شناسهٔ خبر: 51144019 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم تمرکز وزارت علوم روی مسائل فناور محور معاونت علمی

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: وزارت علوم باید تنها روی مسائل فناور محور معاونت علمی متمرکز شود و مابقی مسائل را به دانشگاه‌ها واگذار کند.

صاحب‌خبر -

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر فعالیت‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش بنیان بر اشتغال فارغ التحصیلان گفت: دانشگاه‌ها از نظر نسلی به ۴ بخش آموزش محور، پژوهشی، کارآفرینی و تجاری سازی تقسیم بندی می‌شوند.

او افزود: نسل اخیر دانشگاه ها، دانشگاه‌هایی هستند که محور اصلی آن‌ها در بحث خلق ثروت بوده و مرتبط با موضوعات رشد، دانش بنیان و بحث‌های کارآفرینی است.

خشنود تصریح کرد: هم اکنون در تمام کشور‌های دنیا هدف اصلی آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها تمرکز روی شرکت‌های دانش بنیان و رشد آن هاست و ارتباط بین آن‌ها با عنوان حلقه تکمیلی فعالیت‌هایی بوده که ثمره آن خروج محصول دانشگاه در عرصه کلی فناوری کشور یعنی کارآفرین شدن و اشتغال و شرکت‌های دانش بنیان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: حلقه شرکت‌های دانش بنیان و بحث‌های فناورمحور در اتمفسر فناوری دنیا به خوبی شکل نگرفته است؛ بنابراین در نسل جدید دانشگاهی و در اهداف اولویت بندی‌های آموزش عالی همه کشور‌های دنیا به خصوص در ایران همه موضوعات باید به سمت و سوی حوزه فناوری سوق داده شود.

خشنود ادامه داد: تشکیل معاونت فناوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیم درستی است، اما به شرط اینکه معاونت فناوری درگیر فعالیت‌های فناورانه محورشود و کار‌های جانبی و متفرقه‌ای که در این حوزه به صورت روزمره در آموزش عالی انجام می‌شود را به واحد‌های دیگر حتی دانشگاه‌ها بسپرند تا وزارت علوم بتواند هدف اصلی خود در تحقق دانشگاه‌های نسل نو را برای رشد شرکت‌های دانش بنیان انجام دهد و روی ان سرمایه گذاری کامل کند.

حل مشکلات کشور با توجه به شرکت‌های دانش بنیان

او گفت: اگر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینی در حلقه جامعه فناوری در کشور محقق شود بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های دیگر کشور در جامعه مانند استخدام فارغ التحصیلان، اشتغال، تولید و مشکلات موجود در مرز‌های دانش حل خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: تاکنون تمام دانشگاه‌های کشور به وظایف خود به غیر از توجه به شرکت‌های دانش بنیان عمل کرده اند؛ بنابراین اگر روی این موضوع تمرکز شود و همه سرمایه گذاری‌ها روی فعالیت‌های فناور محور به خصوص در مراکز کارآفرینی و مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان صورت بگیرد، قطعا تحول اساسی در بخش‌های دیگر کشور هم رخ خواهد داد.

خشنود ادامه داد: با مشاهده آمار به این نتیجه می‌رسیم که در یک دانشگاه خارجی عددی نزدیک به ۹۰۰ شرکت دانش بنیان تاسیس شده است، اما در دانشگاه‌های داخلی این رقم بسیار محدود است؛ بنابراین حمایت‌ها باید افزایش پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: ما معتقدیم که قطعا زنجیره اصلی سودمند شدن فعالیت‌ها و پروژه‌های دانشگاهی و منجر شدن آن‌ها به محصولات واقعی نیازمند مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/ 

نظر شما