شناسهٔ خبر: 51212259 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ترکش‌های فرهنگی آبان ۹۸ بر جان باغستان/ کتابخانه تفکر، نوستالژی سوخته نصیرآباد

کتابخانه عمومی تفکر نصیرآباد باغستان که در جریان ناآرامی‌های آبان 98 به آتش کشیده شده بود، به گفته مسؤولان طی 3 سال توسط شهرداری ساخته خواهد شد که به نظر می‌رسد با توجه به محرومیت منطقه در سرانه‌های فرهنگی بایستی توجه ویژه‌ای از سوی مدیران ارشد به ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی در امر بازسازی شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس از شهریار؛ امیرحسین اسماعیلی: آبان ماه ۹۸، یادآور روزهای تلخی برای کشور و به ویژه منطقه شهرستان‌های غرب تهران است که در سایه عدم زمان‌شناسی و فرصت طلبی دشمنان و آشوبگران، خسارات زیادی بر جان آن وارد شد.

صبح روز ۲۶ آبان‌ماه، بوی تلخ کتاب‌های سوخته در فضای منطقه نصیرآباد شهر باغستان یکی از تلخ‌ترین مناظری بود که قلب و جان مردم و اهالی فرهنگ و هنر را آزرد.

کتابخانه عمومی تفکر شهر باغستان از توابع شهرستان شهریار در پی ناآرامی‌های آبان ۹۸ در آتش سوخت و ۱۳ هزار جلد کتاب این کتابخانه دچار آتش‌سوزی و نابود شد. 

این کتابخانه سال ۱۳۹۱ با زیربنای ۶۰۰ مترمربع در منطقه نصیرآباد باغستان از توابع شهرستان شهریار تأسیس شد و کتابخانه تفکر، تنها پایگاه فرهنگی در این منطقه بود و حتی تا ابتدای سال ۹۸ و حل مشکلات کتابخانه عمومی علامه طباطبایی، کتابخانه عمومی تفکر برای مدت‌ها تنها کتابخانه شهر باغستان بود.

نصیرآباد منطقه‌ای است که با تراکم جمعیتی بسیار بالا از محلات کم برخوردار در سرانه‌های شهری و زیرساخت‌های مختلف از جمله فرهنگی در غرب استان تهران محسوب می‌شود و با مشکلات اجتماعی و فرهنگی فراوانی دست به گریبان است.

با وجود همه کاستی‌ها و مشکلات اما وجود این کتابخانه و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی آن وزنه مهمی برای منطقه بود و با توجه به حضور قشر زحت‌کش کارگر در این منطقه، کتابخانه تفکر در این زمینه کمک حال خانواده‌ها بود.

۲۶ آبان، صبح همنشینی حسرت و اندوه با کتابخوانان نصیرآباد

زهرا رضایی مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهریار با یادآوری شبی که کتابخانه در آتش سوخت، گفت: دو نفر از اعضای کتابخانه شنبه شب (۲۵ آبان) به مسئول کتابخانه خبر دادند که دودی از محوطه کتابخانه خارج می‌شود و انگار تجهیزات در حال انتقال است. بلافاصله جریان را با مسئول حراست استان در میان گذاشتم. صبح روز یکشنبه مسیر شهریار به سمت نصیرآباد، اولین چیزی که در منطقه نصیرآباد توجهم را به خود جلب کرد، ‌ساختمان سوخته شهرداری بود.

وی افزود:‌ بعد از آن ساختمان‌های سوخته چند بانک، شورای شهر، شبکه بهداشت، پمپ بنزین و فروشگاه را دیدم. به کتابخانه که رسیدم، شعله‌ها دیگر رمقی نداشتند. کتاب‌ها خاکستر شده بود و از تجهیزات کتابخانه هیچ خبری نبود. کتابخانه صد در صد تخریب شده بود و این بار، به جای امید و انگیزه، حسرت و اندوه همنشین کتابخوانان نصیرآباد شد.

بر اساس گفته شاهدان عینی کتابخانه تفکر ساعت ۱۱ شب ۲۵ آبان‌ماه، توسط آشوبگران به آتش کشیده می‌شود و ماشین آتش‌نشانی نیز که برای اطفای حریق این مجموعه به حرکت درآمده بود نیز با ممانعت این افراد مواجه شده بود و آشوبگران پس از درگیری‌ با مأموران آتش‌نشانی، ماشین اطفای حریق را نیز به آتش کشیدند.

شکل‌گیری پویش آباد بمان ایران برای احیا تفکر

نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور نیز پس از این حادثه روند بازسازی این کتابخانه عمومی را آغاز کرد و پویش #آباد-بمان-ایران نیز با هدف کمک به تامین کتاب و تجهیزات این کتابخانه عمومی شکل گرفت و از عموم نویسندگان، ناشران و کتابفروش‌ها دعوت شد تا بخشی از بازسازی این کتابخانه عمومی را به عهده بگیرند.

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در این رابطه گفته بود: با هماهنگی‌های انجام شده بنا شد یکی از گروه‌های جهادی برای بازسازی عمرانی این کتابخانه وارد عمل شود و امیدواریم در حداقل زمان این کتابخانه که نماد فرهنگ در این شهر است، بازسازی و راه‌اندازی شود.

ماه‌ها که از این اتفاق می‌گذشت نمای سوخته این کتابخانه در ورودی منطقه نصیرآباد یادآور روزهای تلخ و از دست دادن این مجموعه فرهنگی برای مردم بود و سوال آنجا بود که چرا هیچ اقدام مثبتی برای تغییر وضعیت و بازسازی این کتابخانه نمی‌شود.

