شناسهٔ خبر: 51143876 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

فضای مجازی، رقیب کتاب‌خوانی دانشجویان مولف کتاب نیازمند توجه ویژه

تامین اعتبار برای خرید کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان توسط دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها باید اعتباری را برای خرید کتاب‌های دانشجویان در راستای ترویج کتابخوانی، در نظر بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز، چهارمین جشنواره ملی و اولین دوره بین‌المللی کتاب سال فرهنگی دانشجویان، بعد از ظهر امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۰ در دانشگاه تهران برگزار شد.

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران با بیان این که دانشجویی که نتیجه کار خود را به صورت کتاب می‌بیند، احساس شعف را تجربه خواهد کرد، گفت: بنده هم در دوران دانشجویی، تجربه نگارش کتاب را داشته‌ام و آن کتاب را مهم‌تریم کتاب خود می‌دانم. 

وی با اشاره به این که برخی معتقدند کتاب‌های دانشجویی از دانش کافی برخوردار نیستند، گفت: به همین دلیل، معتقدند که افراد پس از عضویت هیئت علمی می‌توانند آثار خوبی خلق کنند؛ اما من با این رویکرد مخالف هستم.

مقیمی با تصریح بر این که فرصت‌ها در گذرند، یادآور شد: فرصت‌های فکری هم اینگونه‌اند و اگر نوشته نشوند، از دست می‌روند. من معتقدم نوشتن دوره خاصی ندارد و در هر مقطعی می‌تواند مخاطبان خاص خودش را پیدا کند.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر این که برگزاری جشنواره کتاب ضروری است، گفت: البته نباید به این جشنواره اکتفا کرد و باید حمایت به صورت مستمر وجود داشته باشد. برای مثال هزینه‌های کتاب یکی از موانع برای رشد کتابخوانی است و دانشجویان باید در این زمینه حمایت شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شخصیت علمی افراد با نوشتن شکل می‌گیرد. سوال مهم این است که نوشتن برای خود فرد چه دستاوردی دارد؟ 

مقیمی نوشتن را بهترین راه برای یادگیری دانست و گفت: ممکن است مطالب بعد از مطالعه فراموش شوند؛ اما نوشتن تثبیت‌کننده است. 

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که انتخاب نشدن یک اثر در جشنواره نشان‌دهنده بی‌ارزشی آن اثر نیست، افزود: دانشگاه تهران باید برای حمایت واقعی و عملیاتی از دانشجویان در زمینه کتاب وارد عمل شود.

وی با اشاره به این که دانشگاه لازم است اعتباری را برای خرید کتاب‌های دانشجویان در نظر بگیرد، یادآور شد: این کتاب‌ها می‌تواند به عنوان هدایای دانشگاه به افراد در نظر گرفته شود تا به ترویج کتابخوانی کمک کند.

هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران در این جشنواره با بیان این که کتاب استوارترین و وزین‌ترین اثر فرهنگی است، اظهار کرد: اراده معطوف به آگاهی در یک فرایند همراه با تامل و هوشمندی به نگارش مطلبی می‌پردازد که می‌تواند تا سال‌ها اندیشه را به جریان اندازد.

وی با اشاره به این که خدای تعالی عین حکمت و اراده است، گفت: هیچ کتابی بدون پرتو گرفتن از ذات الهی؛ قابل نگارش نیست. 

بهرامی احسان با تصریح بر این که نگارش کتاب جایگاه بسیار بالایی دارد، گفت: چون سرچشمه آن انوار ازلی الهی است. جالب است که هر چه جان لطیف‌تر باشد، در انعکاس این جلوه، بهتر عمل می‌کند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر این که محفل کتابخوانی، محفل فرزانگی است، گفت: رقیبی در روزگار کنونی وجود دارد که با حکمت و خردورزی مقابله می‌کند و آن دنیای مجازی است که علم را ساندویچی ارائه می‌کند و دانش را تجاری می‌بیند.

وی با اشاره به سرانه کتابخوابی در کشور خاطرنشان کرد: فضای مجازی رقیب خواندن و نگارش کتاب شده است. متاسفانه میانگین سرانه کتابخوانی در کشور  ۱۶ دقیقه است. 

بهرامی احسان با بیان این که رقابت با جذابیت فضای مجازی، کار سختی است، افزود: باید مهارت‌های جدیدی پیدا کنیم تا بتوانیم تولید خرد و دانش داشته باشیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به این که تولید علم برای عمل است، گفت: کاربردی کردن علم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. نیاز جامعه امروز، استفاده از علم برای حل مشکلات کشور است.

سید عباس احمدی دبیر جشنواره کتاب سال فرهنگی در این جشنواره با بیان اینکه مشاهده موفقیت دانشجویان مایه افتخار ما است، اظهار کرد: در آستانه روز شانزدهم آذر هستیم که بهانه‌ای است برای توجه به جنبش‌ دانشجویی به خصوص در زمینه‌های فرهنگی.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما، تداوم حرکتی است که در ۱۶ آذر ۳۲ آغاز شد، افزود: این حادثه یکی از مقدمات انقلاب اسلامی بود. ۲۵ آذر هم روز پژوهش است و با این جشنواره مرتبط است چون کتاب، حاصل پژوهش است.

احمدی با تصریح بر این که جشنواره سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد، گفت: البته این تاخیر فرصتی برای دانشجویان فراهم کرد تا بیشتر بتوانند بر کتاب خود متمرکز شوند.
دبیر جشنواره کتاب سال فرهنگی با تاکید بر این که جشنواره سه حوزه داشت، یادآور شد: این حوزه‌ها شامل حوزه سیاسی- اجتماعی، هنری-ادبی و دینی-تربیتی که برخی از کتاب‌ها در حوزه ترجمه بودند. هدف از این جشنواره، قدردانی از دانشجویانی است که موفق شده‌اند کتاب چاپ کنند.

وی با بیان این که چاپ کتاب کار ساده‌ای نیست و لازم است که به دانشجویانی که کتاب می‌نویسند توجه ویژه‌ای شود، افزود: همچنین هدف ما نوعی تشویق به کتابخوانی و نقد کتاب بود. معتقدیم که ترجمه بدون نقد ارزشی ندارد. 

احمدی با اشاره به این که نهایت ۱۲ اثر در جشنواره برگزیده شدند، گفت: به علاوه جایزه ویژه‌ای برای سردار سلیمانی که مجموعا ۱۳ اثر می‌شود.

دبیر جشنواره کتاب سال فرهنگی با تصریح بر این که بیشترین آثار یعنی حدود ۵۰ درصد آثار از دانشجویان دانشگاه تهران بود، افزود: سپس دانشگاه‌های استان تهران، بعد از آن دانشگاه‌های استان اصفهان و نهایتا دانشگاه‌های همدان بیشترین آثار ارسالی را داشتند.

نظر شما