شناسهٔ خبر: 51146944 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آلودگی هوا ابتلا به کرونا را تشدید می‌کند / از منزل خارج نشوید

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: آلودگی هوا، ابتلا به کرونا را تشدید می‌کند و مردم بویژه سالمند، کودکان، بیماران قلبی و ریوی و مادران باردار این ایام از منزل خارج نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آلودگی هوا، ابتلا به کرونا را تشدید می‌کند و مردم بویژه سالمند، کودکان، بیماران قلبی و ریوی و مادران باردار این ایام از منزل خارج نشوند.

محسن فرهادی افزود: آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با تشدید بیماری کرونا دارد، زیرا این بیماری تنفسی بوده و ذرات ۲.۵ میکروم ذرات آلودگی هوا و آلاینده‌ها روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مخربی می‌گذارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان آلاینده‌های هوا بسیار بالاست، بر اساس تصمیم جلسه اضطراری مقابله با آلودگی هوا تصمیم گرفته شد همه مدارس تا سه روز آینده بصورت مجازی برگزار و تردد خودرو‌های سنگین و دیزلی ممنوع شود.

فرهادی خاطرنشان کرد: کرونا که یک بیماری ریوی و تنفسی است در تماس با استنشاق هوای آلوده سیستم ایمنی بدن را تخریب کرده و اگر از نظر شرایط جوی بارندگی و باد کاهش یابد، این بیماری در تماس با آلودگی هوا شدت بیشتری می‌گیرد و می‌توان میزان مرگ ومیر را افزایش دهد.

وی از مردم خواست فقط برای انجام کار‌های ضروری از خودرو‌های شخصی استفاده کنند و تردد کمتری در محیط بیرون داشته باشند و در این ایام از انجام ورزش‌های سنگین و پیاده روی در فضای باز خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس شاخص‌های سنجش آلودگی هوا اگر میزان مجموع شاخص آلاینده‌ها زیر عدد ۵۰ باشد، وضعیت پاک، شاخص ۵۰ تا ۱۰۰ وضعیت سالم، شاخص ۱۰۰ تا ۱۵۰ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس، شاخص ۱۵۰ تا ۲۰۰ وضعیت ناسالم برای همه، شاخص ۲۰۰ تا ۲۵۰ وضعیت بسیار ناسالم و شاخص بالای ۲۵۰ وضعیت خطرناک را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ نیز هزینه‌های سلامت (مرگ و بیماری) آلاینده ذرات معلق (PM ۲.۵) در شهر تهران سالیانه، ۲.۶ میلیارد دلار است. مطابق این گزارش در صورتی که غلظت ذرات معلق ذرات معلق در شهر تهران از ۳۵ میکروگرم در متر مکعب به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب (رهنمود سازمان بهداشت جهانی) کاهش یابد سالیانه هزینه‌های سلامت (مرگ و بیماری) ناشی از آلاینده ذرات معلق به میزان ۱.۶ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

بر اساس آخرین برآورد موسسه معتبر بار بیماری‌ها به ترتیب ۲۶ درصد از مرگ‌های ناشی از سکته مغزی، ۲۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلبی (IHD)، ۱۹ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، ۲۰ درصد از مرگ‌های ناشی از دیابت، ۳۰ درصد از مرگ‌های ناشی از عفونت‌های تحتانی دستگاه تنفسی و ۴۰ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به مواجهه طولانی مدت با آلودگی هوای است.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز چهارشنبه دهم آذر ماه اعلام کرد: ۲۰ ایستگاه در تهران در وضعیت «ناسالم برای همه گروه‌ها» قرار دارند و این مناطق با شاخص بالای ١۵٠ در وضعیت اضطرار هستند و در منطقه ۱۸، ۲، ۱۹ و ۶ شدیدترین وضعیت آلودگی هوا را داریم.

عباس شاهسونی توصیه کرد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کنند و افرادی که باید در محل کار حاضر می‌شوند کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تاکید کرد: در این شرایط افزایش بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

این درحالیست که شاهسونی روز سه شنبه نهم آذر ماه ۱۶ ایستگاه در تهران را در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها اعلام کرد و افزایش این ایستگاه به عدد ۲۰ نشان از تشدید وضعیت وخیم آلودگی هوای پایتخت دارد.

نظر شما