شناسهٔ خبر: 51153586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

دنیای اقتصاد: نتایج سفر صنعتی سه‌روزه به دمشق

آخرین روز سفر هیات ایرانی به سوریه به منظور توسعه روابط اقتصادی دو کشور سپری شد. آخرین اخبار تا لحظه تنظیم این گزارش، از افتتاح مرکز تجاری ایران در دمشق حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته رئیس مجلس سوریه و نخست‌وزیر این کشور با هیات ایرانی دیدار کردند. در عین حال، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خبری دیگر از امضای چهار سند همکاری میان ایران و سوریه در سفر وزیر صمت به این کشور خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک که در این سفر حضور داشت، اظهار کرد: در سفر وزیر صمت به سوریه چهار سند همکاری شامل صورتجلسه کمیته تجاری بین ایران و سوریه، صورتجلسه کمیته صنعتی دو کشور و دو سند همکاری‌های استاندارد به امضای طرفین رسید. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته اعلام کرد شرکت‌های ایرانی برای راه‌‌‌اندازی مجدد کارخانه‌‌‌های متوقف‌شده در سوریه و ایجاد صنایع مشترک، آمادگی دارند. به گزارش وزارت صمت، سید رضا فاطمی‌امین پس از بازدید از تعدادی از کارخانه‌‌‌های شهرک صنعتی «عدرا» در حومه دمشق، هدف از سفر خود به سوریه را توسعه روابط اقتصادی دو کشور و بررسی امکانات حمایتی برای پویایی مجدد صنعت سوریه، به‌ویژه نساجی و بازیابی موقعیت این صنایع که بر اثر جنگ تروریست‌‌‌ها علیه سوریه از بین رفته است، بیان کرد.

راه‌انداری مرکز تجاری ایران در سوریه

با حضور رئیس اتاق ایران، وزیر صنعت و رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه، مرکز تجاری ایران در دمشق افتتاح شد. این مرکز در تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور اهمیت زیادی دارد. رئیس اتاق ایران افتتاح مرکز تجاری ایران را فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور دانست. غلامحسین شافعی گفت: این مرکز، نوعی بانک اطلاعاتی است که فعالیت‌‌‌های اقتصادی در سوریه را رصد می‌کند تا تجار و صنعتگران داخل کشور بتوانند از طریق آن، اطلاعات مختلف مرتبط با شرکت‌های ایرانی را به‌‌‌طور مستقیم دریافت کنند. او افزود: این مرکز همچنین محلی برای واردات، صادرات و بازاریابی است و در تقویت روابط اقتصادی بین ایران و سوریه اهمیت زیادی دارد.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره مبادلات تجاری بین سوریه و ایران گفت: رایزنی‌‌‌هایی بین دو طرف برای افزایش سرمایه‌گذاری‌‌‌های مشترک و تبادل تجربیات انجام‌‌‌ شده است تا با حمایت از سوریه در مرحله پس از بحران، سقف مبادلات و معاملات تجاری بین دو کشور افزایش یابد. رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه هم با اشاره به اینکه این مرکز اولین محل تجاری ایرانی مستقر در سوریه است و مبنای تجارت ایران در سوریه خواهد بود، اظهار کرد: این مرکز دارای دفاتر تجاری است که شرکت‌های بخش خصوصی ایران را قادر می‌‌‌سازد بین دو کشور مبادلات تجاری انجام دهند. کیوان کاشفی تصریح کرد: این مرکز از نظر توسعه روابط دو کشور مهم است و رابط بین اتاق‌‌‌های بازرگانی، صنعت و کشاورزی ایران و سوریه خواهد بود. نمایندگان مجلس یازدهم هم که در این هیات تجاری حضور داشتند، به تصویب ماده‌‌‌واحده‌‌‌ای اشاره کردند که به‌واسطه آن می‌توان از قابلیت بخش خصوصی در کشورهای مختلف جهان به‌‌‌عنوان رایزن‌‌‌های بازرگانی استفاده کرد.

دیدار وزیر صمت ایران و نخست‌وزیر سوریه

همچنین به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت و هیات همراهش با حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه دیدار و راه‌های تقویت همکاری اقتصادی و صنعتی، افزایش تبادلات تجاری و تهاتر کالا و مواد موردنیاز بازار دو کشور را برای غلبه بر اثرات تحریم‌های ظالمانه تحمیلی علیه دو ملت بررسی کردند.

نخست‌وزیر سوریه در این دیدار بر اهمیت پیگیری توافق‌نامه‌های امضاشده بین دو طرف، اجرای پروژه‌های مشترک طبق برنامه زمانی مشخص و ادامه هماهنگی‌ها برای رفع مشکلات اجرایی و همچنین جست‌وجوی افق‌های گسترده‌تر برای همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری و صنعتی در راستای منافع دوجانبه دو کشور دوست تاکید کرد.

عرنوس عنوان کرد: همکاری‌های اقتصادی باید هم‌سطح با روابط سیاسی راهبردی بین سوریه و ایران باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این دیدار بر تداوم حمایت ایران از مردم سوریه و تلاش برای توسعه روابط اقتصادی به‌منظور احیای جایگاه صنعت سوریه تاکید و به تمایل بسیاری از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در سوریه و ایجاد پروژه‌های مشترک همراه با فعالیت‌های اقتصادی در آن اشاره کرد. در این دیدار همچنین بر لزوم تشویق صنعتگران دو کشور به مشارکت و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک که شامل بسیاری از صنایع موردنیاز بازار سوریه و ایران می‌شود، تاکید شد.

دیدار رئیس مجلس سوریه با هیات ایرانی

همچنین به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه نیز در جریان دیدار با عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن و محمدرضا ‌پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و هیات همراه در دمشق، بر عمق و استحکام روابط ریشه‌دار دوجانبه بین سوریه و ایران که به دو کشور در مقابله با چالش‌ها و توطئه‌های مختلف علیه آنها کمک کرده است، تاکید کرد. صباغ در این دیدار بر اهمیت تداوم تلاش برای توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها و ضرورت تبادل تجربیات پارلمانی و اقتصادی در راستای منافع دو ملت سوریه و ایران تاکید کرد.

اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این دیدار با اشاره به لزوم افزایش همکاری‌‌‌های دو طرف، به‌ویژه در زمینه صنعتی و اقتصادی و فعال‌‌‌سازی مبادلات صادراتی، بر آمادگی کامل ایران برای کمک و تبادل تجربیات به منظور توسعه صنایع سوریه و حمایت از واردات از آنها و ایجاد خطوط تولید در داخل سوریه که باعث افزایش صادرات این کشور به بسیاری از کشورها می‌شود، تاکید کرد. پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر اهمیت فعال‌سازی قوانین تسهیل‌کننده چرخه اقتصادی بین دو کشور تاکید و عنوان کرد که اولویت کاری ایران حمایت از واردات محصولات سوریه است که به احیای اقتصاد سوریه و تقویت پایداری سوریه در سایه محاصره اقتصادی ظالمانه علیه این کشور کمک می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما