شناسهٔ خبر: 51180366 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قرص متوکاربامول چیست؟

متوکاربامول جزء داروهای شل کننده عضلانی است با نام تجاری روباکسین که عمده مصرف آن در گرفتگی های عضلات در بیماری های مختلف از جمله کراز و پارکینسون است.

صاحب‌خبر -

متوکاربامول جزء داروهای شل کننده عضلانی است با نام تجاری روباکسین که عمده مصرف آن در گرفتگی های عضلات در بیماری های مختلف از جمله کراز و پارکینسون است. این دارو روی خود عضله اثر مستقیمی ندارد بلکه با مسدود کردن اعصابی که باعث انقباض عضله می شوند تاثیر خود را می گذارند.

قرص متوکاربامول به چه دوزی وجود دارد؟

قرص متوکاربامول به صورت قرص های ۵۰۰ میلی گرمی وجود دارد.

متوکاربامول چگونه مصرف می شود؟

قرص روزانه سه بار باید مصرف شود. در بزرگسالان حداکثر ۳ گرم در روز می توان آن را مصرف کرد.

چند ساعت پس از مصرف متوکاربامول اثرات آن ظاهر می شود؟

۳۰

 دقیقه بعد از خورده شدن دارو اثرات آن ظاهر می شود.

متوکاربامول چند ساعت در بدن می ماند؟

متوکاربامول ۲ ساعت در بدن می ماند.

آیا همراه با مصرف متوکاربامول رژیم غذایی خاصی را باید رعایت کرد؟

متوکاربامول چیست؟

همراه با مصرف متوکاربامول رژیم غذایی ندارد. قطع مصرف دارو با نظر پزشک مشکلی ندارد.

برای جلوگیری از خشکی دهان پس از مصرف متوکاربامول چه باید کرد؟

توصیه های ضروری بعد از مصرف قرص متوکاربامول برای جلوگیری از خشکی دهان از آب‌نبات آدامس کم قند استفاده کنید و یا چند بار در روز آب ولرم قرقره نمایید.پس از تزریق آمپول به آهستگی از جای خود برخیزید.

پیش از مصرف متوکاربامول چه اقداماتی باید انجام داد؟

_در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.

_در مورد مصرف این دارو در کودکان زیر ۱۶ سال مطالعات کافی وجود ندارد لذا مصرف در افراد زیر ۱۶ سال حتماً تحت نظر پزشک صورت گیرد.

‎-در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. (خصوصا داروهای تضعیف کننده ی سیستم اعصاب و آرام بخش)این دارو با وجود اینکه داروی ساده ای به نظر می رسد اما می تواند با داروهای بسیاری تداخل ایجاد کند.

-مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.

_در صورت سابقه ی بیماری های کلیوی،کبدی،عضلانی،تشنج و صرع پزشک خودرا مطلع نمایید.

نحوه صحیح مصرف متوکاربامول چگونه است؟

_مقدار مصرف این دارو در بیماران مختلف ،متفاوت می باشد به همین دلیل دارو را طبق دستور پزشک با همان مقدار تجویز شده مصرف نمایید.

_در صورت مصرف خوراکی (قرص) جهت گرفتگی عضلانی در بزرگسالان معمولا با ۱ تا ۳ قرص ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت (حداکثر ۳ قرص معادل ۱۵۰۰ میلی گرم در روز مجاز است) شروع می شود و پس از آن طبق نظر پزشک مقدار مصرف دارو کم می شود.در اطفال مقدار مصرف و طرز صحیح مصرف تنها توسط پزشک محاسبه می شود.

_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.

توصیه های دارویی متوکاربامول

قرص متوکاربامول چیست؟

_ مصرف الکل و یا داروهای مضعف سیستم عصبی مانند ریسپریدون منجر به افزایش احتمال عوارض دارویی متوکاربامول مانند سرگیجه،افت تمرکز،خواب آلودگی ،کابوس های غیر طبیعی و مشکلات خواب می شود.

_مصرف داروی تزریقی متوکاربامول باید تنها با نظر پزشک و در مرکز درمانی مناسب تزریق گردد.زیرا احتمال بروز شوک ناشی از حساسیت دارویی، تشنج و مشکلات خونی از عوارض تزریق این دارو می باشد.

-متوکاربامول می تواند خواب آلودگی و گیجی شدیدی در شماایجاد کند. در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد، تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند خودداری کنید.

‎- در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید. زیرا ممکن است متوکاربامول اثرات برخی دارو های بیهوشی یا بی حسی را افزایش دهد.

عوارض شایع متوکاربامول

_دوبینی و خواب آلودگی و عدم هماهنگی عضلات از عوارض شایع این دارو خصوصاً اوایل درمان می باشد.

_سوءهاضمه و معده درد ناشی از این دارو با مصرف پس از غذا و داشتن رژیم با وعده های غذایی سبک بهتر می شود.

_احساس طعم فلزی در دهان ممکن است با مصرف این دارو رخ دهد که پس از اتمام درمان به مرور برطرف می شود.

_در صورت تیرگی مدفوع ،تغییر رنگ پوست ،لرز،افزایش فشار خون ،تب،گرگرفتگی ،قرمزی چشم توام با گرفتگی بینی و هرگونه علائم غیر طبیعی به پزشک خود مراجعه نمایید.

در صورت ایجاد واکنش حساسیت ،قرمزی پوست و تشنج مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

-احساس خستگی و سرگیجه یا سبکی سر هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته و خوابیده به ایستاده عارضه ی شایعی میباشد.بهتر است به آرامی تغییر وضعیت دهید و در صورتی که احساس سرگیجه نمودید برای چند دقیقه بنشینید و سپس بلند شوید.

_در مدت درمان با این دارو ممکن است رنگ ادرار شما به قهوه ای یا سبز تیره تغییر نماید.

موارد احتیاط مصرف متوکاربامول

 

اگر به داروی متوکاربامول حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروی متوکاربامول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. قبل از مصرف متوکاربامول در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاً بیماری‌های کبدی با پزشک مشورت کنید.

داروی متوکاربامول ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف متوکاربامول از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید. سالمندان ممکن است نسبت به عوارض این دارو مخصوصا سرگیجه و خواب‌آلودگی حساسیت بیشتری نشان بدهند و این باعث می‌شود خطر افتادن آنان افزایش یابد.

مصرف این دارو در زمان بارداری فقط باید با دستور پزشک باشد و در مورد خطرات و مزایای آن با پزشکتان مشورت کنید. انتقال متوکاربامول از طریق شیر مادر به نوزاد مشخص نشده و لازم است درباره این موضوع با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی متوکاربامول با داروهای دیگر

داروهایی که با متوکاربامول تداخل دارویی دارند به دو دسته تداخل تداخل جدی و تداخل متوسط تقسیم می‌شوند. حتما قبل از مصرف متوکاربامول با داروهای زیر با پزشک خود مشورت نمایید.

تداخل جدی: متوکاربامول با داروهای پایه اپیود و آرام‌بخش‌های عضلانی تداخل شدیدی دارد و ممکن مشکلات جدی به‌وجود بیاورند. اگر این داروها را باهم مصرف می‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر احساس سرگیجه، سبکی سر، خواب‌آلودگی شدید و تنفس آهسته یا منقطع داشتید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

تداخل متوسط: این دارو با مسکن‌هایی مانند متادون و بوپرینورفین تداخل دارویی جدی‌ای دارد و ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند. همچنین این دارو با مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی (قرص‌های سریع بازشونده و غیر سریع) نیز تداخل دارویی دارد.

علائم اوردوز متوکاربامول

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. در موارد مشابه دیگر از آن بدون مشورت با دکتر استفاده نکنید. علائم اوردوز می‌تواند شامل استفراغ کردن، خواب‌آلودگی بیش از حد، تنفس آرام یا کم عمق، تشنج و از دست دادن تعادل باشد که نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی است. این دارو برای وضعیت حال حاضر شما تجویز شده است. در موارد مشابه دیگر ممکن است داروی دیگری برایتان مناسب باشد.

اگر دوز مصرفی داروی متوکاربامول را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی متوکاربامول، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

آیا خطرات یا هشدارهای دیگری درباره مصرف قرص و آمپول متوکاربامول وجود دارد؟

قرص متوکاربامول حاوی مواد غیرفعال است. شما همیشه باید در مورد هرگونه حساسیت یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای که دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

شرایط پزشکی مانند بیماری‌های کلیوی یا کبدی می‌توانند بر چگونگی متابولیزه شدن متوکاربامول تأثیر بگذارند. همانطور که گفته شد، متوکاربامول ممکن است اثربخشی داروهای مصرفی برای میاستنی گراویس را محدود کند.

متوکاربامول می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که رانندگی یا کار با ماشین آلات را دشوار نماید، به ویژه هنگامی که با الکل یا ماری جوانا ترکیب شود.

 

نظر شما