شناسهٔ خبر: 51146759 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهبود سریع زخم‌های عمیق با فناوری چاپ سه‌بعدی و پلاسمای خون

تهران- ایرنا- محققان کالج سلطنتی جراحی در دوبلین در ایرلند با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت و فناوری چاپ سه‌بعدی موفق به ساخت یک ایمپلنت کارآمد شدند که قادر به ترمیم سریع زخم‌های عمیق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج‌شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک ماده شفابخش طبیعی در خون است. محققان به منظور درمان زخم‌های عمیق راه حلی اندیشیده‌اند که در آن پلاسمای غنی از پلاکت خون بیماری که دچار آسیب‌دیدگی است استخراج می‌شود. سپس این ماده توسط چاپ سه‌بعدی دستکاری می‌شود تا به ایمپلنتی تبدیل شود که زخم‌های عمیق را ترمیم می‌کند.

نتایج نشان می‌دهد ایمپلنت تولیدشده از PRP با فعال‌کردن عروق و رشد عروق خونی جدید و مهار فیبروز و زخم شدن پوست، به سرعت باعث التیام زخم می‌شود.

محققان بر این باورند که این فناوری علاوه بر بهبود زخم، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک برای ترمیم بافت‌های داخلی بدن نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زخم‌های عمیق ناشی از تصادف، جراحی، سوختگی و دیابت معمولا به سختی درمان می‌شوند و احتمال عفونت شدید و مرگ بیمار وجود دارد؛ به همین دلیل توسعه راهکارهای موثر برای ترمیم و بهبود سریع زخم بسیار ارزشمند است.

نتایج این مطالعه در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.

نظر شما