شناسهٔ خبر: 51147372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

تامین آب کافی تاثیر چشمگیری در تامین امنیت مناطق مرزی دارد

ایرنا

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: تامین منابع آب کافی برای مرزنشین‌ها و شهرهای مرزی، تاثیر بسیار زیادی در تامین امنیت مناطق مرزی دارد که باید بطور جد مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، بیژن جهان پناه در جلسه مشکلات طرح آب های مرزی و شرکت‌های تعاونی تولید روستایی منطقه آزاد ارس افزود: ز این رو سعی برآن است که به  بررسی نقش و اهمیت آب و رودخانه های مرزی در تامین امنیت مناطق مرزی پرداخته شود.

وی با اشاره به کمبود و توزیع نامناسب منابع آب گفت: افزایش بی رویه مصرف، توزیع غیریکسان بارندگی و عدم وجود جایگزین مناسب برای منابع آب سبب ایجاد تنش و بحران های سیاسی در برخی از مناطق دنیا شده است که این مساله سبب امنیتی شدن منابع آبی و مسائل هیدروپولیتیک شده است.  

وی با اشاره به واقع شدن منطقه آزاد ارس در حاشیه رودخانه مرزی ارس بر لزوم برنامه ریزی برای استفاده بهینه و حداکثری از این نعمت خدادادی در راستای تامین آب مورد نیاز مرزنشینان تاکید کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز گفت: در حال حاضر بزرگترین گلخانه خاورمیانه و یکی از ۱۰ گلخانه بزرگ جهان در منطقه آزاد ارس واقع شده که سالانه حدود ۵۰ هزار تن محصول تولید می‌کند و بخش  عمده آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

محسن نریمان با اشاره به موقعیت منحصر به فرد منطقه آزاد ارس  اظهار داشت: ارس از نظر دسترسی به منابع آبی و شرایط آب و هوایی، وضعیت مناسبی برای تولیدات کشاورزی دارد و همین موضوع نیز باعث شده ارس به عنوان منطقه ای بسیار خوش استعداد برای رشد و توسعه  فعالیت های اقتصادی شناخته شود.

وی درباره ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس گفت: این منطقه در کنار رودخانه ارس واقع شده و موقعیت جغرافیایی آن به‌ گونه‌ای است که می‌تواند در بخش کشاورزی فعالیت‌های مناسبی داشته باشد.

وی گفت: وجود رودخانه ارس، آب و هوای مناسب منطقه و امکاناتی که داریم، ما را به سمت تولیدات کشاورزی هدایت می‌کند؛  در زون خداآفرین نیز وجود ۲۴ هزار هکتار زمین‌ می‌تواند بستری برای تولید محصولات کشاورزی باشد، ضمن اینکه سیاست سازمان منطقه آزاد ارس و اقبال فعالان اقتصادی ما را به این سمت هدایت می‌کند که به سمت تولید محصولات کشاورزی پیش برویم.

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز ضمن معرفی تشکل ها و تعاونی های ارس گفت: نظام‌های بهره‌برداری فاقد منابع مالی است و عدم داشتن نیروی انسانی کافی در استان ها مانع فعالیت می شود.

علی اکبر نژادرضا همچنین در پایان از مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس به جهت حمایت از تعاونی ها، اختصاص زمین برای تعاونی گلخانه داران برای احداث انبار، نصب سامانه ضدتگرگ و آسفالت ریزی مسیرها و گازرسانی تشکر کرد.

در این نشست مدیران عامل تعاونی های منطقه آزاد ارس به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و مقرر شد در خصوص مشکلات مطرح شده مکاتباتی با وزرات نیرو و ارگان های مرتبط جهت رفع مشکلات انجام گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

نظر شما