شناسهٔ خبر: 51212636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با تدریس زبان‌های مادری در مدارس

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نهایی و ارجاع طرح آموزش زبان‌های مادری در مدارس خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا احمدی نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح نشست امروز (یکشنبه، ۱۴ آذر ماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گفت: دستور کار امروز کمیسیون بررسی طرح تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی یا به عبارتی همان زبان مادری در مدارس کشور بود که این طرح با نظر اعضای کمیسیون آموزش نهایی، تصویب و راهی صحن علنی مجلس شد.

هم اکنون زبان‌های زیادی در دنیا در معرض نابودی اند کما این که بسیاری از زبان‌ها نیز نابود شده اند. قانون اساسی نیز در این زمینه، اصولی را مشخص کرده و وظیفه صیانت از زبان‌های قومی را بر عهده دستگاه اجرایی گذاشته است.

به گفته‌ این نماینده مجلس، ماده نخست این طرح مربوط به تدریس کتاب‌ها و مواد درسی و آموزشی در تمامی پایه‌ها است که باید به زبان و سبک فارسی باشد و معلمان باید به زبان فارسی، محتوای کتب درسی را آموزش دهند.

اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اهمیت آموزش و جایگاه زبان مادری و نبودن منع قانونی آن پرداخته است چنانکه صریحا اعلام داشته: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات زبان‌های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش داده شود، این جمله را احمدی می‌گوید و ادامه می‌دهد: ماده دیگر این طرح مکلف شدن سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش است که باید در چارچوب حفظ وحدت ملی و با مشارکت کارشناسان هر منطقه و متخصصان موضوعی، نسبت به تولید و تأمین محتوای آموزشی ادبیات زبان‌های قومی و محلی اقدام کند.

احمدی تاکید می‌کند که این طرح به معنی استفاده از رسم الخط سایر زبان‌های قومی در کتب درسی نیست و رسم‌الخط این کتب فارسی خواهد بود و همچنین مرجع تشخیص دهمده زبان‌های قومی و محلی هر منطقه فرهنگستان ادبیات فارسی و برنامه‌ریزی درسی تعیین شده و همچنین در این طرح تأکید شده که وزارت آموزش و پرورش مجاز است از طریق دانشگاه فرهنگیان یا برگزاری دوره‌های آموزشی در هر منطقه یک دوره آموزشی روش تدریس درس ادبیات زبان‌های قومی و محلی برای دانشجویان داوطلب آن دانشگاه و معلمان برگزار کند.

هم اکنون در مدارس ما، دو زبان عربی و انگلیسی در کنار زبان فارسی تدریس می‌شود. همان طور که تدریس این دو زبان، منافاتی با تدریس فارسی نداشته و ندارد و ضرری بدان نمی‌زند، تدریس اختیاری زبان‌های محلی و قومی نیز هیچ آسیبی وارد نمی‌کند.

احمدی تاکید کرد که بار مالی طرح در بودجه ۱۴۰۱ دیده می‌شود و اضافه می‌کند که این طرح ۴۲ سال پس از تصویب قانون اساسی در کشور اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما