شناسهٔ خبر: 51211127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی وانت و تاکسی دوگانه سوز امضا شد

قرارداد ۲۰ میلیون دلاری تولید ۴۵ هزار خودروی وانت و تاکسی دوگانه سوز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و ایران خودرو امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در ایران خودرو و بازدید از خطوط تولید این شرکت سازنده خودرو، قراردادی بین این دو شرکت به امضا رسید تا بر اساس آن 45 هزار خودروی وانت و تاکسی دوگانه سوز به تولید برسد.

این قرارداد براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد مبنی بر طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای عمومی، تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG ‌سوز و به‌منظور افزایش درآمدهای حاصل از فروش بنزین، رعایت حقوق شهروندی و الزام‌های محیط زیستی به امضا رسید.  

معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز 505 دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه سوز و 425 دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه سوز خواهد بود.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در مراسم امضای قرارداد تولید 45 هزار خودروی گازسوز اظهار داشت: درحال حاضر در تمامی کلانشهرهای کشور بنزین یورو 4 عرضه می شود و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تولید گازوئیل یورو 4 در کشور 30 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. 

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بخش‌های دانش‌فنی و تأمین تجهیزات به بومی‌سازی 75 درصدی دست یافته"، گفت: در سال‌های گذشته هم از خودروی پایه گازوئیلی حمایت کردیم و درخواست این بود که این خودرو در خط تولید قرار گیرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: در وزارت نفت برای دنبال کردن هدف جایگزینی CNG با بنزین، موفق به گازسوز کردن حدود 150 هزار خودروی عمومی از طریق مصوبه شورای اقتصاد شدیم و درحال حاضر هم 6 پیمانکار در حال اجرای کار تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز هستند و 300 کارگاه در این زمینه فعال است.

* صرفه جویی 80 میلیون دلاری از محل تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: در مرحله نخست تبدیل 650 هزار دستگاه خودروی عمومی را در برنامه داریم و از محل این اقدام‌ها در مجموع در مصرف بنزین 180 میلیون لیتر صرفه‌جویی شده و 70 تا 80 میلیون دلار هم صرفه‌جویی ارزی رقم خورده است.

وی ادامه داد: از طریق احداث جایگاه‌های عرضه CNG تاکنون ظرفیت توزیع روزانه 28 میلیون مترمکعب از این سوخت در کشور فراهم شده که روزانه 20 میلیون مترمکعب آن مصرف می‌شود. 

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "وزارت نفت به لحاظ مسئولیت اجتماعی در زمینه توزیع سوخت به تعهدهای خود عمل کرده"، گفت: در بخش مدیریت مصرف هم نگاه‌مان سودمحوری است و کاهش مصرف و توجه به محیط زیست نیز از دیگر اهداف ما در این بخش به شمار می‌آید.

وی افزود: تلاش خودروسازان هم باید مضاعف شود بنابراین ضرورت دارد به بخش تبدیل ناوگان توجه کنیم، پیش از این نیز گامی 600 هزار خودرویی در زمینه تبدیل کارگاهی برداشته شده است و امروز هم با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو، قرارداد تولید 45 هزار خودروی گازسوز در کارخانه محقق می‌شود که امیدواریم این تعداد باز هم افزایش یابد. 

سالاری با بیان اینکه "برای افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه برنامه‌ریزی داریم"، گفت: در قرارداد تولید 45 هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز، معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز 505 دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه‌سوز و 425 دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه‌سوز خواهد بود که شرایط تولید هم بر اساس نسل‌های 4 و 5 است.

* درخواست خودروسازان برای ثبات تقاضای خودروهای دوگانه سوز

در ادامه این مراسم، فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در این مراسم، تدوین و اجرای راهبرد بلندمدت سبد سوخت کشور در حوزه صنعت خودرو را خواستار شد و گفت: ثبات تقاضای خودروهای دوگانه سوز با حفظ اختلاف قیمت سوخت گاز با بنزین بسیار ضروری است و از وزارت نفت در این زمینه درخواست داریم؛ چرا که ما باید بدانیم برای سال بعد که می خواهیم از هم اکنون برنامه ها را نهایی کنیم، چه مقدار از سبد تولید ما باید خودروهای دوگانه سوز باشد و در این زمینه آماده ایم تا نیاز کشور را تأمین کنیم.

وی افزود: توزیع سراسری سوخت مورد نیاز متناسب با استانداردهای اجباری، همکاری در مانع زدایی در اجرای مصوبه های ماده 12 و دیگر مشوق ها، حمایت از اجرای طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای سواری و تجاری فرسوده در کشور و حمایت از طرح های جایگزینی سوخت نفت گاز با گازطبیعی در حوزه حمل و مقل از دیگر درخواست های ما است.

* رونمایی از اولین اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

همچنین مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صنعت هم در این مراسم اظهار داشت: بحث اقدامات مربوط به تغییر در طراحی موتورها و جعبه دنده‌ها و خودروهای پایه گازسوز از برنامه های دولت است که این قرارداد نیز در همین راستا بوده وکمک به مصرف کننده خواهد بود.

وی افزود: بازسازی و نوسازی خودروهای فرسوده با اولویت ناوگان عمومی خواهد بود و امروز اولین اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل نیز رونمایی شده که در این زمینه، ظرفیت سالانه تولید هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: با استفاده از امکانات و مزیت های نسبی کشور، هم خودروهای به روز تولید شده و هم در مصرف نفت به عنوان ثروت بین نسلی صرفه جویی خواهد شد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما