شناسهٔ خبر: 51145767 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

15 بازی که علاقه‌مندان Minecraft باید تجربه کنند

ابوالفضل مناف زاده

صاحب‌خبر -

اگر از علاقه‌مندان بازی Minecraft هستید و به دنبال تجربه‌ای متفاوت اما در همان سبک و سیاق می‌گردید، این مقاله را از دست ندهید.

یکی از اصلی‌ترین موئلفه‌های یک بازی موفق، الگوبرداری و وام‌‌گیری سایر عناوین از آن است و این موضوع حتی بیش از آمار فروش، میزان درآمد و نمرات منتقدین اهمیت دارد. بازی Minecraft نمونه‌ی بارزی از چنین عناوینی است که سال‌ها پس از انتشار خود همچنان گیمرهای فراوانی دارند و از کودکان گرفته تا مهندسین سازه در حال تجربه‌ی آن هستند و عناوین بسیار زیادی با الهام‌گیری از آن ساخته شده‌اند. در واقع، این بازیِ به ظاهر ساده از سال 2009 تاکنون موفق به قبضه‌ی بازار بازی‌های ویدیویی شده و به آمار فروش ظاهراً دست نیافتنی‌ای دست یافته است.

اما اگر از علاقه‌مندان Minecraft هستید و هیچ‌گاه از تجربه‌ی آن سیر نمی‌شوید، ما در این مقاله پانزده عنوان دیگر که در همان سبک و سیاق طراحی شده‌اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

Deep Rock Galactic

Deep Rock Galactic

برخلاف تعداد زیادی از عناوینی که در این فهرست خواهید دید، بازی Deep Rock Galactic تماماً در مکانیزم کشف و استخراج و مدیریت منابع خلاصه می‌شود. گیمرها در این بازی باید در یکی از قمرهای یک سیاره‌‌ی بیگانه، به دنبال منابع مدنظر خود بگردند و با موجوداتی که قصد دفاع از منابع سیاره‌ی خود را دارند مبارزه کنند.

اما با توجه به این که در غارهای این بازی منابع محدودی وجود دارد، بنابراین ممکن است تا با دوستان خود رابطه‌ی مسالمت آمیزی برقرار نکرده و جنبه‌ی رقابت را نیز به سبک بازی خود بیفزایید.

Don’t Starve

بازی Don’t Starve را می‌توان عنوانی چالش‌برانگیز و استرس‌زا با المان‌های سبک بقا نامید که از جهات مختلفی به عنوان Minecraft شباهت دارد. در واقع، الهام‌گیری از مکانیزم بقای بازی Minecraft در این بازی کاملاً مشهود است و ترکیب آن با المان‌ها و ویژگی‌های جدید Don’t Starve نیز به صورت هوشمندانه‌ای صورت گرفته است. نکته اینجاست که به دلیل منابع محدود در جهان بازی، روبرو شدن با مرگ اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد و جان سالم به در بردن در هر کابوس نیز یک پیروزی کوچک در بازی قلمداد خواهد شد.

این بازی روگ‌لایک که به آثار تیم برتون (Tim Burton) شباهت فراوانی دارد، تجربه‌ی چالش برانگیز و میخکوب کننده‌ای ارائه می‌کند که تجربه‌ی آن به همه‌ی علاقه‌مندان عنوان Minecraft پیشنهاد می‌شود.

Dragon Quest Builders 2

بازی Dragon Quest Builders 2 تلاش چندانی برای پنهان کردن منبع الهام خود نمی‌کند و شباهت‌های فراوانش با بازی Minecraft کاملاً آشکار است. اما در زیر پوسته‌ی این بازی، لایه‌هایی از جنس داستان سرایی و اکشن نقش آفرینی وجود دارند تا تجربه‌ی آن منحصر به فرد شود. در این بازی گیمرها باید با بازگرداندن ثبات به وضعیت زمین از گسترش آشوب بیشتر در آن جلوگیری کنند.

Dragon Quest Builders 2 با سبک هنری پر جنب و جوش و موسیقی متن آرامش‌بخش خود می‌تواند انتخابی عالی برای کسانی باشد که به دنبال عنوانی شبیه به Minecraft با المان‌های اکشن هستند.

Eco

آیا بازی Minecraft دنباله‌ای خواهد داشت؟ جواب این سوال بله است. در واقع، دنباله‌ی غیر رسمی این بازی که نسخه‌ای ارتقا یافته از آن است به نام Eco مدت‌ها پیش عرضه شده و تجربه‌ای مشابه را ارائه می‌کند. در جهان این بازی باید به دنبال منابع مختلف بگردید، سازه‌های مختلفی بسازید و برای جلوگیری از برخورد یک شهاب سنگ به زمین تلاش کنید.

Factorio

یکی دیگر از عناوین الهام گرفته شده از بازی Minecraft عنوان Factorio نام دارد که در دنیایی یگانه و فضای استیم‌پانکی جریان دارد. این بازی گیمرها را مجبور به تلاش برای از سر گیری دوره‌ی صنعتی جهان خود می‌کند و آن‌ها را به سفری طولانی می‌فرستد. با این حال، نتیجه‌ی اعمال شما و گسترش این شهر چندان هم خوشایند نخواهند بود و با گسترش شهر و مصرف منابع طبیعی و افزایش آلایندگی‌ها، مدیریت اوضاع برای گیمرها نیز چالش‌برانگیز خواهد شد.

Fallout 4

شاید در نگاه اول حضور بازی Fallout 4 در این فهرست اندکی عجیب به نظر برسد، اما کافی است که نگاهی به سیستم Settlement در این بازی بیندازید تا ریشه‌های بازی محبوب استودیوی Mojang را در آن ببینید. البته، پرداختن به این بخش در این بازی چندان حیاتی نیست، اما این موضوع را می‌توان یک برداشت سرگرم‌کننده از الگوهای عنوان Minecraft قلمداد کرد که اجازه‌ی درگیری بیشتر گیمرها با جهان بازی را صادر می‌کند.

The Forest

کافی بود تا بازی The Forest به جای ساکنان خطرناک و آدمخوارش از NPCهای بازی Minecraft استفاده می‌کرد تا به صورت تمام و کمال آن را الگو گرفته از این بازی بنامیم. البته، این موضوع ما را با یک بازی نسبتاً ترسناک و مملو از هیجان و استرس روبرو می‌کند و افزوده شدن جنبه‌ی بقا به بازی نیز باعث می‌شود که از نظر محتوا با عنوانی متفاوت نسبت به Minecraft روبرو شویم.

Kerbal Space Program

نبوغ Minecraft از کشف و پیروی از یک فرمول خاص برای غلبه بر چالش‌های درون بازی ناشی می‌شود، ایده‌ای که بازی Kerbal Space Program نیز آن را مورد توجه خود قرار داده است. همه چیز در این بازی به ساخت و ساز سفینه‌های فضایی خلاصه می‌شود و این موضوع تاحدودی بازی مذکور را به عنوانی شبیه‌ساز تبدیل می‌کند. طبق اعلام استودیوی توسعه‌دهنده‌ی این بازی، ساخت و تکمیل این بازی از ماه آگست سال جاری میلادی به اتمام رسیده است و در حال حاضر می‌توانید به نسخه‌ی نهایی آن دسترسی پیدا کنید.

Lego Worlds

Minecraft

زمانی که بازی Lego Worlds عرضه شد، بسیاری از گیمرها اعتقاد داشتند که این بازی می‌تواند رقیبی جدی برای بازی Minecraft باشد. در واقع، این دو بازی در برخی از جهات شباهت‌های انکارناپذیری با یکدیگر دارند و برای مخاطبان نسبتاً مشترکی نیز طراحی شده‌اند. البته، بازی Lego Worlds آن گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت، اما همچنان می‌توان از تجربه‌ی آن لذت فراوانی برد.

No Man’s Sky

بازی No Man’s Sky را می‌توان نماد بارز واژه‌ی “کام‌بک” در صنعت بازی‌های ویدیویی قلمداد کرد. این بازی که در ابتدا زیر وزنه‌ی سنگین انتظارات گیمرها له شده بود، با گذشت زمان به یکی از بازی‌های سرگرم‌کننده در سبک اکتشاف و بقا تبدیل شد. همچنین، مورد مشابه این بازی و عنوان Minecraft را می‌توان ابزارهای فراوان در هر دو بازی نامید که تجربه‌ی بازی را سرگرم‌کننده می‌کنند. همچنین، در دسترس قرار گیری نقشه‌ای بی انتها در این بازی نیز می‌تواند دلیل دیگری برای تجربه‌ی آن قلمداد شود.

Roblox

جذابیت بازی Roblox از خلاقیت خالص و مجموعه‌ای از ابزارهای ویرایش و پتانسیل تقریباً نامحدود آن برای کمک به شما در ساخت هر آنچه که می‌توانید تصور کنید ناشی می‌شود. این بازی نه تنها به مجموعه‌ای از ابزارها برای ساخت و ساز مجهز شده است، بلکه به ادعای Roblox، جامعه‌ای عظیمی را گرد هم آورده است تا در این دنیای مجازی به یکدیگر متصل شوند. این خصیصه موردی است که این بازی را از Minecraft متمایز می‌کند.

Starbound

همانند Minecraft، بازی Starbound نیز از فرمول دادن فضای بی‌نهایت به گیمرها پیروی می‌کند. البته، جهان دوبعدی آن ممکن است کاملاً با فضای سه بعدی بازی Minecraft در تضاد باشد، اما Starbound با ویژگی‌ها و سبک و سیاق خاص خود می‌تواند هر سرگرمی‌ای که در بازی Minecraft وجود دارد را برای شما فراهم کند. سیستم کرفتینگ، بازی در قالب کار گروهی و سرگرمی خالص از جمله مزیت‌های اصلی این بازی محسوب می‌شود.

Stardew Valley

بازی Stardew Valley به لطف ماهیت خود در اکثر فهرست‌های بازی‌های پیشنهادی ما قرار دارد. این بازی به عنوان یکی از بهترین بازی‌های مستقل در سال‌های اخیر شناخته می‌شود و در آن می‌توان به ساخت و ساز در زمینه‌ی کشاورزی پرداخت. مکانیک‌های مختلف، فضاسازی بسیار زیبا و موارد منحصر به فرد در این بازی از مزیت‌های آن به شمار می‌روند و در نهایت، تجربه‌ی آن به تمامی علاقه‌مندان بازی Minecraft پیشنهاد می‌شود.

Terraria

جهان بازی Terraria بیش از آن چه که تصور می‌کنید مرگ‌بارتر از جهان بازی Minecraft است، این بازی حتی با وجود اینکه در یک فضای دو بعدی جریان دارد، باز هم چالش‌های بسیار سختی را پیش روی شما قرار خواهد داد. البته، سیستم کرفتینگ قطعاً یکی از اساسی‌ترین جذابیت‌های بازی تلقی می‌شود، اما Terraria با مبارزه‌ها و سیستم جمع‌آوری آیتم‌های خود باعث می‌شود که گیمرها به فکر بقا در جهانی پر از سیاه چاله‌های متعدد و هیولاهایی که در تاریکی کمین کرده‌اند باشند.

در ماه می سال 2020 میلادی، آخرین به‌روزرسانی بزرگ بازی Terraria با نام Journey’s End منتشر شد. این به‌روزرسانی به عنوانی که در طول یک دهه همواره مورد توجه گیمرها قرار داشت، به شکل باشکوهی پایان داد.

Trove

در ابتدا ممکن است که تصاویر بازی Trove به وضوح شباهت‌های فراوان آن با بازی Minecraft را فریاد بزنند، اما در ادامه متوجه خواهید شد که با دو بازی بسیار متفاوت از یکدیگر روبرو هستید. در واقع، این بازی یک عنوان MMO الگو برداری شده از عناوین لگو محسوب می‌شود که روی سبک ماجراجویی و اکشن تمرکز دارد. در واقع، اکثر مزیت‌های عناوین نقش‌آفرینی در این بازی پیدا هستند و در آن می‌توانید نشانه‌هایی از سیستم‌های مختلف از جمله کرفتینگ، کاوش در جهان بازی و موارد این چنینی را بیابید.

تمامی عناوین فوق از جمله بازی‌هایی به شمار می‌روند که به احتمال فراوان علاقه‌مندان بازی Minecraft از آن لذت خواهند برد. شما چه عنوان مشابه‌ای را پیشنهاد می‌کنید؟

برچسب‌ها:

نظر شما