شناسهٔ خبر: 51169741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روزنامه الشرق الاوسط:

بر خلاف هیئت مذاکره کننده ایران، تیم مذاکره کننده آمریکا گیج و سردرگم است

شرق الاوسط در گزارشی نوشت انسجام تیم مذاکره کننده ایران کاملا آشکار است در حالی که طرف آمریکایی به دلیل اختلافات در داخل دولت، گیج و سردرگم به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت که انسجام تیم مذاکره کننده ایران کاملا آشکار است در حالی که تیم طرف آمریکا گیج و سردرگم به نظر می‌رسد.

الشرق الاوسط در گزاش خود به تحلیل تیم مذاکره کننده ایران در وین پرداخت و نوشت: «در طرف ایرانی، انسجام تیم مذاکره کننده کاملا آشکار است. این بار این هیئت، حمایت تمام ارکان حکومت را دارد. در این دور از مذاکرات، تهران یک سری اهدافی را تعیین کرده و می‌خواهد به آن‌ها دست یابد. علاوه بر این، تصمیم گیرندگان ایرانی پیش از این برنامه ریزی کرده اند که تیم مذاکره کننده خود دست خالی از وین بازنگردد.»

این روزنامه در ادامه گزارش خود، با اشاره به سردرگمی هیئت مذاکره کننده آمریکایی عنوان کرد: «از سوی دیگر هیئت مذاکره کننده آمریکا گیج به نظر می‌رسد. این سردرگمی ناشی از اختلافات درون دولت به خصوص درباره نحوه برخورد با ایران و توافق هسته‌ای است. یک شکاف در نهاد‌های دولتی آمریکا به خصوص در کنگره کاملا مشهود است. از یک سو، جمهوری خواهان هستند که با هرگونه توافق جدید یا لغو تحریم‌ها مخالف هستند. از سوی دیگر، ما دموکرات‌ها را داریم که بین نیاز به حل مسئله ایران و نبود چشم‌انداز راهبردی دولت بایدن گرفتار شده‌اند. این امر باعث شده است که برخی از آن‌ها نسبت به هرگونه اقدام دولت بایدن که می‌تواند بر انتخابات میان دوره‌ای تأثیر بگذارد، نگران باشند، زیرا دولت ترامپ موفق شده بود مذاکرات با ایران را به یک موضوع مهم افکار عمومی داخلی تبدیل کند.»

بیشتر بخوانید:

پیش‌نویس ارائه شده از سوی ایران «سختگیرانه» بود!

لغو تحریم‌ها کلید احیای توافق با ایران است

الشرق الاوسط در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه طرف آمریکایی پشت ناکارآمدی مذاکرات وین است، عنوان داشت: «این کشور به دنبال انعقاد یک توافقنامه موقت با تهران است که به وسیله آن بتوان بدون توجه به پیامد‌های آن بر امنیت خاورمیانه، زمینه را برای بازگشت تدریجی به توافق اولیه فراهم کند.»

این گزارش همچنین با اشاره به مواضع ایران و فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات، نوشت: «رهبری ایران بارها تکرار کرده است که هدف از این دور از مذاکرات لغو همه تحریم ها است. بنابراین اصل برداشتن یک گام در برابر گام دیگر در این مذاکرات صدق نمی‌کند و ایران اعطای هیچ امتیازی در خصوص برنامه‌ هسته‌ای خود در کنار آنچه در توافق قبلی ذکر شده را نمی‌پذیرد.»

در انتها این گزارش عنوان داشت که ماهیت حکومت جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که عقب نشینی تحت فشار‌های داخلی و خارجی را غیرممکن می‌کند. تصمیم گیرندگان ایرانی، علیرغم نیاز مبرم به مزایای این توافق، دادن امتیازات قابل توجه را گزینه مناسبی نمی‌دانند؛ بنابراین ایران همانند دور قبل مذاکرات، همچنان بر گرفتن بیش از آنچه طرف مقابل می‌تواند بدهد، پافشاری می‌کند. در واقع، به نظر نمی‌رسد تهران آماده بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای قبل از لغو تحریم‌های اعمال شده بر آن باشد.»

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین بعد از چند ماه وقفه به دلیل روی کار آمدن دولت جدید ایران که هشتم آذرماه از سرگرفته شده بود روز جمعه (۱۲ آذر) پایان یافت. مقامات ایرانی بار‌ها پیش از شروع مذاکرات اعلام کردند در این دور از مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه مغایر با برجام هستند و ایران در مذاکرات بسیار جدی بوده و به دنبال وقت‌کشی یا مذاکرات فرسایشی نیست.

انتهای پیام/

نظر شما