دانشکده های هنری نمایشهای آیینی سنتی را جدی تر دنبال کنند
لزوم تبلیغ مجازی
هشتمین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی از امروز کار خود را آغاز میکند ؛ اما بخش صحنهای این جشنواره با یک روز تاخیر برگزار خواهد شد.
صاحبخبر - اما روز گذشته، دبیر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی با ارایه توضیحاتی درباره دلایل برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین، از وضعیت آموزش نمایشهای ایرانی در دانشکدههای هنری انتقاد و آن را در حد زنگ انشا توصیف کرد. داود فتحعلی بیگی در نشست خبری بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی با بیان تاریخچه برگزاری این جشنواره یادآوری کرد که جشنواره تئاتر آیینی سنتی سال ۶۸ شکل گرفته و در آغاز ۱۳ گروه در آن حضور داشتند و بخش نقالی و شبیهخوانی نداشت تا اینکه زنده یاد هاشم فیاض همت کرد و در بخش شبیهخوانی حضور یافت . حالا خوشحال هستیم در این دوره و بعد از گذر این سالها طیفهای سنی گوناگون از نونهال تا کهنسال در جشنواره حضور دارند. وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به شیوه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین مطرح شده است، گفت: هرچند مدتی است سالنهای تئاتر بازگشایی شده، اما زمانی که برای برگزاری این دوره از جشنواره تصمیم میگرفتیم، همزمان با پیک پنجم کرونا بود و پیشبینی میشد پیک ششمی هم در راه باشد؛ بنابراین هر چند در این فاصله سالنها باز شدند ولی برنامهریزی ما انجام شده بود بهویژه اینکه گزارشهایی درباره ابتلای بعضی از هنرمندان به کرونا به ما رسیده بود و درست نبود با جان هنرمندان و گروههای شرکتکننده بازی کنیم. وی تصریح کرد: در شیوه آنلاین، تماشاگران در سراسر کشور به آثار جشنواره دسترسی دارند، به هر حال میخواستیم روزه شکدار نگیریم. فتحعلی بیگی همچنین اعلام کرد که بخش میدانی جشنواره به صورت حضوری برگزار میشود. وی با ابراز تاسف از جای خالی آموزش نمایشهای ایرانی در دانشگاههای هنری هم افزود: فقط دو واحد نمایش در ایران در دانشگاهها تدریس میشود که همان هم در حد زنگ انشاست. در حالیکه گستره آموزشی این گونههای نمایشی بسیار قابل توجه است. دبیر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی با اشاره به دو سالانه بودن جشنواره تئاتر آیینی سنتی ادامه داد: این شیوه حرکت ما را لاکپشتی کرده ولی تلاش خود را انجام میدهیم. فتحعلیبیگی همچنین تاکید کرد که تلاش شده در انتخاب آثار بخشهای گوناگون جشنواره، حق کسی ضایع نشود. وی درباره بودجه جشنواره توضیح داد: پیشنهاد ما رقم ۳ میلیارد تومان بود که در نهایت ۲ میلیارد تومان تصویب شد که امیدوارم محقق شود.به گفته او، نمایشهای جشنواره به صورت رایگان در فضای مجازی و از طریق سایت تیوال و تلویزیون تئاتر ایران ارایه میشوند. دبیر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی، همچنین درباره تبلیغات شهری در این دوره از جشنواره توضیح داد: در حال حاضر در اتوبان تهران کرج یک پلاکارد بزرگ نصب شده است. وی درباره نظارت ساترا بر اکران آثار جشنواره و حاشیههای احتمالی آن هم گفت: به هر حال این قانونی است که باید اجرا شود و نمیتوان برای آن کاری کرد. جایزه ای به نام جلال ستاری حمیدرضا اردلان، دبیر هشتمین همایش پژوهشی این دوره از جشنواره هم درباره آثار رسیده به این بخش ، با اشاره به اینکه امسال نخستین سالی است که جشنواره بعد از درگذشت جلال ستاری برپا میشود، اظهارکرد: جایگاه علمی «جلال ستاری» که کاملا مشخص است و به همین دلیل از دوره سوم همایش، جایزهای به نام ایشان نامگذاری شد . امسال هم تندیسی که توسط هنرمند برجسته بهروز دارش طراحی شده به برگزیدگان داخلی و خارجی این بخش اهدا میشود. این تندیس با نظر خود استاد ستاری طراحی شده بود و یک سیمرغ است. وی با ارایه توضیحاتی درباره انتشار مقالات این همایش در دورههای گذشته، ابراز خرسندی کرد که در این سالها پژوهشگرانی از تمام قارهها در این رویداد شرکت کردهاند. وی اعلام کرد که در این همایش مباحث و مقالات میان رشتهای، محوریت دارند و جریان علمی این همایش با دانشکدههای تئاتری ارتباط خوبی برقرار کرده است. رونمایی از 5کتاب سپس محمد حسین ناصربخت، قائم مقام این جشنواره توضیحاتی درباره کتابهایی که در این دوره از جشنواره منتشر میشوند، ارایه کرد و گفت: توجه ویژه به پژوهشهای آیینی سنتی از نکاتی است که جشنواره آغازگر آن بود؛ هرچند هنوز به آرزوی خود در زمینه تاسیس پژوهشکده نمایشهای سنتی و بنیاد نمایشهای آیینی نرسیدهایم ولی این مسیر را آغاز کردهایم و امیدواریم با توجهی که نسل جوان دارد، به این هدف نزدیک شویم. وی ادامه داد: از جمله کتابهایی که امسال منتشر شدهاند، دفتر تقلید است که شامل مجالسی است که عمدتا توسط هنرمندانی مانند سعدی افشار یا یوسفی در رادیو اجرا شدهاند.دفتر شبیهخوانی هم دیگر کتابی است که توسط مهدی صفارینژاد و داریوش نصیری گردآوری شده و عمدتا شامل شبیهنامههایی است که بر مبنای ادبیات ایران همچون داستان رستم و سهراب و ... شکل گرفته است. ناصربخت با اشاره به برگزاری جشنواره به صورت انلاین گفت: هرچند زنده ماندن هنر تئاتر برایمان بسیار مهم است ولی مراقبت از جان هنرمندان اولویت دارد و در زمان برنامهریزیهای ما شرایط به گونهای نبود که بتوان ریسک کرد وگرنه ما هم میدانیم تئاتر باید زنده اجرا شود و نمایش ایرانی هم همینطور.در این نشست، ۵ عنوان کتاب جشنواره رونمایی شد. داود فتحعلیبیگی و مهدی دریایی مولف دفتر شبیهنامه، مهدی دریایی نویسنده دفتر تعزیه، مهدی صفارینژاد و داریوش نصیری نویسندگان دفتر تقلید و حمیدرضا اردلان تدوینگر کتاب مجموعه مقالات هفتمین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی بودند که از آنها رونمایی شد.∎
نظر شما