شناسهٔ خبر: 51210109 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

طرح‌های زیادی برای افزایش کیفیت نفت‌گاز به بهره‌برداری می‌رسند/ پژوهش محصول‌محور در برنامه است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بیان کرد: برای تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل سنگین، سال آینده طرح‌های زیادی برای افزایش کیفیت نفت‌گاز تولیدی به بهره‌برداری می‌رسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری بعدازظهر یکشنبه (۱۴ آذرماه) در آیین امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو پایه گازسوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران خودرو با حضور مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صنعت، تجارت و معدن (صمت)، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: خوشبختانه در بخش خودروسازی تعهدهای خوبی ایجاد شده است که امیدواریم با حمایت وزارت نفت از بخش خودروسازی شاهد اتفاق‌های مثبتی در این بخش باشیم.

وی افزود: تأمین سوخت ناوگان حمل‌ونقل به لحاظ کیفی و کمّی از وظایف وزارت نفت  است و در این زمینه طرح‌های زیادی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار اجرا شده و نتیجه آن توزیع حجم بالایی از سوخت با استانداردهای یوروست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: برای تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل سنگین، سال آینده طرح‌های زیادی برای افزایش کیفیت نفت‌گاز تولیدی به بهره‌برداری می‌رسند.

سالاری گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بخش‌های دانش‌فنی و تأمین تجهیزات به بومی‌سازی ۷۵ درصدی دست یافته است.

وی افزود: ما برنامه پژوهش محصول‌محور داریم، در سال‌های گذشته هم از خودرو پایه گازوئیلی حمایت کردیم و درخواست این بود که این خودرو در خط تولید قرار گیرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: در وزارت نفت برای دنبال کردن هدف جایگزینی سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) با بنزین، موفق به گازسوز کردن حدود ۱۵۰ هزار خودرو عمومی از طریق مصوبه شورای اقتصاد شدیم و امروز هم ۶ پیمانکار در حال اجرای کار تبدیل این خودروهای گازسوز هستند و ۳۰۰ کارگاه فعال است.

سالاری اعلام کرد: در مرحله نخست تبدیل ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو عمومی را در برنامه داریم و از محل این اقدام‌ها در مجموع در مصرف بنزین ۱۸۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی شده و ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار هم صرفه‌جویی ارزی رقم خورده است.

وی گفت: از طریق احداث جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی تاکنون ظرفیت توزیع روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب از این سوخت در کشور فراهم شده است که روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب آن مصرف می‌شود. 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: وزارت نفت به لحاظ مسئولیت اجتماعی در زمینه توزیع سوخت به تعهدهای خود عمل کرده، در بخش مدیریت مصرف هم نگاه‌مان سودمحوری است و کاهش مصرف و توجه به محیط زیست نیز از دیگر اهداف ما در این بخش به‌شمار می‌آید.

سالاری گفت: تلاش خودروسازان هم باید مضاعف شود، بنابراین ضرورت دارد به بخش تبدیل ناوگان توجه کنیم، پیش از این نیز گامی ۶۰۰ هزار خودرویی در زمینه تبدیل کارگاهی برداشته شده است و امروز هم با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو، قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی گازسوز در کارخانه محقق می‌شود که امیدواریم این تعداد باز هم افزایش یابد تا افزون بر مزایای محیط زیستی، ارزش افزوده‌ای هم در این بخش اتفاق بیفتد. 

وی با بیان اینکه برای افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه برنامه‌ریزی داریم، گفت: از این تعداد ۴۰ هزار خودرو تولیدی تاکسی و ۵ هزار خودرو نیز وانت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز ۵۰۵ دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه‌سوز و ۴۲۵ دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه‌سوز خواهد بود که شرایط تولید هم بر اساس نسل‌های ۴ و ۵ است.

نظر شما