شناسهٔ خبر: 51147905 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

یازدهم آذرماه درگذشت کوچک جنگلی؛

گشتی در خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت از معدود خانه‌های قدیمی این شهر بوده و از اصالت و ارزش تاریخی بسیار زیادی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدمت این خانه به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد. از نظر عده زیادی، خانه میرزا کوچک خان جنگلی بخش مهمی از هویت سیاسی و تاریخی شهر رشت است. جدا از اصالت بالا، این خانه امروزه به عنوان موزه اسناد و وسایل دوران نهضت جنگل در دید عموم قرار گرفته است.

تاریخچه خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک در واقع خانه پدری اوست. این خانه بعد از فوت میرزا کوچک خان، بنا به وصیت خود او فروخته می‌شود. مالک جدید خانه در طبقه دوم ساکن بوده و طبقه اول را نیز اجاره می‌داده است. اما بعد از مدتی، مالک خانه تصمیم به تخریب آن می‌گیرد که با اعتراضات مردم رشت، شهرداری شهر رشت خانه را خریداری و آن را تبدیل به موزه می‌کند. پس از آن، خانه را بازسازی می‌کنند و به شکلی که امروزه هست تبدیل می‌شود. البته در این بازسازی ساختار سنتی خانه همچنان حفظ می‌شود. ورودی خانه در گذشته از مسجد مستوفی بوده است و زمین‌های اطراف را نیز در بر می‌گرفت. این خانه مانند دیگر خانه‌های سنتی آن دوره شامل باغ و اصطبل بوده و وسعت بیشتری داشته است که پس تغییرات ایجاد شده در مالکیت و بازسازی، تنها ۳۰۰ متر مربع از آن باقی می‌ماند.

خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی

معماری خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان به صورت مستطیلی شکل و شامل دو طبقه است. در طبقه اول این خانه ایوانی بزرگ قرار دارد که دارای چندین اتاق تو در تو است. این ایوان را می‌توان یکی از نمادهای اصلی سبک سنتی خانه‌های رشت دانست. در طبقه دوم، سالن بزرگی قرار دارد که مجدداً شامل همان اتاق است. خانه میرزا کوچک خان کاملاً چوبی بوده و از دو طرف راه پله‌هایی در آن تعبیه شده است. همچنین حیاط کوچکی نیز جلوی خانه قرار دارد که با گل‌کاری چشم‌نواز و تندیس خود میرزا کوچک خان جلوه خاصی به آن بخشیده شده است. جالب است بدانید که سبک معماری این خانه با معماری خانه سمیعی‌ها که از اربابان قدیمی رشت است تفاوت‌های فراوانی دارد.

خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی

در خانه میرزا کوچک خان جنگلی از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟

در طبقه اول بیشتر اسناد تاریخی شامل نامه‌ها، عکس‌ها، روزنامه‌ها، لباس‌ها و ادوات جنگی میرزا کوچک قرار دارد که تماشای آن‌ها به می‌تواند شما را به کوچه پس کوچه‌های تاریخ شهر رشت هدایت کند. طبقه دوم نیز اشیای اهدایی به موزه را در بر گرفته است که بازدید از این طبقه نیز به هیچ وجه خالی از لطف نیست. البته، همانطور که ذکر شد، خود خانه و محوطه اطراف آن زیبایی‌های تاریخی و طبیعی متعددی را در معرض دید شما قرار خواهند داد.

خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی

چگونه به خانه میرزا کوچک خان جنگلی برویم؟

اگر در میدان شهرداری رشت باشید با کمتر از ده دقیقه پیاده‌روی می‌توانید با عبور از خیابان سعدی و وارد شدن به خیابان استادسرا به خانه میرزا کوچک خان برسید، البته یک راه دیگر هم از طرف میدان معلم تقاطع خیابان استاد سرا وجود دارد که از نظر زمانی تفاوت چندانی با این مسیر ندارد.

نظر شما