امروز با گذشت ۲ سال از آن اتفاق، خبرگزاری فارس برآن شد تا آخرین وضعیت و تصمیمات اخذ شده در این موضوع را از مسوولان امر جویا شود.

زهرا رضایی مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداری باغستان امضا شد که طی ۳ سال بنا کتابخانه توسط شهرداری ساخته شده و تحویل نهاد کتابخانه‌ها شود.

وی با اشاره به تخریب بنای قبلی، افزود: قرار است که یک مجموعه فرهنگی در ۳ طبقه در آن نقطه احداث و جایگزین شود.

فرماندار شهریار: نهاد کتابخانه‌های عمومی ریالی برای بازسازی تفکر اختصاص نداد

نورالله طاهری فرماندار شهریار در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارکرد: مسؤولان نهاد کتابخانه‌های عمومی که هیچگونه اقدام موثری در خصوص بازسازی کتابخانه تفکر انجام ندادند و ما در شهرستان مصوب کردیم که شهرداری باغستان احداث این مجموعه را آغاز کند و تخریب آن انجام گرفته است.

وی افزود: پس از جابه‌جایی در سطح مدیریت شهری نیز، به شهردار جدید باغستان مکاتبه کردیم که با توجه به اختصاص منابع به سرعت نسبت به احداث این مجموعه اقدام کند.

فرماندار شهریار بیان‌کرد: پس از ناآرامی‌های ۹۸، به طور کلی سیستم اداری به ویژه مراکز شهرداری دچار آسیب شد و از طرفی هم بنا بود که نهاد کتابخانه‌های عمومی برای بازسازی کتابخانه تفکر منابع مالی اختصاص دهد که ریالی در این زمینه پول ندادند.

طاهری گفت: پس از این موضوع ما به نهاد کتابخانه‌ها اعلام کردیم که حداقل نقشه و مشخصات مجموعه جدید را در اختیار ما قرار دهید که همین مسئله نیز یک سال طول کشید.


۴۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه تفکر اهدا شد/ مجموعه فرهنگی تفکر طی ۳ سال احداث می‌شود

محمدهادی ناصری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: حق انتفاع کتابخانه تفکر در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان بوده و ملکیت در اختیار شهرداری است.

وی افزود: طی تفاهم‌نامه منعقدشده با شهرداری باغستان، بازسازی مجموعه تفکر طی ۳ سال بایستی انجام شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران بیان‌کرد: کتابخانه‌های که ملکیت آن برای نهاد کتابخانه‌ است، در صورت بروز حوادث به طبع اقدامات مربوطه با اعتبارات این نهاد انجام می‌شود اما اماکنی که صرفا حق انتفاع آن با نهاد کتابخانه‌ها باشد، ما فقط مجوز استفاده از کاربری را داریم.

ناصری گفت: کتابخانه تفکر طی نقشه و طراحی جدید، امکانات بیشتری همچون سالن آمفی‌تئاتر، سالن جلسات و کارگاه‌های مختلف خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تا کنون ۴۰ هزار جلد کتاب نیز پس از ایجاد پویش‌ «آباد بمان ایران» از سراسر کشور به کتابخانه تفکر اهدا شده است و ان‌شاءالله هر چه سریعتر شاهد بهره‌برداری آن باشیم.

بنای سوخته کتابخانه تفکر تخریب شده است/ امورات فرهنگی در نصیرآباد معنی ندارد

رحیم رحیمی رئیس شورای اسلامی شهر باغستان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طی جلسه اخیر شورای کتابخانه‌های عمومی شهرستان با حضور فرماندار موضوع کتابخانه تفکر نصیرآباد مطرح شد و اعضا شورا و شهردار دوره ششم باغستان نیز پیگیر این مسئله هستند.

وی با اشاره به تأیید نقشه‌های معماری و سازه توسط مشاور پروژه و نهاد کتابخانه‌های عمومی، افزود: تخریب بنای قبلی که دچار حادثه شده بود، به طور کامل تخریب شده و آماده احداث پروژه با طراحی جدید هستیم.

رئیس شورای اسلامی باغستان بیان‌کرد: از طرفی ردیف بودجه‌ای جهت احداث این کتابخانه در بودجه سال ۱۴۰۰ توسط شورای پنجم باغستان دیده نشده بود و حال شورا به دنبال جابه‌جایی اعتبار جهت شروع فاز نخست این پروژه با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال است.

رحیمی گفت: شورای شهر احداث یک ساختمان اداری را که در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده بود، لازم ندید و ان‌شاءالله اعتبار آن جهت احداث این مجموعه فرهنگی تخصیص خواهد یافت و احداث توسط شهرداری باغستان و با نظارت نهاد کتابخانه‌ها آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه چیزی به اسم مسائل و امورات فرهنگی همچون کتابخانه در نصیرآباد باغستان معنی ندارد و هیچ کاری انجام نشده است و بایستی طی دو سال گذشته در ردیف بودجه احداث این مجموعه دیده می‌شد.

حال به نظر می‌رسد بایستی مسوولان عالی استانی و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به افت و خیزهای فراوان در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها و محدودیت منابع، نگاه ویژه‌ای به این کتابخانه در مسیر بازسازی داشته باشند تا مردم منطقه نصیرآباد هر چه زودتر طعم شیرین تفکر جدید را بچشند.

انتهای پیام/ ش

نظر شما