شناسهٔ خبر: 51167229 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

در سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان » اعلام شد؛

با توجه به بند اول سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، توجه به حوزه توانبخشی، یک ضرورت قانونی است

مشاور مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و عضو موسسه خیریه باران یاس کبود (حامی سومین استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان) امروز در مراسم گشایش این رویداد ملی گفت: با توجه به بند اول سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، توجه به حوزه توانبخشی نیز یک ضرورت قانونی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان » صبح امروز (جمعه) همزمان با روز جهانی معلولان، و با شرکت مجازی جمعی از ایده پردازان، فناوران و فعالان حوزه توانبخشی، رسما گشایش یافت.

    دکتر سکینه الماسی طی سخنانی در این رویداد ملی افزود: امروز افتتاحیه سومین رویداد استارت اپی فناوری توانبخشی با هدف توسعه فناوری های توانبخشی برای ارائه سهل تر و در دسترس تر خدمات توانبخشی، بهزیستی و سلامت اجتماعی به همه آحاد جامعه است. * بند اول سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در فروردین ماه ۱۳۹۳ در حوزه سلامت اشاره به ارائه خدمات درمانی و توانبخشی دارد که به قوای سه گانه تکلیف شده است.*   بنابر این توجه به حوزه توانبخشی نیز یک ضرورت قانونی است که رویدادهای استارت اپی، گامی بلند در جهت تحقق این سیاست های ابلاغی است. 

    وی تصریح کرد: در گذشته، کم توانی و ناتوانی افراد، منجر به نگهداری آنان در مراکز بهزیستی و آسایشگاه‌ها می‌شد و هدف توانبخشی، فقط بازگرداندن فرد به جامعه بود. اما امروزه، هدف عمده برگزاری رویدادهای استارت اپی با رشد و پیشرفت چشمگیر فناوری های توانبخشی، نه تنها منجر به سلامتی و بازگشت افراد دارای معلولیت به جامعه می شود، بلکه گروه های هدف را به افراد مفید، توانمند و ارزشمندی برای اعتلای کشور تبدیل می کند. لذا مخاطبان اصلی این رویداد، گروه های هدف و افراد ارزشمندی هستند که سرمایه های انسانی متخصص کشور محسوب می شوند و در ساختن آینده ای بهتر برای ایران اسلامی سهم در خور توجهی دارند. 

    دکتر الماسی افزود:  کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته، برای رسیدگی به سالمندان،  افراد دارای معلولیت و سایر گروه های هدف در حوزه های توانبخشی، بهداشت و سلامت، نیازمند سرمایه گذاری و تمرکز بیشتری است، زیرا شرایط مناسبی برای شکوفایی استعدادهای این افراد را نداریم. با توحه به تغییر الگوهای جمعیتی که افزایش جمعیت سالمندان را باعث شده و همچنین رشد امکانات بهداشتی- درمانی که سبب کمبود امکانات توانبخشی بیش از پیش در کشور شده است، نیازمند تمرکز بیشتر در فناوری های به روز توانبخشی در کشور هستیم‌. 

     این متخصص جامعه شناسی توسعه با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده، هزینه های درمان و توانبخشی در دوران سالمندی، حدود 10 درصد بیشتر از سایر دوران زندگی است، گفت: ورود به دوره سالمندی قطعا باعث افزایش میزان استفاده از خدمات مراقبت سلامت و رشد هزینه‌های سلامت می شود. و یکی از دلایل این مساله، نیازهای گسترده سالمندان به خدمات بلندمدت درمانی، توانبخشی و مراقبتی است که برآورد هزینه آن‌ها نه‌تنها نظام سلامت را با مخارج چشمگیری روبه‌رو خواهد کرد، بلکه هزینه‌های قابل توجهی را نیز به خانواده‌های این افراد تحمیل می‌کند.

    دکتر الماسی با طرح این سئوال ها که " چه چیزی می تواند سرعت رشد ما را در این زمینه بیشتر کند؟ چگونه می توانیم هزینه های توانبخشی را از دوش دولت و خانواده ها برداریم؟ چه کسانی باید متولی بهبود روزانه وضعیت گروه های هدف باشند؟ " اظهار داشت: بدون شک بیشترین بار این مسیر سخت ولی شیرین ، بر عهده افراد خلاق و صاحب ایده با کمک شتابدهنده هاست. 

    وی تاکید کرد که تحت این شرایط، مسیر کشور با توجه به افزایش جمعیت سالمند، حذف غربالگری قبل از تولد و در نتیجه افزایش جمعیت نیازمند توانبخشی، باید افزایش سرمایه گذاری در بخش فناوری های توانبخشی باشد. و بهترین نقطه برای شروع این سرمایه گذاری ها، همین رویدادهای استارت اپی و حمایت های همه جانبه از ایده های نوین است که می تواند هزینه ها و مسئولیت دولت را در بلندمدت در قبال جمعیت هدف، بسیار کاهش بدهد.

    وی افزود:  البته نگاه سیاستگذار برای افزایش سرمایه گذاری در این عرصه نباید صرفا کاهش هزینه های اقتصادی و یا جهت رفع تکلیف در این زمینه باشد، بلکه براساس بیانات مقام معظم رهبری باید برای اعتلای ارزش های انسانی و اسلامی و کمک به تک تک افراد نیازمند، این سیاستگذاری ها اجرا شود.

   گفتنی است؛ سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان »، از روز گذشته (پنجشنبه) با معرفی 15 ایده برتر و تشکیل و فعالیت  15 تیم متشکل از صاحب ایده و منتورها برای هدایت و راهنمایی تیم ها، جهت تکمیل ایده ها و آماده سازی آنها در راستای تهیه طرح اولیه کسب و کار براساس نیاز جامعه هدف (افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان)  آغاز شد.

   سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان » به همت مدیریت توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری موسسه خیریه باران یاس کبود، شرکت فناوری همیار مکانیک کوشا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات فناوری‌ جواد موفقیان و دانشگاه علمی کاربردی رعد، برگزار شده است.

نظر شما