شناسهٔ خبر: 51167433 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

لاوروف: ناتو دارد پل‌های ثبات استراتژیک را نابود می‌کند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه روسیه در جریان نشستی در استکهلم، ضمن هشدار به ناتو درباره حرکت در جهت سیاست‌های اوکراین گفت که اروپا در مسیر بازگشت به کابوس تقابل نظامی حرکت می‌کند. با این حال، دبیرکل ناتو همچنان از حمایت کشور‌های این سازمان از کی‌یف و احتمال اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو سخن می‌گوید.
موضع روسیه که گفته برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد، تغییر نکرده، ولی اوکراین هم همچنان از جنگ می‌گوید. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین دیروز گفت که با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی به پارلمان این کشور، روسیه بیش از ۹۴ هزار نیروی نظامی را به نزدیک مرز اوکراین اعزام کرده و احتمالاً در پایان ماه ژانویه آماده یک حمله نظامی گسترده به اوکراین می‌شود. رزنیکوف این را هم گفت که اوکراین هیچ حرکت تحریک کننده‌ای انجام نمی‌دهد، اما در صورت آغاز حمله روسیه آماده پاسخ است. همسو با این موضع‌گیری، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم روز پنج شنبه در مصاحبه با رویترز درباره اقدامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در حمایت از اوکراین گفت: «ما به روشنی گفته‌ایم که تاوان سنگینی وجود خواهد داشت و تحریم یکی از گزینه‌ها است.» استولتنبرگ همچنین گفت که همه می‌دانند، متحدان ناتو از اوکراین حمایت نظامی می‌کنند و این حمایت در جهت اهداف دفاعی و در راستای تعهدات بین‌المللی همه متحدان ناتو است.
سرگئی لاوروف، روز پنج شنبه در جریان شرکت در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در پاسخ به اوکراین و ناتو گفت که مسکو به زودی پیشنهاد‌هایی برای یک پیمان امنیتی جدید اروپایی ارائه می‌کند و ابراز امیدواری کرد که این موضوع باعث توقف گسترش نظامی ناتو به سوی شرق اروپا شود. وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که اروپایی‌ها درحال بازگشت به کابوس تقابل نظامی با روسیه هستند. ساختار ثبات راهبردی به سرعت در حال نابود شدن است، ناتو از بررسی سازنده پیشنهاد‌های روسیه به منظور تنش‌زدایی و جلوگیری از حوادث خطرناک خودداری می‌کند. این درحالی است که برعکس، ناتو زیرساخت‌های نظامی خود را به سمت مرز‌های روسیه نزدیک می‌کند و سناریوی کابوس رویارویی نظامی در حال بازگشت است.
لاوروف گفت: «مسکو تهدید‌های نظامی در نزدیکی مرز‌های خود را نمی‌پذیرد. تبدیل کشور‌های همسایه روسیه به پل‌هایی برای رویارویی و تقابل با روسیه و استقرار نیرو‌های ناتو در مجاورت مستقیم مناطق مهم استراتژیک، برای امنیت روسیه غیرقابل قبول است.»

نظر شما