شناسهٔ خبر: 51213800 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

چگونگی تغذیه کودکان در سنین مختلف

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نحوه تغذیه کودکان تا سن دو سالگی توضیحاتی را ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی ،  درباره تغذیه کودکان سنین مختلف گفت: تغذیه کودکان در سنین مختلف بسیار متفاوت است.

او افزود: تغذیه کودکان به دو بخش یا سه بخش بر اساس رده سنی تا یک سالگی، دو سالگی و سپس تا پنج سالگی تقسیم بندی می‌شود. مصرف شیر تا سن یک سالگی تغذیه اصلی کودک است و به هیج عنوان نمی‌تواند جایگزین غذا یا خوراکی دیگر شود.

جوزدانی تصریح کرد: شیر خشک یا شیر مادر تا یک سالگی به عنوان شیر اصلی بکار می‌رود و مادران به هیچ عنوان نمی‌توانند از شیر پاستوریزه استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: مادران می‌توانند از سن ۴ تا ۶ ماهگی نوزاد بنا بر نظر پزشک کودک یا متخصص تغذیه به او غذای کودکی دهند که لازم است حتما در زمان مناسب به کودک معرفی شود، در غیر اینصورت باعث می‌شود تا او در دریافت ریزمغذی و درست مغذی دچار اختلال شود، چرا که پس از ۶ ماهگی مصرف شیر خشک یا شیر مادر دیگر کفایت لازم را ندارد.

جوزدانی گفت: مادران بین ۶ تا یک سالگی باید هر هفته مواد غذایی جدید را به کودک معرفی کنند و آن را در برنامه‌های غذایی کودک جای دهند، معمولا سبزیجات زودتر از میوه جات معرفی می‌شوند. گفتی است که مادران نباید به هیچ عنوان از شکر در غذای کودک استفاده نکنند و همچنین شکر را به میزان کمتری در غذای او جای دهند.

او اضافه کرد: از سن یک سالگی به بعد باید میزان شیر مادر و شیر خشک در کودکان کمتر شود و به تدریج از شیر پاستوریزه در لیوان در برنامه غذایی آن‌ها جای‌گذاری شود و پس از سن یک و نیم سالگی الی دو سالگی توصیه می‌شود که آن‌ها به صورت کامل از شیر گرفته شوند.

اهمیت مصرف پروتئین در کودکان

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه دریافت مقدار مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های مفید در تغذیه کودکان جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: میوه جات و سبزیجات در کنار این موارد در تغذیه کودکان استفاده می‌شود و بیشترین مصرف سبزیجات معمولاً در غذا‌هایی مانند سوپ است. همچنین، گفتنی است که در میان میوه‌ها مصرف سیب و سپس موز و خیار اولویت بیشتری برای مصرف کودک دارد.

جوزدانی تصریح کرد: انواع حبوبات مانند سوپ و آش همراه مقداری گوشت و کربوهیدرات‌هایی مانند جو و رشته فرنگی و برنج و خورشت‌های روزانه یکی از گزینه‌های بسیار مناسب در وعده غذایی کودکان یک تا دو سال است که باید مادران به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: میزان روغن مصرفی کودکان در هر وعده غذایی بستگی به سن کودک می‌تواند یک تا سه قاشق مربا خوری متفاوت باشد، اما این موضوع بستگی به کودک، میزان اشتها، روند وزن گیری و ... دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما