شناسهٔ خبر: 51144395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

گرفتن مالیات از جریان‌های سوداگری برای جبران کسری بودجه

کارشناس اقتصادی گفت: برای جبران کسری بودجه به جای تاکید بر خام فروشی نفت، باید بودجه را به مالیات خصوصاً اخذ مالیات از جریان‌های سوداگری، وصل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد خوش چهره در خصوص بودجه افزود: بودجه از دو ستون درآمدها و هزینه‌ها تشکیل شده که باید با هم متاوزن باشند در غیر این صورت بودجه دچار کسری خواهد شد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته صنعتی، عمده درآمدها از مالیات بوده و حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی به صورت مالیات به دولت برمی گردد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در کشورهایی که توسعه یافتگی کمی دارند دریافت مالیات در ستون درآمدها زیر ۲۵ درصد بوده و در کشورهایی مثل کشور ما این درآمدها از طریق فروش اموال موجود مثل نفت کسب می‌شود.

خوش چهره ادامه داد: در دولت‌های صنعتی به دنبال رونق تولید ملی هستند و همه تلاش خود را می‌کنند تا کل موانع بر سر راه تولید ملی را حذف کنند، زیرا حیات آن‌ها به اخذ مالیات از واحدهای تولیدی وصل است.
 
وی گفت: سیاست‌های اقتصادی کشورهای توسعه یافته در راستای تولید است، اما در کشورهایی مثل کشور ما که عمده درآمدها از فروش نفت می‌باشد بودجه با آسیب پذیری بالایی همراه بود و درآمدها عموماً منطقی نیست.
 
خوش چهره افزود: درآمدهای نفتی با نوسانات زیادی همراه است، زیرا میزان تولید نفت و قیمت آن در اختیار دولت نبوده و به همین دلیل نمی‌تواند درآمد باثباتی باشد.
 
وی گفت: سالهاست که کشور ما به دنبال این است که به جای خام فروشی نفت، درآمد را از مجاری دیگر کسب کند، اما هنوز این امر محقق نشده است.
 
این کارشناس اقتصادی در خصوص مهمترین اشتباه بودجه طی ۱۵ سال گذشته افزود: قیمت ارز را طی چند سال گذشته به پول ملی وصل کردیم و همین امر سبب شد عددها به صورت نجومی افزایش پیدا کند ضمن اینکه عددهای بودجه نسبت به چند سال قبل ضعیف‌تر شده است.
 
خوش چهره ادامه داد: در حال حاضر حقوق‌های دریافتی توسط کارمندان به دلیل تورم ایجاد شده جواب هزینه‌ها را نمی‌دهد.
 
وی گفت: شعار دولت در سال جاری این است که بودجه را بدون کسری خواهد داد، اما مادامی که درآمدهای بودجه بر روی فروش نفت متمرکز باشد قطعاً بودجه کسری نیز خواهد داشت.
 
خوش چهره افزود: با شوک ارزی ایجاد شده در جامعه تورم‌هایی بوجود آمد که دولت بیشترین ضرر را دیده، زیرا هزینه‌های دولت به دلیل تورم ایجاد شده بسیار افزایش یافته است.
 
وی درخصوص این که دولت اگر بخواهد بودجه را بدون کسری ببندد، گفت: دولت باید تمرکز خود را از روی فروش نفت بردارد و به سمت دریافت مالیات‌ها سوق دهد.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: افزایش مالیات‌ها با فشار مالیاتی نباید همراه باشد بلکه باید از جاهایی که فرار مالیاتی وجود دارد و یا حوزه‌هایی که ضعف دولت در دریافت مالیات وجود دارد جبران شود.
 
خوش چهره ادامه داد: برخی از افراد از طریق سوداگری در ارز و سکه و مسکن درآمدهای افسانه‌ای کسب می‌کنند که این افراد باید مالیات پرداخت کنند.
 
وی با بیان این که مالیات در حال حاضر فقط از حقوق بگیر و تولید کننده اخذ می‌شود گفت: مالیات باید از رانت خوارها و افرادی که از جریان‌های سوداگری ثروت کسب می‌کنند دریافت شود.
 
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در صورت که دولت اراده و ابزار عالمانه مورد نیاز را در اختیار داشته باشد می‌تواند عمده درآمدهای خود را به سمت دریافت مالیات سوق دهد.

خوش چهره افزود: دولت باید عالمانه عمل کند تا مردم را دچار بی اعتمادی نکند.

نظر شما