شناسهٔ خبر: 51190214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

دیدار مجازی روز سه شنبه بایدن و پوتین در میان تنش ها بر سر اوکراین

منابع خبری اعلام کردند جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه سه شنبه هفته جاری (هفتم دسامبر - ۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، برخی رسانه های بین المللی به نقل از یک منبع آمریکایی اعلام کردند  روسای جمهوری دو کشور قصد دارند در مورد نگرانی های مربوط افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین گفت و گو کنند. بایدن همچنین درباره ثبات استراتژیک، فضای سایبری و مسائل منطقه ای گفت و گو خواهد کرد.

این مقام آمریکایی توضیح داد: بایدن بر نگرانی های آمریکا در مورد فعالیت های نظامی روسیه در مرز با اوکراین و حمایت واشنگتن از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید خواهد کرد.
خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی نوشت، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ریانووستی، این برنامه را تایید کرد و گفت که این گفت و گو عصر سه شنبه انجام خواهد شد.

پسکوف افزود: روسای جمهوری خودشان تصمیم خواهند گرفت که این گفتگو تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

کاخ سفید هنوز در خصوص این گفت و گو بیانیه ای صادر نکرده است.

بایدن و پوتین ۱۶ ژوئن سال جاری میلادی (۲۶ خرداد ) در ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار و گفت  و گو کردند.

به گفته ناظران و تحلیلگران سیاسی دو رهبر در دیدار با یکدیگر با وجود همه اختلافات تلاش کرده اند تا اوضاع را کمی آرام کنند؛ وضعیتی که بدترین روابط از زمان جنگ سرد و از سال ۲۰۱۶میلادی ارزیابی شده است.

 جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تنش میان اوکراین و روسیه اظهار داشت که در مورد مساله اوکراین با همه متحدان اروپایی در ارتباط بوده است.

به گفته بایدن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به طور گسترده در این موضوع فعال هستند.

بلینکن نیز پیش از این مدعی شده بود: ما از طرح روسیه برای تجاوز مجدد به اوکراین عمیقا نگران هستیم. این نگرانی مشترک بسیاری در اروپا است.

آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

 دیمیتری پسکوف"سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، ادعاهای اخیر برخی منابع یا مقامات واشنگتن و کی‌یف مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، تنش زا عنوان کرد و گفت: کشورهایی تلاش دارند روسیه را به عنوان تهدید کننده روند حل و فصل مسائل دونباس و اوکراین معرفی کنند.

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما