شناسهٔ خبر: 51146423 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

گران شدن نفت در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس

قیمت نفت روز پنج شنبه در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس بهبود یافت و بخشی از ضرر روز گذشته را جبران کرد.

صاحب‌خبر -

بهای معاملات نفت برنت ۸۵ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۶۹ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید و ضرر ۰.۵ درصدی روز گذشته را جبران کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۵ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۶۶ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز چهارشنبه با ۰.۹ درصد کاهش بسته شده بود.

تسویوشی یوئنو، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی NLI Research در این باره گفت: سرمایه گذاران معاملاتشان را در آستانه تصمیم اوپک پلاس بستند، زیرا قیمت‌های نفت طی یک هفته گذشته بسیار سریع و بیش از حد ریزش کرده اند.

قیمت‌های جهانی نفت از پنج شنبه گذشته که خبر شیوع اُمیکرون منتشر شد، بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده اند.

وزیران اوپک پلاس احتمالا روز پنج شنبه درباره افزایش تولید نفت یا توقف افزایش برنامه ریزی شده تولید در ژانویه تصمیم خواهند گرفت. این گروه از اوت هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرده تا به محدودیت عرضه ای که در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشت، خاتمه دهد.

واریانت جدید ویروس کرونا فرآیند تصمیم گیری را برای تولیدکنندگان اوپک پلاس پیچیده کرده است. بعضی از ناظران این گروه پیش بینی کرده اند که اوپک پلاس ممکن است به منظور مقابله با اشباع عرضه، برنامه افزایش تولید در ژانویه را متوقف کند.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت فوجیتومی سکیوریتیز گفت: قیمت نفت صعود کرده است، زیرا برخی از سرمایه گذاران انتظار دارند اوپک پلاس با در نظر گرفتن احتمال آسیب دیدن تقاضا از شیوع اُمیکرون، تصمیم بگیرد سطح فعلی تولید را در ژانویه حفظ کند.

نگرانی‌ها نسبت به تاثیر شیوع اُمیکرون پس از شناسایی نخستین مورد ابتلا در آمریکا افزایش یافت و بانک مرکزی ژاپن نسبت به تبعات اقتصادی شیوع واریانت جدید هشدار داد،  زیرا کشورها با اعمال تدابیر قرنطینه سخت گیرانه به این وضع واکنش نشان می دهند.

عاملی که مانع افزایش قیمت‌های نفت در معاملات پنج شنبه شد، انتشار گزارش هفتگی ذخایر آمریکا بود که نشان داد ذخایر نفت کاهش کمتر از حد انتظاری داشته اند در حالی که ذخایر بنزین و سوخت‌های دیگر بیش از حد انتظار افزایش پیدا کردند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت در هفته منتهی به ۲۶ نوامبر، به میزان ۹۱۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرد در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۱.۲ میلیون بشکه را پیش بینی کردند.

بر اساس گزارش رویترز، منابع تجاری اظهار کردند: عربستان سعودی ممکن است قیمت فروش نفت به آسیا را در ژانویه افزایش دهد اما حاشیه سود ضعیف پالایش و آزادسازی ذخایر نفت کشورهای مصرف کننده ممکن است میزان افزایش قیمت فروش نفت این کشور را محدود کند./ایسنا

نظر شما