراین تا اوائل سال آینده هشدار می‌دهد، اما مقامات روسیه چنین طرح‌هایی را انکار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز یک سند اطلاعاتی آمریکا که از رده‌بندی محرمانه خارج شده است، جزئیات موضع‌گیری نیروهایی را که می‌توانند در نهایت  گروه‌بندی تاکتیکی ۱۰۰ گردان ارتش روسیه باشند، به همراه سلاح‌های سنگین، توپخانه و سایر تجهیزات را پشت مرزهای این کشور با اوکراین نشان می‌دهد.

مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند که هنوز اهداف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از این اقدامات روشن نیست و این اطلاعات نشان نمی‌دهد که او تصمیم برای اجرای یک طرح آشکار جنگی گرفته باشد.

اما این سند اطلاعاتی ماشین نظامی روسیه را در وضعیتی آماده برای عمل و قرار گرفته در موضعی برای حمله‌ای توصیف می‌کند که به گفته کارشناسان، ارتش اوکراین شانس چندانی برای مقاومت در برابر آن را ندارد. منابع دولت بایدن می‌گویند نیمی از ۱۷۵۰۰۰ نیروهای روسی که می‌توانند در چنین حمله‌ای مورد استفاده قرار گیرند، قبلا در مجاورت مرز اوکراین قرار گرفته‌اند و مسکو به سرعت در حال آرایش نیروی بزرگی از سربازان ذخیره قراردادی است.

تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است به یک بحران ملی عمده برای اروپا و نیز دولت بایدن بدل شود که «تعهد بی‌چون‌وچرایش» به مرزهای اوکراین و استقلال آن اعلام کرده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه تایید کرد که بایدن و پوتین در روز سه‌شنبه یک تماس ویدئویی امن برقرار خواهند کرد. ساکی گفت که بایدن در این تماس «بر نگرانی‌های آمریکا درباره فعالیتهای روسیه در مرز اوکراین تاکید و حمایت ایالات متحده را از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین دوباره اعلام خواهد کرد.»

این سند اطلاعاتی که برای نخستین بار در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، حاوی تصاویر ماهواره‌ای است که تجمع نیروها و تجهیزات روسی را در نزدیکی مرز شرقی اوکراین نشان می‌دهد.

از طرف دیگر به گزارش خبرگزاری تاس روسیه سفارت این کشور در واشنگتن روز شنبه در واکنش به مقاله واشنگتن پست اعلام کرد روسیه تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و به کار نیروهای نظامی‌ در قلمروی این کشور حق سرزمینی‌اش شمرده می‌شد.

بیانیه سفارت روسیه برعکس ناتو و کشورهای عضو آن را به فرستادن نیروها و تجهیزات نظامی‌شان به مرزهای روسیه متهم کرد و به «گمانه‌زنی هیستریک» مقامات آمریکایی در بهار گذشته درباره آمادگی‌های روسیه برای حمله به اوکراین در بهار گذشته اشاره کرد که در نهایت اشتباه از آب در آمد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد که ارتباط دادن حرکات نیروهای نظامی روسیه در قلمروی این کشور با طرح‌های تهاجمی کاملا اشتباه است.

نظر شما