شناسهٔ خبر: 51203358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پادکست تیزبین؛

از تاکید حامد کرزی برای بازگشایی دانشگاه ها تا نگرانی آموزگاران مکاتب از دریافت نکردن حقوق

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

کرزی خواستار بازگشایی فوری دانشگاه‌ها در افغانستان شد

رئیس جمهور پیشین افغانستان خواستار بازگشایی فوری دانشگاها در این کشور شد و تاکید کرد که پیشرفت افغانستان به تحصیل جوانان این کشور وابسته است. گفته میشود دروازه های دانشگاه ها در افغانستان پس از تسلط طالبان به دلیل مجزا سازی صنوف درسی دختران و پسران به روی دانشجویان بسته مانده است.

پاکستان: نشست سازمان همکاری اسلامی در مورد بحران افغانستان ۱۹ دسامبر برگزار می شود

وزیر امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت تنها گذاشتن افغانستان در این مقطع حساس یک اشتباه تاریخی خواهد بود. با این وجود سازمان ملل هنوز هم حکومت طالبان و نماینده معرفی شده از سوی این گروه را در سازمان ملل به رسمیت نشناخته و روی حقوق زنان و اقلیت های قومی و شمولیت آنها در بدنه حکومت تاکید کرده است.

تحریم‌های بین‌المللی، چالش سازمان‌های کمک‌رسان در افغانستان

«ویکی آکن» مدیر کمیته بین‌‌المللی (آی‌آر‌سی) افغانستان می‌‌گوید که تحریم‌های بین المللی بر طالبان و منزوی کردن آن‌ها باعث ایجاد مشکلات شدید در پرداخت حقوق کارمندان و هزینه‌های عملیاتی سازمان‌های امدادرسان شده است.
وی افزود که روند امدادرسانی این سازمان‌ها به مردم افغانستان به شدت نیازمند، در آستانه وقوع "فاجعه بشری" آهسته شده است. این در حالیست که معلمین و کارمندان از پرداخت نشدن حقوق شان به شدت نگرانی کرده و گفته است که اگر حقوق شان پرداخت نشوند، زندگی برای شان دشوارتر خواهد شد.

طالبان: هیچکس در لیست سیاه طالبان قرار ندارد

مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان با بزرگان اهل تشیع در دفتر خود دیدار نمود.

در این دیدار حنفی به حقوق مساوی همه اقشار افغانستان در قانون اسلامی تاکید ورزید و گفت: هیچ یکی از هموطنان ما در لیست سیاه طالبان قرار ندارد.

همچنین وی گفت که تلاش می‌ورزیم ارزش‌های دینی و ملی مردم افغانستان را حفاظت نمائیم، ظلم، رشوت و زورگویی را از بین ببریم و برای وحدت ملی و آبادی کشور سعی نماییم. گفته میشود در این دیدار روی هم پذیری و وحدت بین اقوام در افغانستان نیز تاکید شده است.

شماری از هواپیماهای نظامی به کشور برگشتانده شده‌اند

عمری، فرمانده قول اردوی الفتح بلخ می‌گوید: «آنعده طیاره‌های که به خارج از کشور رفته بودند، تلاش‌ها بخاطر باز گرداندن آنها جریان دارد و در نتیجه این تلاش‌ها یک تعداد این طیاره ها به افغانستان انتقال یافته اند و به دست طالبان سپرده شده است.» این در حالیست که در جریان سقوط دولت پیشین یک عده طیاره های جنگی ارتش این کشور با سربازان و پیلوت ها به کشور های همسایه نشست کرده بود.

<div id="video-display-embed-code_15235188"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7988514/15235188?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما