شناسهٔ خبر: 51159393 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

رشت - ایرنا - گیلان هفته ای که در واپسین روزش قرار داریم شاهد رویدادهای مهمی بود که یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی و برگزاری یادواره ای برای این مبارز بزرگ میهن در راس آن قرار داشت.

صاحب‌خبر -

با این همه بر اساس تاریخ رویدادها  نگاهی داریم به اخباری که از ابتدای هفته توسط خبرنگاران ایرنا گیلان تهیه و منتشر شد.

اولین خبر مهم روز شنبه گذشته مربوط به افزایش صید ماهیان استخوانی در گیلان بود. پس از گذشت حدود ۲ ماه از آغاز فصل صید ماهیان استخوانی که آمارها به کاهش صید اشاره داشت بر اساس آخرین داده ها از سوی شیلات گیلان، روند صید در این استان نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش نشان داد.

بر اساس آمار منتشره شیلات ، ماهی گیران گیلانی در نخستین ماه فصل صید با کاهش ۱۶درصدی صید در سراسر استان مواجه شدند که بسیاری از کارشناسان دلیل آن را در مهاجرت ماهیان استخوانی دانستند.

راهکاری که صیادان گیلانی برای پر کردن تورهای خالی از ماهی در پیش گرفتند افزایش تعداد پره کشی ها بود.

همت بلند این صیادان و مساعدت شرایط جوی موجب شد طی ۱۰ روز گذشته صید انواع ماهیان استخوانی در گیلان پس از گذشت حدود ۲ ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته باشد. 

۳۳۸ تن انواع ماهیان استخوانی در گیلان صید شد

مدیرکل شیلات گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ۲۰ مهر تا پایان آبان ماه سال جاری ۳۳۸ تن انواع ماهیان استخوانی به ارزش فروش ناخالص ۳۱۸ میلیارد ریال از آبهای ساحلی خزر در محدوده استان صید شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشت.

عظیم مدبری غالب صید صیادان پره را ۲ گونه ماهی سفید و کفال اعلام و خاطرنشان کرد: از این مقدار صید که از ۲۰ مهر تا پایان آبان ماه صورت گرفت  ۱۲۸ تن ماهی سفید ، ۲۰۰ تن ماهی کفال و مابقی سایر آبزیان بود.

وی تصریح کرد : ۴۷ شرکت صیادی پره با حدود چهار هزار صیاد با اخذ مجوز شیلات گیلان از ۲۰ مهرماه عملیات صیادی خود را در آغاز کردند .  

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

مدیرکل شیلات گیلان در ادامه از صید چهار هزار و ۴۴۰ تن کیلکا در گیلان طی سال جاری خبر داد و اظهار داشت: صید کیلکا ماهیان از ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ در گیلان آغاز شد و صیادان کیلکاگیر موفق شدند تا پایان آبان ماه سال جاری چهار هزار و ۴۴۰ تن کیلکا صید کنند که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲درصد افزایش داشته است.

مدبری مدیریت صحیح صید از جمله تعطیلی صید در زمان تخم ریزی کیلکا ماهیان که به صورت خودجوش توسط صیادان گیلانی صورت گرفته را از دلایل این افزایش برشمرد.

وی ارزش فروش ناخالص این مقدار صید را ۲۵۰میلیارد ریال ارزیابی و تصریح کرد: از این مقدار صید چهار هزار ۳۳۳ تن به مصرف پودری و ۱۰۷تن آن به مصرف انسانی رسیده است.

مدیرکل شیلات گیلان اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم ماهی کیلکا برروی اسکله برای مصرف انسانی هفت هزار تومان و برای کارخانجات پودر ماهی پنج هزار و ۶۰۰ تومان است. 

تزریق دز دوم واکسن کرونا به ۷۲ درصد دانش‌آموزان گیلانی

خبر مهم دیگر روز شنبه مربوط به مرحله دوم واکسیناسیون دانش آموزان گیلانی است که سراجی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گیلان در این باره گفت: دز دوم واکسن کرونا تاکنون به افزون بر ۷۲ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالای استان تزریق شد و همه دانش آموزان ۱۲ سال به بالای استان گیلان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه افزون بر ۹۲ درصد از فرهنگیان نیز دز اول و  دوم واکسن را دریافت کرده اند، افزود: طبق هماهنگی های انجام گرفته با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان واکسیناسیون برای دانش آموزان و معلمان ادامه دارد.

