شناسهٔ خبر: 51147558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

اسرائیل و مذاکرات وین.. حمله نظامی یا حمایت هسته‌ای

با ادامه مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 4+1 در وین، رژیم صهیونیستی و برخی غربی ها از جمله آمریکا بی وقفه به آه و ناله و هشدار و تهدید و تبادل اطلاعات امنیتی درباره تسریع روند غنی سازی اورانیوم و راه اندازی دستگاه های سانتریفیوژ می پردازند.

صاحب‌خبر -

العالم - تحلیل روز

به نظر می رسد که دولت بنت – لاپید در نحوه برخورد با برنامه هسته ای ایران هنوز نمی تواند خلاقانه عمل کند و همان شگردهای قدیمی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین این رژیم را به کار گرفته است.

امروز دولت بنت که ضعیف ترین کابینه این رژیم از 70 سال پیش تا الان است می کوشد همان رجزخوانی های نتانیاهو را تکرار کرده و قدرت نظامی این رژیم را به رخ بکشد هر چند که خود می داند اجرای این تهدید با توجه به هشدارهای امریکا درباره عواقب این اقدام، در مرحله عمل غیر ممکن است.

مأموران امنیتی بازنشسته تل آویو که بسیاری از آنها در مراکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک این رژیم مشغول به کار شده اند می کوشند اشتباهات بنت را به نوعی لاپوشانی کنند از جمله یوسی میلمن در توییتی چند روز پیش اعلام کرد که این رژیم یارای مقابله نظامی با جمهوری اسلامی ایران را ندارد و تنها کاری که می تواند انجام دهد پذیرش حفاظ امنیتی آمریکا در مقابله با ایران است.

ظاهرا آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش "اسرائیل" هم سعی کرده است با عرض اندام و قدرتنمایی جای پایی برای آینده در صحنه سیاست این رژیم پیدا کند. وی که به زودی باید سمت کنونی اش را ترک کند، اعلام کرده است که آمادگی نیروهایش را در برابر حمله احتمالی ایران ارتقا داده است؛ وی تأکید کرده است که در حال سرعت دادن به تاکتیک ها و طرح های خود برای حمله به جمهوری اسلامی است.

اما ظاهرا وی فراموش کرده است که حوادث پیش بینی نشده را در روند جنگ محاسبه کند و هیچ طرحی برای زمانی که میدان جنگ از آسمان به زمین منتقل شود و نظامی اسرائیلی مجبور شود بدون آمادگی وارد جنگ شود، ندارد. آیا تنها مسأله این جنگ، قدرت نیروی هوایی "اسرائیل" است اگر چنین بود که کل جنگ از اول تا آخر یک سرگرمی چند ساعته بود. اما به گفته کارشناسان امنیتی "اسرائیل"، تجربیات نظامی پیشین این رژیم چیز دیگری می گوید؛ این تجربه ها که به شدت برای این رژیم ناامید کننده هستند تل آویو را ناچار می کنند که واقعیت های جدید را بپذیرند. حتی متحدان عرب جدید این رژیم که نتایناهو به آنها قول حمایت در مقابل جمهوری اسلامی را داده بود هم باید خود را برای پذیرش تحولات آینده آماده کنند بدون اینکه خود را درگیر جنگ آمریکا کنند؛ جنگی که هیچ ربطی به آنها ندارد.

در پایان باید گفت که تامیر باردو، رئیس سابق موساد – که عاقل تر و منطقی تر از بقیه است – هم چند روز پیش به روزنامه جروزالیم پست گفته است که دولت بنت باید پشت پرده عمل کند و از تهدید به حمله بپرهیزد زیرا استراتژی جدی و واقعی برای رویارویی با ایران را ندارد.

  • فارس الصرفندی

نظر شما