شناسهٔ خبر: 51145215 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فساد گسترده‌ای که باشگاه‌های فوتبال پرتغال را تکان داد

فوتبال علاوه بر جذابیت‌های بالای خود گاهی اوقات می‌تواند چهره‌ای زشت از خود به نمایش بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از portuguese، پس از فینال جام اتحادیه فوتبال انگلیس در ژانویه ۱۸۸۴، بین پرستون نورث اند و آپتون پارک، تیم لندن مشخص شد که پرستون با پرداخت پول به بازیکنانش قوانین را زیر پا می‌گذارد که در پی این ماجرا مدیر آن‌ها به طور مقتضی از مسابقات سالانه اخراج شد.

در سال ۱۸۸۵، اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفت پرداخت پول به بازیکنان را برای یک باشگاه مجاز کند، اما مشروط بر اینکه حداقل دو سال در شعاع شش مایلی زمین باشگاه متولد شده یا زندگی کرده باشند.

در سال ۱۹۰۱، همان فدراسیون حتی در باشگاه‌های برتر فوتبال، حداکثر دستمزد هفتگی ۴ پوند را برای هر بازیکن تعیین کرد. منچسترسیتی در اوج فصل ۱۹۰۴-۱۹۰۵ درگیر رسوایی شد، درست زمانی که باید استون ویلا را شکست داده و در لیگ دسته اول قرار بگیرد. استون ویلا ۳-۱ پیروز شد، یعنی منچسترسیتی با دو امتیاز کمتر از نیوکاسل یونایتد به قهرمانی رسید. کاپیتان استون ویلا گفت یکی از ستاره‌های منچستر به او پیشنهاد رشوه ۱۰ پوندی داده است تا بازی را از دست بدهد. بازیکن منچستر مجرم شناخته شد و برای این اقدام غیرقانونی جریمه شده و ۱۸ ماه از بازی محروم شد. از آنجایی که باشگاه از کمک مالی به او امتناع کرد، بازیکن منچستر به طور علنی فاش کرد که باشگاه او  در هفته ۴ پوند بیشتر از حد قانونی تعیین شده به بازیکنان پرداخت می‌کرد.  این خشم منجر به اخراج و یا تعلیق ۹ مقام ارشد و محرومیت ۱۷ بازیکن برای همیشه در این باشگاه شد.

از زمان آن مجازات‌های سخت یعنی بیش از یک قرن پیش، فساد در سراسر جهان فوتبال از جمله پرتغال گسترش یافته است و به باتلاقی از فعالیت‌های جنایتکارانه تبدیل شده است.

فوتبال پرتغال

باشگاه‌های مطرح پرتغالی بار دیگر به دلایل اشتباه تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها شده‌اند. مقامات دادستانی از هفته گذشته تحقیقات خود را پیرامون باشگاه پورتو و مدیر اجرایی آن آغاز کرده‌اند. موارد بررسی شامل پرداخت ۹ میلیون یورو به دو نماینده به عنوان بخشی از قرارداد انتقال ۵۰ میلیون یورویی یک بازیکن برزیلی از پورتو به رئال مادرید در سال ۲۰۱۹، کلاهبرداری مالیاتی، سوء استفاده از اعتماد و پولشویی مرتبط با انتقال بازیکنان است. 

بازرسان مدت‌هاست پینتو دا کوستا را زیر نظر دارند. او در رسوایی موسوم به سوت طلایی در سال ۲۰۰۴ و چندین سال پس از آن مظنون به فساد و یا تلاش برای فساد داوران مسابقات بود. در سال ۲۰۰۸، لیگ حرفه‌ای پرتغال او را به مدت دو سال محروم کرد که این امر موجب سقوط پورتو به قعر جدول شده و جریمه ۱۵۰۰۰۰ یورویی او را در پی داشت. باشگاه بواویستا لیسبون نیز سقوط کرد و ۱۸۰۰۰۰ یورو جریمه شد.

فایل‌های صوتی تماس‌های پینتو دا کوستا برای «سوت طلایی» در سال ۲۰۱۰ به داوران فاش و در یوتیوب منتشر شد، دادگاه آن را به عنوان مدرکی مبنی بر تخلف پذیرفت. با وجود این اتهامات اما همچنان این باور در بین طرفداران وجود داشت که او در عین حال که یکی از فاسدترین مدیران بود، یکی از موفق‌ترین‌ها نیز در فوتبال پرتغال محسوب می‌شد. 

پورتو

گفته می‌شود که بسیاری دیگر از مقامات فوتبال پرتغال در انواع مختلف فساد‌های عمیق دست داشته‌اند، البته نه بیشتر از لوئیس فیلیپه ویرا، رئیس بنفیکای لیسبون، محبوب‌ترین باشگاه فوتبال در پرتغال و بزرگترین رقیب اف سی پورتو. او نیز مدت‌ها مظنون به کلاهبرداری مالیاتی و پولشویی در مقیاس بزرگ بود. گفته می‌شود افراد زیادی او را همراهی کرده‌اند، زیرا او با هواداران بسیار تاثیرگذار بنفیکا از جمله قضات و سیاستمداران برجسته روابط دوستانه دارد.

ویرا در ژوئیه سال جاری بازداشت و در حبس خانگی قرار گرفت، در حالی که تحقیقات در مورد کلاهبرداری مالیاتی مشکوک، پولشویی و سایر جرایم مربوط به بیش از ۱۰۰ میلیون یورو که ممکن است خسارت قابل توجهی به دولت و چندین شرکت وارد کرده باشد، ادامه داشت.

ویرا که ۱۸ سال هدایت بنفیکا را بر عهده داشت، استعفا داد و دادگاه به او دستور داد پاسپورت خود را تحویل دهد و ۲۰ روز به او فرصت داد تا وثیقه ۳ میلیون یورویی را پرداخت کند. در میان سه نفر دیگر که بازداشت و به قید وثیقه آزاد شدند، پسر ویرا، تیاگو نیز بود.

 فوتبال پرتغال

افشاگر پرتغالی، روی پینتو که به عنوان یکی از طرفداران باشگاه پورتو، میلیون‌ها سند محرمانه و ۳.۴ ترابایت اطلاعات جمع آوری کرد که فساد را در مقیاس واقعا گسترده، نه تنها در پرتغال، بلکه در سراسر اروپا و فراتر از آن، افشا کرد.

درز اطلاعات توسط روی پینتو که به شبکه‌ای از روزنامه‌نگاران تحقیقی داده می‌شد منجر به دستگیری و استرداد او از مجارستان و در نهایت به دادگاه جنایی مرکزی لیسبون شد تا با اتهامات زیادی در ارتباط با هک شدن روبه‌رو شود.

اما طبل این رسوایی دیگر کوبیده شده بود؛ تحقیقات قضایی در فرانسه، اسپانیا، بلژیک و سوئیس آغاز شد. باشگاه‌های بزرگ، عوامل نقل و انتقالات و بازیکنان بزرگ در این امر دخیل بودند. در میان این افراد، کریستیانو رونالدو، فوق ستاره بین‌المللی پرتغالی بود که در نهایت در سال ۲۰۱۹ با پرداخت ۱۸.۸ میلیون یورو در اسپانیا برای فرار مالیاتی موافقت کرد.

هیئت حاکمه فوتبال جهان، فیفا، غرق در اقدامات فاسد است که قدمت آن حداقل به دو دهه پیش می‌رسد و شواهدی از فروش بلیت و اعطای قرارداد‌های رسانه‌ای مبهم گرفته تا تقلب در رای‌گیری در رقابت قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ وجود دارد.

فیفا اخیرا بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است، زیرا سپ بلاتر، رئیس سابق آن که در سال ۲۰۱۵ در یک رسوایی کلاهبرداری فوق‌العاده برکنار شد، اکنون به اتهام کلاهبرداری، سوء مدیریت جنایی و جعل در سوئیس به دلیل ترتیب دادن پرداخت مخفیانه ۲ میلیون یورویی در سال ۲۰۱۱ متهم شده است. میشل پلاتینی نیز متهم است و گفته می‌شود زمانی که رئیس اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا بود، این مبلغ را دریافت کرده است.

باشگاه منچستر سیتی که بیش از یک قرن پیش به این حقه‌ها دست می‌زد، سال گذشته توسط یوفا به مدت دو سال از حضور در مسابقات محروم و ۳۰ میلیون یورو جریمه شد، اما این تصمیم در دادگاه تجدیدنظر لغو شد، زیرا فعالیت‌های فساد ادعایی این باشگاه به بیش از سال گذشته باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید 

انتهای پیام/ 

نظر شما