شناسهٔ خبر: 51164292 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به مناسبت هفته اطلاع رسانی تغذیه سالم؛

گفتگوی اختصاصی با دکتر سید مصطفی نچواک متخصص تغذیه و عضو هییت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی

۱۱ لغایت ۱۶ آذر ماه که در تقویم به نام هفته اطلاع رسانی تغذیه سالم نامگذاری شده است بهانه‌ای شد تا دکتر سید مصطفی نچواک متخصص تغذیه و عضو هییت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی در گفتگویی اختصاصی با مفدا کرمانشاه در رابطه با اصول یک تغذیه سالم و تاثیر آن بر سلامتی افراد مصاحبه کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا کرمانشاه، ۱۱ لغایت ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰، که در تقویم به نام هفته اطلاع رسانی تغذیه سالم نامگذاری شده است بهانه‌ای شد تا دکتر سید مصطفی نچواک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس مفدا کرمانشاه در رابطه با اصول یک تغذیه سالم و نقش آن در سلامتی افراد بگوید.

در متن این گفت‌وگوی صمیمانه می‌خوانیم:


در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کنید؟

سید مصطفی نچواک هستم متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته تغذیه سالم، ضمن تشکر از شما باید بگویم که اطلاع رسانی این هفته در راستای افزایش سواد تغذیه‌ای مردم و کاهش مراجعه به مراکز درمانی اقدامی بسیار ارزشمند است.



تغذیه سالم به چه نوع تغذیه‌ای می گویند؟

تغذیه ای سالم است که ۵ گروه مواد غذایی اصلی در آن وجود دارند. این ۵ گروه شامل موارد زیر است:

- شیر و لبنیات: هر فرد می‌بایست در طی شبانه روز ۲ واحد لبنیات مصرف کند که هر واحد آن می‌تواند شامل یک لیوان شیر و یا یک کاسه ماست ساده باشد. نکات مهم در انتخاب محصولات لبنی پاستوریزه بودن، کم چرب بودن و حتی‌الامکان پروبیوتیک بودن است.

- میوه: توصیه ما این است که در ۲۴ ساعت ۳ الی ۴ عدد میوه مصرف شود و با توجه به اینکه ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف در منابع متنوع یافت می‌شوند، بنابراین ترجیح ما این است که در انتخاب میوه‌جات مصرفی اصل تنوع را رعایت کنید.

- سبزیجات: متاسفانه حضور  این گروه در جیره غذایی ما بسیار کمرنگ شده بنابراین لازم است توجه ویژه تری به این گروه داشته باشیم.توصیه می‌کنیم که در طی ۲۴ ساعت ۲ الی ۳ واحد سبزیجات که می تواند شالم انواع سبزی خوردن و سالادی باشد مصرف شود. نکته مهم در استفاده از این گروه شستشوی بهداشتی و عدم استفاده از سس در سالاد می‌باشد.

- گوشت و حبوبات: این گروه شامل انواع گوشت‌ها و منابع پروتیینی و مغزیجات می باشد.توصیه ما این است که گوشت سفید یعنی گوشت مرغ و ماهی مصرف شود. از پروتئین مرغوب تخم مرغ غافل نشویم و انواع مغزها مانند گردو و بادام را برای تامین بخشی از پروتیین مورد نیاز روزانه مصرف کنید.

- نان و غلات: مواد غذایی مانند انواع نان، برنج، ماکارونی و گندم در این گروه قرار دارند. توصیه می‌شود که روزانه ۶ تا ۱۱ واحد مصرف شود که می‌ تواند شامل یک کف دست نان یا نصف لیوان برنج پخته شده باشد.


اصول یک تغذیه سالم چیست؟

دو اصل مهم در تغذیه سالم تعادل و تنوع است. تعادل به معنای مصرف مقادیر کافی مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامتی بدن می‌باشد و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۵ گروه مذکور معرفی شدند.

چگونه بفهمیم که ما تغذیه سالم داریم؟

برای پی بردن به این موضوع می‌بایست به طور ماهانه وزن و دور کمر خود را اندازه گیری کنیم. اندازه دور کمر نرمال ۹۰ سانتی متر است که اگر از این مقدار بیشتر باشد نشان دهنده اضافه وزن پر خطر در فرد می‌باشد که باید با مراجعه به متخصصین تغذیه و با استفاده از رژیم غذایی مناسب به طور تدریجی وزن خود را کاهش دهند.



نقش تغذیه سالم در جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و دوران ریکاوری و بهبود از این بیماری چیست؟

باید توجه داشت که اولین امر در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن می‌باشد.

سلول‌های ایمنی هم مانند سایر سلول‌ها در حالت پایه (یعنی زمانی که بیمار نیستیم) نیازمند انواع مواد غذایی لازم برای بقا می‌باشد بنابراین با تغذیه سالم و متنوع می توان سیستم ایمنی را در برابر ابتلا به این بیماری تقویت کرد.

اما در بهبود از این بیماری همانند سایر بیماری‌ها که در دوران نقاهت آنها بدن برای جایگزینی سلول های از دست رفته به مواد مغذی بیشتری از جمله ویتامین ها، پروتیین‌ها و مواد معدنی نیازمند است و به تبع در این دوران اشتها فرد افزایش می یابد، می‌بایست با مصرف مواد غذایی نوترینت و مغذی به این نیاز بدن پاسخ داد و تاکید می‌کنیم که این افزایش اشتها و نیاز بدن در دوران نقاهت بیماری‌ها را با مواد غذایی انرژی زا مانند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها سرکوب نکنیم بلکه از مواد غذایی برپایه نوترینت‌ها استفاده کنیم.

و در پایان توصیه می‌کنم که برای داشتن بدنی سالم در کنار تغذیه سالم از هرگونه استرس دوری شود و روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب میل کنید./ انتهای پیام

خبرنگار: لیلا بهرامی

 

نظر شما