شناسهٔ خبر: 51143267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

اردوغان سیاست نرخ بهره را دو دستی چسبیده است

سقوط ۴۵ درصدی لیر ترکیه

صاحب‌خبر - لیر ترکیه در برابر دلار امسال تا ۴۵ درصد سقوط کرده است و سه شنبه گذشته نرخ برابری آن به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۳.۴۵ رسید.
شبکه های تلویزیونی ترکیه روز دوشنبه گزارش دادند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در آخرین دفاع خود از کاهش اخیر نرخ بهره که منجر به سقوط لیر، واحد پول ترکیه شده است، گفته است که هرگز از افزایش نرخ بهره دفاع نخواهد کرد.
نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا پس از آخرین اظهارات اردوغان، در ساعت به ۱۲.۷۷ رسید که ۴.۱ درصد ضعیف تر از رو گذشته آن است.
رئیس جمهور ترکیه در جریان بازگشت از سفر خود به ترکمنستان در جمعه خبرنگاران گفت: نرخ بهره کماکان پایین می آید؛ من هرگز از افزایش نرخ بهره دفاع نکرده‌ام و اکنون نیز از آن دفاع نمی‌کنم و در آینده نیز از افزایش نرخ بهره دفاع نخواهم کرد و هرگز در این موضوع سازش نخواهم کرد.
تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی از سپتامبر تا کنون نرخ بهره را ۴۰۰ واحد کاهش داده و به ۱۵ درصد رسانده است و انتظار می‌رود که نرخ بهره در دسامبر نیز دوباره کاهش یابد؛ اقتصاددانان به شدت از این سیاست انتقاد کرده و نسبت به تورم حدود ۲۰ درصدی هشدار داده‌اند.
اردوغان اخیرا گفته است که نوسانات اخیر نرخ ارز مبتنی بر سیاست های اقتصادی نیست و آنکارا آماده است تا از طریق بانک‌های دولتی حمایت لازم را برای تقویت سرمایه‌گذاری ارائه کند.
شبکه های تلویزیونی ترکیه همچنین در تازه ترین گزارش خود اورده اند که اردوغان دیدگاه نامتعارف خود در خصوص نرخ بهره را تغییر نداده است.
رئیس جمهور ترکیه در تازه ترین صحبت های خود گفته است که "انشاءالله تا قبل از انتخابات خواهید دید که تورم تا چه حد کاهش می یابد.”
لیر در برابر دلار در سال جاری تا ۴۵ درصد سقوط کرده است و به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۳.۴۵ در سه شنبه گذشته رسید که بسیاری از این ضررها به پول ملی پس از دفاع اردوغان از سیاست پولی متحمل شد.
احتمال دستکاری ارزی
خبرگزاری الجزایر در گزارشی آورده است که در آخر هفته، معلوم شد که اردوغان دستور داده است که تحقیقاتی در مورد دستکاری احتمالی ارز انجام شود.
خبرگزاری دولتی آناتولی در تازه ترین گزارش خود آورده است که اردوغان به شورای نظارت دولتی، یک آژانس حسابرسی که به ریاست جمهوری گزارش می دهد، ماموریت داده است تا موسساتی را که مقادیر زیادی ارز خریداری کرده اند شناسایی کند و مشخص کند که آیا دستکاری ارزی صورت گرفته است یا خیر.
نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کند که تورم سالانه در ماه نوامبر به بالاترین میزان در سه سال گذشته یعنی ۲۰.۷ درصد برسد و در این بین اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که کاهش ارزش لیر تورم را در سال آینده به ۳۰ درصد خواهد رساند.
نوسانات لیر برنامه‌های مخارج خانوارها را تغییر داده است، عرضه برخی داروها را مختل کرده است و فروش برخی از کالاهای وارداتی مانند تلفن‌های همراه را برای مدت کوتاهی متوقف کرده است.
بسیاری از اقتصاددانان و قانونگذاران اپوزیسیون خواستار تغییر فوری سیاست و برگزاری انتخابات شده اند، در حالی که دولت علیرغم خطرات، در کنار فشار اردوغان برای محرک های پولی ایستاده است.

نظر شما