شناسهٔ خبر: 51145223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کنگره ۳۰۰۰ شهید استان ایلام| روایتی از حملات بی‌امان رژیم بعث عراق به ایلام/ ۱۶ حمله شیمیایی و ۵۰ بمباران

گروه استان‌ها ـ ایلام شهر مقاوم در برابر بمباران‌ها است شهری که ۳۴۰ بار بمباران و ۱۶ بار مورد حمله شیمایی قرار گرفت و ۵۰ عملیات در جغرافیای آن انجام اما مقاوم ایستاد تا معنی مقاومت و پایداری را به نام خود ثبت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازایلام، استان ایلام، از جمله استان‌هایی است که درخشان ترین کارنامه را در تاریخ انقلاب اسلامی به نام خود ثبت کرده است، استانی با 3 هزار شهید که به گفته سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام" 337 آزاده، 12 هزارو 47 جانباز و بیش از 60 هزار بسیجی در دوران  دفاع مقدس داشته است". کم سن ترین رزمنده دفاع مقدس و جوانترین فرمانده دفاع مقدس در کارنامه مردمان این دیار مقاوم ثبت و ضبط است.

این استان به رغم گذشت سال‌ها از دوران دفاع مقدس هنوز هم زخم جنگ بر تن دارد و توسعه آن آن طور که انتظار می رفت انجام نشده است اما مردمان این دیار دلخوش به آنند که  در راه دفاع از وطن و حرکت در مسیر ولایت به آنچنان غنایی رسیده‌اند که 350 بار بمباران، و 16 مورد حمله شیمیایی نیز نتوانسته خللی در عزم و اراده آنان ایجاد کند.

مردمان این دیار برای بازخوانی دوران عزت و شرف خود در 8 سال مقاومت و ایثار به برگزاری کنگره 3 هزار شهید استان ایلام اقدام تا بار دیگر آن چه بر آنان گذشته است را یادآوری دوباره کنند و بر این اساس در این گزارش به یکی از 350 مورد بمباران شهر ایلام گریزی خواهیم زد تا دنیا بداند که مردم ولایی استان ایلام همراه با مردم ایران، تحت ولایت امام خود (آیت الله خامنه‌ای) تا محو دشمنان از پای نخواهند نشست.

مردم ایلام که زیست دوران دفاع مقدس را تجربه کرده‌اند، دقیق به یاد دارند که  28 تیرماه 1361، غُرش جغدهای شوم صدامی آرامش مردم ایلام را به هم ریخت و باران بمب‌ها بر شهر ایلام باریدن گرفت که در این حادثه 25 خانه مسکونی در محله‌های 24 متری ولیعصر(عج)، خیابان‌ جمهوری‌اسلامی و محله ژیان با خاک یکسان و ویران شد.

بمباران کودکستان دانش، مدرسه راهنمایی شهادت و سالن ورزشی تختی در این روز از بمباران هواپیماهای عراقی مصون نماند و زن و کودک قطعه قطعه شدند و 53 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

علاوه بر این در همان روز و در حالی که مردم در حال اقدامات امدادی به حادثه دیدگان و انجام مراسم تشیع و تدفین جان باختگان بودند، هواپیماهای عراقی بار دیگر شهر ایلام را بمباران کردند که خبرنگار کیهان اتفاق حادث شده آن روز را این گونه روایت و گزارش کرده است؛"

ساعت 15:12 دقیقه دو هواپیمای بمب‌افکن عراقی به طور وحشیانه‌ای نقاط مسکونی شهر ایلام را بمباران کردند."براثر این بمباران 6 نفر شهید، 58 نفر مجروح شدند و 25 خانه ویران شد. برپایه این گزارش مردم مسلمان و ایثارگر شهر مقاوم و شهیدپرور ایلام پس از این حمله جنایتکارانه مزدوران صدامی به‌خیابان‌ها ریخته و با کمک امدادگران، مجروحین و مصدومین این حادثه دلخراش را از زیر خاک‌ها بیرون کشیده و جهت مداوا به بیمارستان انتقال دادند".

خبرنگار کیهان در تعاقب آن گزارش کرده است"ساعت 13:50 دقیقه در حالیکه مردم شهیدپرور ایلام مشغول کمک‌رسانی و دادن خون برای مجروحین و جمع‌آوری شهدا و مصدومین این حادثه بودند بار دیگر جنگنده‌های ارتش بعثی صهیونیستی عراق برفراز شهر ایلام ظاهر شدند که با آتش پدافند هوائی مستقر در منطقه قبل از انجام هرگونه عملیاتی مجبور به‌فرار شدند".

این حادثه شهدای والا مقامی را در پی داشت که گذری بر زندگی و وصیت آنان برای نسل فعلی و آینده می‌تواند بازنشر گفتمان ایثار و شهادت شود.

شهید علی میر کرمی فرزند علی بخش در تیرماه 1339در روستای قجر در 17 کیلومتری شهر ایلام در محله بنگه متولد شد .پدر ایشان از راه دامداری وکشاورزی گذران زندگی می کردند، شهید توانست تحصیلاتش را  تا مقطع  دیپلم به پایان رساند. و پس از آن به عنوان سرباز ارتش در جبهه بعنوان تیر بار چی زن خدمت میکرد ،  در 28 تیرماه 1363 در منطقه مرزی پیرانشهر   در حالیکه 13 روز به پایان خدمتش مانده بود همراه ساعتی مقاومت بر اثر اصابت گلوله به پیشانیش شربت شهادت را نوشید و به دیار معبود خویش شتافت.
مزار شهید در جوار امامزاده علی صالح (ع) واقع شده است.

استوار دوم شهید احمد مالمیر فرزند صدراله در سال 1331 در شهرستان تویسرکان دیده به جهان گشود ، وی پس از گذراندن دوران کودکی قدم به دبستان گذاشت و از همان دوران توجه ای خاص به کتابهای مذهبی و سیاسی از خود نشان داد .
 تحصیلاتش  را تا مقطع سوم متوسطه ادامه داد. 21 ساله بود که وارد آموزشگاه گروهبانی شد و پس از طی دوران آموزشی با عنوان گروهبان دوم  وارد کادر مخابرات ژاندارمری شد و همان سال به ژاندارمری ایلام منتقل شد،  پس از مخابرات در ژاندارمری صالح آباد چهار سال خدمت نمود ثمره ای ازدواج وی دو دختر و یک فرزند پسر است . در 28 تیرماه 1361 مصادف با 27 رمضان در حالیکه روزه بود بر اثر حمله هوایی دشمن مجروح  و به علت  معالجه در یکی از بیمارستانهای تهران روح پاکش به ملکوت اعلی پیوست مزاراین شهید واقع در بهشت علی صالح (ع)میباشد.

شهید سجاد ناصریان سال 1355 سال خوبی برای صدیقه و عبدالحسین بود خدا به آنها سجاد کوچولو هدیه  داده بود ، اما این خوشحالی دیری نپاید که مبدل به غم و عزا شد.در 28  تیر ماه 61 در یکی از روزهای گرم تیرماه صدای غرش هواپیماهای دشمن خنده های معصومانه ی سجاد را برای همیشه خاموش کرد.و برای همیشه جاودان ماند مزار  این شهید خردسال در بهشت شهدای علی صالح میباشد.

شهیده ماهیه خوش رو در هفدهم خرداد سال 1330 در حوالی شهر ایلام  دیده به جهان گشود . دوران کودکی و نوجوانی را در خانواده ای مذهبی که شغل دامداری و کشاورزی  مشغول بودند سپری نمود. حاصل  ازدواج ایشان  یک پسر و 4 دختر شد. با توجه به فوت همسر  این مادر فداکار  از کوچکترین تلاش و فعالیتی  جهت تربیت سالم  و درست فرزندان  کوتاهی ننمود ، بطوریکه فرزندان ایشان  با تربیت صحیح و اسلامی بزرگ شده و هر کدام  در بین اقوام و جامعه  دارای جایگاه اجتماعی و اخلاقی مناسب قرار گرفتند . تلاش شبنه روزی و طاعات و عبادات و دعاهای این مادر مهربان و سخت کوشی در یاد و خاطره فرزندان و اقوام و دوستان تا ابد زنده است . دست تقدیر این مادر  مهربان را در 28 تیرماه 1364 بر اثر بمباران وحشیانه دشمن بعثی به دیار ابدی روانه  ساخت. تا زینب گونه (س) یاد و خاطره اش تا ابد  زنده و جاوید بماند.

انتهای پیام/180/ش

نظر شما