وی با اشار به بازگشایی مدارس از اول آذر با مصوبه ستاد ملی کرونا و با دریافت مجوز طبق دستورالعمل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: با توجه به تزریق دز اول واکسن به ۱۰۰ درصد دانش آموزان ۱۲ سال به بالای گیلان و بیش از ۷۲ درصد دز دوم واکسن ، شرایط حضوری شدن برای تمامی مدارس‌ با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با تشخیص کمیته بهداشت و شورای مدرسه با گروه بندی در کلاس های درس برنامه ریزی شده و آموزش ها به صورت حضوری خواهد بود.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

استان گیلان دارای بیش از ۳۷۰ هزار دانش آموز است که از این تعداد بیش از ۱۸۰ هزار نفر در گروه سنی بالای ۱۲ سال قرار دارند

افزایش ۴۶ درصدی ارزش معاملات بورس منطقه ای گیلان در آبان‌ماه

دیگر خبر مهم روز شنبه مربوط به افزایش ارزش معاملات بورس منطقه‌ای گیلان طی آبان ماه گذشته بود که با عبور از مرز ۱۵ هزار میلیارد ریال  نسبت به ماه قبل خود جهش ۴۶ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فعالان بازار سرمایه گیلان مهر ماه امسال میزبان داد و ستد بیش از هشت هزار و ۹۶۶ میلیارد  ریال سهام بوده اند. اما بورس منطقه ای گیلان در آبان ماه امسال میزبان داد و ستد بیش از ۱۵ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال سهام بود که نسبت به ماه گذشته بیش از ۴۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین کفه ترازوی ارزش معاملات در آبان به سمت خرید سنگین تر شد و از مجموع ارزش معاملاتی افزون بر هشت هزار و ۹۳۰ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال مربوط به خرید و ۶ هزار و ۸۴۴ میلیارد و ۷۲۴ میلیون ریال مربوط به فروش سهام بود.

بورس منطقه ای استان گیلان در آبان امسال نیز در تعداد سهام معاملاتی در مقایسه با مهرماه افزایش داشته و از حدود ۸۰۲ میلیون و ۳۸۷ هزار ریال به بیش از یک میلیارد و ۷۶۸ میلیون ریال رسید.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

دکتر حافظ محفوظی درباره دلایل جهش ارزش معاملات بورس منطقه ای گیلان طی آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن اظهار داشت: رشد ارزش معاملات به دلیل استقبال سرمایه گذاران از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و اسناد خزانه است.

وجود تعداد زیاد معادن غیرفعال در گیلان نشانه سیاست‌های نادرست است

انتقاد استاندار گیلان از  تعداد زیاد معادن غیرفعال این استان دیگر خبر مهم روز شنبه بود که اسدالله عباسی در این خصوص گفت: وجود معادن غیرفعال زیاد در این استان نشان از سیاست‌های نادرست در این بخش است که نیازمند اصلاح سریع و جدی است.

استاندار گیلان در جلسه شورای معادن گیلان اظهار داشت: باید ظرفیت معادن گیلان مشخص شود و همچنین ریشه‌یابی شود که چرا در این استان تقاضای بهره برداری از معادن کم است و از سوی دیگر در بخش مصالح ساختمانی و همچنین شن و ماسه نیز در گیلان چالش‌های متعددی داریم، زیرا سیاست های نادرستی که در اداره صمت اتخاذ شد، این مشکل را دامنگیر استان کرده است. همچنین در سراسر گیلان معادن چشمگیر از لحاظ تولید و اشتغال نداریم و در این راستا باید از معادن موجود نیز، درست بهره برداری شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات گیلان، برداشت های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه ها است که باعث آسیب به محیط زیست می شود و نباید این اجازه داده شود که بیش از ظرفیت از بستر رودخانه ها شن و ماسه برداشت کرد و باید این برداشت ها طبق اعلام و نظر کارشناسان انجام شود.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: با توجه به ارائه نظرات کارشناسان ، هم اکنون مصالح ناشی از رسوبات مناسبی در پشت سدهای سفیدرود، منجیل و سد تاریک وجود دارد که جهت توسعه امور عمرانی می توان از این منابع بهره برد.

عباسی به برگزاری جلسات با خروجی های مناسب اشاره و تاکید کرد: طی سالهای اخیر برخی اماکن و ساکنان مناطق بالادست به دلیل برداشت های بی رویه مواد معدنی به خصوص برداشت شن و ماسه دچار آسیب شدند که باید از منبع درآمدهای معادن گیلان، به آنها کمک شود.

وی گفت: در تجمیع مصالح موجود گیلان نیز علاوه بر اداره صمت باید سایر ادارت ذیربط راهکار ارائه دهند و با شناسایی مشکلات برای برطرف شدن آنان اقدامات عملی صورت گیرد و ضمن اینکه مقدار مصالح مورد نیاز برای آزادراه و راه آهن مشخص تا اقدامات لازم برای تهیه آن انجام شود.

در استان گیلان ۱۰۸ معدن وجود دارد که از این تعداد، ۵۰ معدن فعال و ۵۸ معدن غیرفعال و یا متروکه هستند.

استاندار گیلان تغییرات مدیریتی در استان را کلید زد

اما تغییر معاونان استاندار گیلان یکی دیگر از اخبار مهم روز شنبه بود که نماینده عالی دولت در گیلان با صدور احکامی سه نفر از مدیران ارشد استانداری را تغییر داد.

اسدالله عباسی روز شنبه طی حکمی حسین مصطفی‌پور را به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری منصوب کرد. 

عباسی همچنین در حکمی دیگر حسین محمدیان را به‌ عنوان مدیرکل دفتر استاندار منصوب کرد .همچنین طی حکم دیگری از سوی استاندار گیلان یوسف لطفی‌نژاد نیز به‌ عنوان سرپرست اداره کل حراست استانداری گیلان منصوب شد. 

نصب دکل مخابراتی در منطقه جماران رشت باید با اقناع اهالی انجام شود

چالش نصب دکل مخابراتی در منطقه پرجمعیت جماران رشت اولین خبر مهم روز یکشنبه بود که نصب این دکل حاشیه‌هایی داشت که معاون مطالبه‌گری و اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان به اختلاف میان اهالی منطقه جماران رشت با یکی از اپراتورهای تلفن همراه برای نصب دکل مخابراتی اشاره و خاطرنشان کرد: این اقدام اگرچه مربوط به خدمات مطلوب مخابراتی است، اما باید با اقناع اهالی انجام شود.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان علت ممانعت مردم از نصب دکل را واهمه اهالی از مضرات اشعه تجهیزات مخابراتی برای سلامتشان عنوان و تصریح کرد: مردم این محله به هر جایی که برای جلوگیری و یا حتی توضیحی در این باره مراجعه کرده اند پاسخی دریافت نکردند و گاهی برخی از مسئولان آنها را از دفترشان بیرون رانده‌اند.

علیزاده بخشی از نگرانی مردم را ناشی از شنیده های شفاهی و بدون استدلال علمی دانست و گفت: آنها پس از ناامید شدن از جاهای دیگر به دفتر ستاد امر به معروف برای مطالباتشان مراجعه کرده اند.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان تاکید کرد: متولیان امر به جای اقدامات تنش زا و همچنین تکیه بر مجوزهای قانونی، لازم است اهالی را از بی خطر بودن یا هر تبعات مثبت یا منفی دیگر آشنا وآگاه سازند. 

علیزاده گفت: مقابله با مطالبه مردم راهکار مناسبی نیست و به جز دور کردن مردم از مسئولان نتیجه ای نخواهد داشت، بنابراین باید حرف مردم را شنید و آنها را قانع کرد، مردم هم به طور قطع حقایق را درک می کنند.

وی گفت: از ۲۵ متر ارتفاع دکل تاکنون حدود ۱۵ متر آن نصب شده است اما مردم هیچ تعرضی به آن نداشته اند و به صورت آرام و مسالمت آیز تجمع کردند و مطالبه آنها نیز اطلاع از تبعات این دکل های مخابراتی بر سلامتشان است.

کاهش ۲۳ درصدی مبتلایان به ویروس کرونا در گیلان

کاهش مبتلایان به بیماری کرونا یکی از اخبار خوش روز یکشنبه بود که طبق گزارش نهادهای بهداشتی و درمانی استان، طی یک ماه گذشته مبتلایان بیماری کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای گیلان ۲۳ درصد کاهش یافته است.

طبق همین آمار از هفت آبان تا هفت آذر، شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای استان گیلان از ۳۰۳ نفر به ۲۳۳ نفر رسید.

اما بستری های جدید "روزانه" مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این مدت با فراز و نشیب هایی همراه بود،  بر اساس آخرین آمار طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند.

کارشناسان بهداشتی گیلان معتقد هستند فراز و فرود آمار روزانه بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان نشانگر وضعیت شکننده همه گیری ویروس است، لذا باید از عادی‌انگاری پرهیز و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش دقت شود.

تعداد بیماران بدحال بستری در بیمارستان های گیلان نیز در این مدت روند کاهشی مناسبی دارد و بر اساس آخرین آمار هم اکنون ۴۷ بیمار بدحال در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانهای استان بستری هستند.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

اما با گذشت بیش از چهارماه از موج پنجم، کاهش مبتلایان کوویدی در بیمارستانهای گیلان، این آمار هنوز به زیر ۲۰۰ نفر نرسید که پیش موج پنجم ثبت شده بود.

شهرداری آستارا برنده شهرآورد گیلان در جام حذفی کشور شد

پیروزی تیم فوتبال شهرداری آستارا در مرحله سوم جام حذفی کشور و صعود این تیم به مرحله بعدی یکی از اخبار مهم ورزشی هفته گذشته بود که این تیم با برتری برابر تیم الماس تازه‌آباد چاف لنگرود برنده شهرآورد گیلان در جام حذفی کشور شد و به مرحله چهارم این مسابقات صعود کرد.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

شب چله و دومین جشنواره قصه‌گویی پدربزرگان و مادربزرگان گیلانی 

برگزاری دومین جشنواره قصه گویی شب چله دیگر خبر مهم روز دوشنبه بود که مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان به پاسداشت حفظ فرهنگ بومی از پدربزرگان و مادربزرگان استان دعوت کرد در دومین دوره جشنواره قصه گویی پدربزرگ‌ و مادربزرگان استان که بمناسبت شب چله برگزار می شود، شرکت کنند.

پریسا کَرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جشنواره همزمان با فرارسیدن بلندترین شب سال، با محوریت قصه ها و مثل ها، نقل ها، داستان های کهن و بومی بصورت فارسی و زبان مادری با همکاری مشترک کتابخانه های عمومی گیلان، سازمان بهزیستی ، سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت و گروه فرهنگی گیله قصه در گیلان برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: در این جشنواره فرهنگی که برای دومین سال پیاپی و به مناسبت فرارسیدن بلندترین شب سال و نیز اهمیت این روز در فرهنگ ایران و در ۲ بخش قصه گویی فارسی و زبان مادری برگزار می شود، شرکت کنندگان می توانند با ارسال آثار خود به صورت فایل ویدیویی به مدت حداکثر ۱۰ دقیقه را در شبکه های اجتماعی به شماره ۰۹۰۵۶۹۲۸۹۳۲ ارسال و در این رویداد فرهنگی شرکت نمایند.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان ادامه داد: کیفیت مطلوب آثار ارسالی، با قرار دادن وسیله فیلمبرداری بصورت ثابت و ثبت آثار بصورت افقی و کیفیت صوتی مطلوب و قابل قبول از مهمترین محورها و شاخص های اصلی داوری آثار خواهد بود.

کرمی مهلت شرکت این جشنواره قصه گویی را تا ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ اعلام و اضافه کرد: ۶ اثر برگزیده در دو بخش فارسی و زبان مادری پس از داوری نهایی در روز ۳۰ آذر ماه و همزمان با شب چله معرفی خواهند شد.

گفتنی است طبق اعلام دبیرخانه این مسابقه برگزیدگان این مسابقه در بخش های جداگانه قصه گویی فارسی و قصه گویی محلی ضمن اهدای لوح سپاس و مبالغ نقدی تقدیر می‌شوند که بر این اساس، نفرات اول جایزه هفت میلیون ریالی، نفرات دوم جایزه پنج میلیون ریالی و نفرات سوم حائز دریافت جایزه سه میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.

همچنین در بخش داوری آثار شایسته تقدیر جشنواره نیز به ۲ اثر برتر جوایزی به رسم یادبود اهدا خواهد شد.

علاقمندان به شرکت در این مسابقه می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۰۵۶۹۲۸۹۳۲ تماس حاصل نموده و از جزئیات بیشتر و نحوه شرکت در این رویداد فرهنگی باخبر شوند.

دریای خزر باردیگر لرزید

دیگر خبر مهم روز سه شنبه که بر روی خروجی ایرنا قرار گرفت، ثبت زلزله در دریای خزر بود که مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: زلزله‌ای به بزرگای ۴ ریشتر دریای خزر را لرزاند.

براساس اعلام مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زلزله در ساعت ۱۲ و ۵۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه ظهر امروز (سه شنبه) در طول جغرافیایی ۵۰.۹۳ و عرض جغرافیایی ۴۰.۳۱ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد.

نزدیک‌ترین شهرها به مرکز وقوع این زلزله ۲۴۳ کیلومتری بیله سوار (اردبیل)، ۲۶۰ کیلومتری جعفرآباد (اردبیل) و ۲۶۱ کیلومتری تازه کند (اردبیل) گزارش شد.    
همچنین این زمین لرزه در ۳۲۲ کیلومتری اردبیل و ۳۵۶ کیلومتری رشت به عنوان نزدیک ترین مراکز استان‌ها احساس شد .

یکهزار و ۳۵۰ کیلوگرم مواد مخدر در رشت امحا شد

کشف و امحای یکهزار و ۳۵۰ کیلوگرم از انواع مواد مخدر دیگر خبر مهم روز چهارشنبه بود که با حضور فرمانده انتظامی گیلان و خانواده‌های ۲ شهید مبارزه با مواد مخدر شهید "ستوان سوم مرتضی هدایت‌زاده" و "سردار شهید حسین بهرادنصر" این مقدار مواد مخدر در رشت امحاء شد.

به گزارش روابط عمومی نیروی انتظامی گیلان، طی هشت ماه گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد؛ ضمن اینکه  گیلان یکی از استان‌های برتر در برخورد با قاچاقچیان و کشف مواد مخدر است.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

سردار حسین بهرادنصر و مرتضی هدایت زاده از پلیس مواد مخدر گیلان ، ۲۶ مهر امسال در عملیات تعقیب و گریز با قاچاقچیان مواد مخدر در لنگرود به شهادت رسیدند.

میرزاکوچک بزرگترین هدیه ای است که سرزمین گیلان به ایران تقدیم کرد

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت وی گفت: میرزاکوچک بزرگترین هدیه ای بود که سرزمین شگفتی ساز گیلان به ایران تقدیم کرد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در همایش گرامیداشت میرزا در رشت اظهار داشت: میرزاکوچک خان قله رفیع حماسه و جهاد بود و  قهرمانی شجاع، نفوذناپذیر و قوی در برابر دشمنان و چهره ای صبور، نجیب و متواضع در برابر ملت بود.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور با بیان اینکه در پرتو شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی می توانیم به بازشناسی هویت خود بپردازیم،  اظهار داشت: امروز از میرزا کوچک می توانیم برای بازشناسی هویت گیلان و ایران استفاده کنیم.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

وی بیان داشت: حماسه ای که میرزاکوچک این مرد مومن و  مخلص در اوج تدین، شجاعت ، دلاوری و مردم داری توانست با بهره مندی از فرماندهی، مدیریت،  ساماندهی و حرکت تشکیلاتی  بسازد، حماسه ای جاوید است. 

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: حماسه جنگل میرزا کوچک ، حماسه ای بزرگ و جاوید نه تنها برای خطه گیلان و ملت ایران بلکه برای جامعه مومنان در جبهه مقاومت است.

وی با بیان اینکه دعوای ما با استکبار جهانی بر سر هویت است، اظهار داشت: مسئله اصلی نسل جوان موضوع هویت است، بعضی ها آدرس اشتباه می دهند اما شما با داشتن سرمایه های بزرگی از جمله میرزاکوچک و سایر شهدا راه را گم نمی کنید.

یکهزار و ۴۰۰ تن غلات وارداتی فاسد در انزلی راهی شرکت الکل‌سازی شد

راهی شدن غلات وارداتی فاسد به شرکت الکل سازی اولین خبر مهم روز پنجشنبه ایرنا بود . دادستان انزلی از آزادسازی و فروش یکهزار و ۴۰۰ تن غله فاسد فاقد قابلیت استفاده برای خوراک دام و طیور به شرکت الکل سازی خبر داد و  گفت: این غلات به دلیل بروکراسی اداری در انبارهای منطقه آزاد و اداره بنادر انزلی فاسد شده بود که برای ساخت الکل به مزایده گذاشته شد.

اکبر سبحانی اظهار کرد : یکهزار و ۱۰۰ تن از این کالاها در انبارهای اداره بنادر و دریانوردی انزلی و ۳۰۰ تن در انبارهای منطقه آزاد انزلی نگهداری می شد که این اموال از طریق مزایده به شرکت الکل سازی واقع در لوشان  فروخته شد تا با نظارت مسئولان متولی به الکل صنعتی تبدیل شوند. 

وی تصریح کرد: این کالاها پس از ورود از طریق کشتی حامل به مرور زمان به علت برخی مسائل و معضلات بروکراسی اداری فاسد شد و قابلیت مصرف برای خوراک دام و طیور را ندارد و باید به مصرف ثانویه وصنعتی برسد لذا در این خصوص نظریه کارشناسی معاونت غذا  و دارو نیز باید برای استحصال الکل صنعتی اخذ شود.

دادستان انزلی گفت: کالاهای وارده از روسیه ،قزاقستان و کشورهای حاشیه دریای خزر به صورت حمل یکسره در انبارهای اداره بنادر و دریانوردی انزلی تخلیه و نگهداری می شوند، این درحالیست که انبارهای این بندر به لحاظ شرایط آب و هوایی و وضعیت فیزیکی برای نگهداری طولانی غلات مناسب نیست و این امر خود زمینه فساد سریع این کالاها را فراهم می کند.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

سبحانی افزود: یکی از شرح وظایف دادستان  بعنوان مدعی العموم صیانت از حقوق عامه و حقوق بیت المال ، اجرای دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه مصوب ریاست قوه قضائیه ، در چنین مواردی دادستان باید ورود کند و به همین منظور به عنوان مدعی العموم از انبارهای گمرک ، بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد از نزدیک بازدید میدانی به عمل آمد .

وی گفت: متاسفانه برخی از این کالاهای متروکه کالاهای اساسی هستند که به دلیل  مشکلات ارزی و تبادلات مالی، صاحبان کالا به لحاظ عدم دریافت به موقع ارز دولتی از بانک مرکزی و به لحاظ نگهداری طولانی مدت در انبارهای بنادر، علیرغم اخطار گمرک قابل ترخیص نیستند.

دادستان انزلی در ادامه پاشنه آشیل این موضوع را ناتوانی وارد کننده نهاده های دامی از کشورهای حاشیه خزر و روسیه در اخذ ارز از بانک مرکزی اعلام و خاطرنشان کرد: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قبل از مزایده و فروش باید مجوزهای سه گانه را در خصوص نباتات و آفات از اداره جهاد کشاورزی ، در زمینه مصرف اولیه یا ثانویه از شبکه دامپزشکی و اداره استاندارد اخذ کند.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر نهاده های دامی با تناژ بسیار زیاد ۲ تا سه هزار تن در هر کدام از انبار اداره بنادر و دریانوردی نگهداری می شوند، در صورتی که طبق قانون سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، باید دارای انبار باشد و به محض متروکه اعلام شدن کالا از سوی گمرک به سازمان اموال تملیکی تحویل شود تا این کالاها را به انبارهای خود منتقل کند و بدین ترتیب مسئولیت کامل نگهداری کالا برعهده این سازمان باشد و اقدامات قانونی بعدی توسط سازمان مذکور بعمل آید.

سبحانی با تاکید و تذکر به متولیان امر خواستار اجرای دقیق بخشنامه ٩٠ درصدی و اخذ تضمین ۱۰ درصد الباقی نهاده های دامی از وارد کننده کالا شد تا از فساد این کالاهای اساسی مثل غلات و روغن تصفیه نشده  یا خام خوراکی جلوگیری شود.

تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

دیگر خبر مهم روز پنجشنبه، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بود. از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا ثقتی به عنوان مدیرکل جدید این اداره در رشت منصوب و جایگزین فیروز فاضلی شد.

گیلان در هفته‌ای که گذشت، از آغاز تغییر مدیریتی تا یادواره میرزاکوچک

اخطار استاندار گیلان درباره تعطیلی تالار مرکزی رشت

استاندار گیلان با انتقاد از تعطیلی تالار مرکزی رشت اظهار داشت: مسایل و مشکلات مربوط به این تالار نیز باید از همین امروز پیگیری شود  چرا که این مکان که سرمایه‌گذاری زیادی نیز برای آن شده، هنوز تعطیل است و باید در اسرع وقت گشایش یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر حل سریع مشکل موجود با شهرداری تاکید و خاطرنشان کرد : چنانچه این مشکل بین دستگاهی برطرف نشود،ما از طریق استانداری ورود خواهیم کرد و این تالار را بازگشایی می کنیم. 

عباسی همچنین به ساماندهی رسانه‌های گیلان نیز اشاره و بیان کرد: باید یک ساماندهی مناسب در رسانه‌ها ایجاد شود و نباید رسانه غیررسمی داشته باشیم و اگر هم نقدی انجام می‌شود که به طور حتم نقدهای سازنده گره‌گشا هستند، باید در چارچوب قانون باشد و برای حل مشکلات فرهنگ و هنر استان مطرح شود.

نظر شما