شناسهٔ خبر: 51167616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

شش نکته به زبان ساده؛ مذاکرات وین چگونه به پایان رسید؟

صاحب‌خبر -

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، گزارش کاملی از این دور مذاکرات ارائه داد.

شماره یک | به‌گفته علی باقری، قرار شد طرف‌های مقابل برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت‌ها بازگردند

شماره دو | جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد. در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

شماره سه | برخی از هیأت‌ها در پایان این نشست، درخواست کردند به پایتخت‌هایشان برگردند تا مشورت کنند و دستورالعمل‌های جدید بگیرند. در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

شماره چهار | علی باقری سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران به‌طور واضح و شفاف گفته در این دوره از گفت‌وگوها جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه در پرتو دولت جدید، تیم جدید مذاکراتی در ایران شکل گرفته بود، دیدگاه‌های خودش را در مورد موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها به طور مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد. ما در دو زمینه یکی در موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همینطور در مورد موضوع هسته‌ای دیدگاه‌های تیم مذاکراتی ایران را به طور مستدل و مستند در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم. طبیعی است وقتی که این به طرف مقابل ارائه می‌شود مبنایی برای مذاکره است و قاعدتا طرف مقابل باید پاسخ مستند مستدل و منطقی به این پیشنهادها ارائه کند.

شماره پنج | علی باقری می‌گوید از آنجایی که طرف مقابل برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به این پیشنهادها نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان بودند پیشنهاد کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود تا آن‌ها پس از رفتن به پایتخت‌ها و دریافت دستورالعمل‌ها برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران مجددا به وین برگردند.

شماره شش | علی باقری: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی نسبت به برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند درست است، اما این پیشنهادها بر اساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده و لذا آن‌ها اعتراضی نسبت به اینکه این پیشنهادها نامربوط است نداشتند؛ اما می‌گفتند با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد. به آن‌ها گفتم این طبیعی است و ما قرار نیست در گفت‌وگوها و مذاکرات، مطالب و پیشنهادهایی را ارائه کنیم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را مطرح می‌کنیم که با دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان سازگار باشد.

نظر شما