شناسهٔ خبر: 51167537 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

مخالفت سرپرست دانشگاه لرستان با واگذاری بخشی از زمین‌های دانشگاه به راه و شهرسازی

رکنا: سرپرست دانشگاه لرستان گفت: اگر قرار باشد ۱۴۸ هکتار از ۲۲۶ هکتار فعلی سایت مرکزی دانشگاه لرستان به موضوع احداث مسکن ملی اختصاص یابد و واگذار شود به هیچ عنوان، امکان توسعه‌ی دانشگاه لرستان و رفع مشکلات فعلی کمبود جا و مکان آموزشی و پژوهشی و امکان ساخت دانشکده‌های جدید وجود نخواهد شد و دانشگاه لرستان از این موضوع به شدت آسیب خواهد دید.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا از لرستان، نشست مشترک دکتر مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان برگزار شد.

این نشست، صبح روز تعطیل جمعه، ۱۲ آذرماه در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان با سه دستور کار «موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی»، «بحث صیانت از زمین‌های متعلق به دانشگاه لرستان» و «موضوع بدهی‌های مالی دانشگاه» برگزار شد.

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان اظهار امیدواری کرد با تعامل هرچه بهتر و بیشتر تیم مدیریتی دانشگاه لرستان با نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی، بتوان از حجم مشکلات و مسائل فعلی دانشگاه لرستان کاست.

سرپرست دانشگاه لرستان بر این نکته تصریح کرد که به هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست که بخشی از زمین‌های متعلق به دانشگاه لرستان به موضوع احداث مسکن موسوم به پروژه‌ی مسکن ملی اختصاص یابد؛ زیرا دانشگاه دارای طرح جامع است و برای زمین‌های دانشگاه نیز براساس طرح جامع، برنامه‌ریزی مبتنی بر آینده‌نگری صورت گرفته است.

دکتر نظری توضیح داد که در سال‌های گذشته به میزان ۸۰ هکتار زمین دانشگاه لرستان، تحویل مسکن و شهرسازی شد برای پروژه‌ی‌ مسکن مهر و اگر الان هم براساس درخواست اداره کل شهرسازی، قرار باشد ۱۴۸ هکتار دیگر از زمین های دانشگاه لرستان به مسکن و شهرسازی جهت پروژه‌ی مسکن ملی واگذار شود چیزی از فضای کالبدی دانشگاه لرستان باقی نخواهد ماند و مشکلات متعددی نیز برای دانشگاه ایجاد خواهد شد.

 نظری تصریح کرد که می‌بایست جا و مکان دیگری برای پروژه‌ی مسکن ملی در شهرستان خرم‌آباد درنظر گرفته شود؛ چرا که ساخت مسکن برای مردم، یک پروژه‌ی مهم دولت انقلابی و مردمی است اما اینکه بخواهیم بخشی از زمین‌های دانشگاه لرستان را برای این پروژه واگذار کنیم قابل پذیرش نیست و تقاضای ما هم از نمایندگان محترم مجلس به‌ویژه جناب آقای دکتر ویسکرمی که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است آن است که در این زمینه، دانشگاه لرستان را از مجاری قانونگذاری و نظارت، یاری نماید.

 علی نظری توضیح داد که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بایستی در زمین‌های متعلق به دانشگاه لرستان، تعداد سه دانشکده‌ی دیگر هم ساخته شود و اگر بخشی از زمین‌های دانشگاه لرستان برای پروژه‌ی مسکن ملی واگذار شوند چگونه خواهیم توانست کمبودهای فعلی فضای آموزشی و پژوهشی را در دانشگاه لرستان رفع کنیم؟

وی تشریح کرد که اگر قرار باشد ۱۴۸ هکتار از ۲۲۶ هکتار فعلی سایت مرکزی دانشگاه لرستان به موضوع احداث مسکن ملی اختصاص یابد و واگذار شود به هیچ عنوان، امکان توسعه‌ی دانشگاه لرستان و رفع مشکلات فعلی کمبود جا و مکان آموزشی و پژوهشی و امکان ساخت دانشکده‌های جدید وجود نخواهد شد و دانشگاه لرستان از این موضوع به شدت آسیب خواهد دید.

 مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست، مخالفت خود را با واگذاری زمین‌های متعلق به دانشگاه لرستان به پروژه‌ی احداث مسکن ملی اعلام کرد و تصریح کرد که از مجاری قانون کلان، این موضوع را براساس استفاده از نظرات کارشناسی عمرانی و حقوقی، پیگیری خواهد کرد.

نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی توضیح داد که بخش‌های مختلفی در سایت مرکزی دانشگاه لرستان بایستی با رویکرد آینده‌نگری توسعه یابند و اگر قرار باشد بخشی از زمین‌های متعلق به این دانشگاه را مسکن و شهرسازی به پروژه‌ی احداث مسکن ملی اختصاص بدهد همه طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ی دانشگاه لرستان که دانشگاه مادر در بین دانشگاه‌های استان است لغو خواهد شد و بنده با این موضوع، مخالف هستم و معتقدم مسکن و شهرسازی بایستی یک مکان و جای دیگری را به این پروژه اختصاص بدهد؛ برای مثال، چه ایرادی دارد برویم سراغ بافت‌های فرسوده و غیرتاریخی و در آنجاها با برنامه‌ریزی کارشناسی و فنی و تخصصی و علمی، بازآفزینی ساخت مسکن انبوه برای مردم انجام بدهیم؟

دکتر ویسکرمی از تیم مدیریتی دانشگاه لرستان خواست یک کمیته تخصصی با حضور کارشناسان عمرانی و حقوقی تشکیل بدهد تا موضوع را به صورت دقیق و مکتوب، پیگیری کند.

همچنین وی خواستار شد یک جلسه مشترک با حضور وی، مدیران مسکن و شهرسازی استان لرستان و مدیران دانشگاه لرستان در این زمینه تشکیل بشود.  

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این نشست، بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی بود که دکتر ویسکرمی در این باره توضیح داد که براساس قانون تصویب شده، محل تأمین اعتبار برای همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی، از فروش اموال دانشگاه‌ها تعیین شده است که همه می‌دانیم به‌راحتی این موضوع قابل تحقق در دانشگاه‌های کشور نبوده و نیست؛ زیرا وقتی یک قانون تصویب می‌شود طبیعی است که برای اجرای آن اگر از نوع مالی باشد بایستی ابتدا منابع تأمین مالی آن کاملاً محقق شوند.

برخی اعضای هیئت علمی حاضر در این نشست به این موضوع اشاره کردند که همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی در برخی دانشگاه‌های کشور اجرا شده است و در برخی دیگر، هنوز اجرا نشده است.

دکتر مهرداد ویسکرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز پاسخ داد که حتماً این موضوع را در سطح وزارتخانه، پیگیری خواهد کرد.

در بخش مرتبط با بدهی‌های مالی دانشگاه لرستان نیز نماینده خرم‌آباد و چگنی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، قول مساعد داد در حوزه مرتبط با اختیارات نمایندگی، این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا بتواند به تیم مدیریتی دانشگاه لرستان برای تأمین اعتبارات مورد نیاز، کمک کند.

وی بخشی از بدهی‌های مالی را یک موضوع طبیعی در مدیریت دانست و توضیح داد که بخشی از این بدهی‌ها، تعهدات دانشگاه هستند و طبیعی است که اگر کار بخواهد پیش برود، همیشه همراه با مقداری بدهی‌ مالی در زمینه‌‌ی پروژه‌ها و سایر تعهدات خواهد بود.  

ویسکرمی از تیم مدیریتی دانشگاه لرستان خواست که در سایر حوزه‌ها نیز همچون موضوع آب استان و کشاورزی (مرتبط با حق آبه)، نظرات متخصصان و پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان به صورت مدون و مکتوب به وی منتقل شود تا بتواند بیشتر از گذشته، در دفاع از حقوق استان لرستان در زمینه‌ی آب و کشاورزی، از نظرات علمی استفاده کند.

وی تصریح کرد که وجود انواع متخصصان به عنوان اعضای هیئت علمی در دانشگاه لرستان یک ظرفیت مهم انسانی در استان است و ما هم بایستی همواره در مجلس، براساس نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی و نظرات تخصصی دانشگاهی، مطالبه‌گری کنیم تا بتوانیم اثرگذارتر باشیم؛ به همین خاطر بنده همواره تلاش کرده‌ام وقتی می‌خواهم در سطح مجلس سخنی بگویم یا مطالبه‌گری کنم حرف‌هایم براساس نظرات کارشناسی به‌ویژه استفاده از نظرات دانشگاهیان استان در حوزه‌های مختلف باشد.

مهرداد ویسکرمی، دکتر علی نظری را یک شخصیت اخلاق‌مدار دانست و اعلام کرد که برای ارتقای شاخص‌های مختلف دانشگاه لرستان، آمادگی کامل دارد متناسب با اختیارات نمایندگی، پیگیری‌های لازم را انجام بدهد.

گلاره پروازی/ لرستان

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • جزئیات قتل عام یک خانواده یزدی + اعتراف قاتل و عکس مقتول ها

    جزئیات قتل عام یک خانواده یزدی + اعتراف قاتل و عکس مقتول ها

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما